Világít a kék fény, ha tisztán megy

Bemutató: Opel Grandland X Hybrid4 – 2020.

2020.01.23. 06:47

Az Opel megcsinálta a kötelezőt: ismét van nekik is használható plug-in hibridjük és büszkék rá, hogy ez senkinek nem fog feltűnni. A cikk itt akár véget is érhetne, de van azért itt még látnivaló. Mégiscsak egy világújdonságról van szó. Például tudták, hogy a Grandland X Hybrid4, a világ első...

...német...kompakt...SUV...plug-in hibridje? A kötelező, világújdonság-kártyát leszámítva azért üdítően őszintén zajlott a konnektoros Grandland X vezetése előtti sajtótájékoztató. Fogadkoztak az Opelesek, hogy igen, tudják, hogy a Grandland X már jó ideje a piacon van, de több szempontból is fontos modellről van szó. Ezzel az autóval lépnek vissza az orosz piacra, ráadásul ennek a modellnek is köszönhető, hogy az Opelnek nem kell büntetőadókat fizetnie, teljesíteni tudják a 2020-tól életbe lépő 95 g/km CO2 flottaátlagot. Csakhogy érzékeltessem: az Opel 49 g/km CO2-t ad meg a Grandland X Hybrid4-ra. Persze tudjuk, hogy ehhez teljesen feltöltött akkumulátor kell és jó pár tucat hibrid módban megtett kilométer, de látszik, hogy rengeteget csíp le abból a bizonyos átlagból.

Ha nem ismerjük az adatokat, akkor szinte fel sem tűnik a Grandland hibridsége, hiszen erről csak pár eldugott felirat tanúskodik. A prezentáción németes kimértséggel oda is szúrtak a konkurenciának, amikor arról beszéltek, hogy miért nem egyértelmű a külső szemlélődő számára a Grandland elektromos hajtása. Az Opel szerint a vásárlók egy egyszerű, minél kevesebb megszokást igénylő autót szeretnének, nem pedig gamificationös levélgyűjtögetést, meg egypedálos működést. És valahol igazuk is van.

Azt azért elsütötték, hogy a Hybrid4-ra keresztelt újdonság az Opel első plug-in hibridje, pedig mindannyian tudjuk, hogy volt már ilyen Ampera néven. Mindegy is, ha már egyszer bevállalták, legalább következetesen tartják magukat az csúsztatáshoz. Azon mondjuk meglepődtem, hogy azt nem emelték ki, hogy a hibridesítéssel már az EMP2 platformon is van összkerékhajtású autójuk. Ha már itt tartunk, lesz kétmotoros elsőkerék-hajtású változat is, ahol a rendszerteljesítmény 224 lóerő. Az Opel a nagy villanyos terveit egyébként 2024-ig úgy szövögeti, hogy addigra minden modellt tudjanak valamilyen elektromos hajtással kínálni.

A Grandland X Hybrid4 a trendeknek megfelelően dögerős, 300 lóerő a rendszerteljesítménye, hiszen több különböző üzemmódban kell elfogadhatóan mozgatnia az 1,8 tonnás testet. A 300-ból 200 lóerőt ad az 1,6-os turbómotor, míg tisztán elektromos módban az első és a hátsó tengelyre rakott villanymotorok összesen kicsivel több mint 200 lóerőt tudnak - vagyis simán villannyal se lomha a Grandland X. A rendszert 8 sebességes automata váltó hangolja össze, csakúgy mint a hagyományos Grandlandoknál. Az új hajtás miatt a pótkeréknek nem maradt hely, a csomagtartó pedig 390 literesre csökkent. Sokat nem próbálgathattuk a tisztán elektromos üzemmódot, mert alig 20 kilométernyi hatótávval vettük át az autót (tele aksival 59 km-t tud a WLTP-szabvány szerint).

Jó darabig nem is tudtunk pusztán elektromos üzemmódban menni, amire az instruktorunk azt a választ adta, hogy azért, mert hideg van, és a rendszer csak előmelegített akkumulátorokkal engedi a tisztán elektromos üzemmódot. Töltőről vettük le az autót és 10 fok volt, szóval ez a magyarázat valahol kicsit furcsa volt. Az akkupakk egyébként 13,2 kWh-s, feltölteni az opciós fali töltővel 1 óra 50 perc alatt, otthoni konnektorról 7 óra 10 perc alatt lehet. A hátsó ülések alá rakott akkumulátorok az LG Chemtől származnak, és külön vízhűtést kaptak. Az Opel 8 év/160 ezer kilométer garanciát vállal rájuk. A MyOpel appal összekötve magunk is megbizonyosodhatunk arról, hogy milyen állapotban vannak az akkumulátorok, illetve programozottan előfűthetjük az autót. 

A brutál erőtartaléknak és a drágább változatokhoz kérhető zajszigetelt ablakoknak köszönhetően az első kilométereken azért hibrid üzemmódban sem volt egyértelmű számomra, hogy éppen jár-e a benzinmotor vagy sem. A Grandland X ebben a konfigurációban elképesztően csendes tud lenni, csupán a folyamatjelző ábra és néha egy alig észrevehető rántás a kormányon jelzi, hogy beindult a benzinmotor (amit a prezentáció során valamiért csak thermal engine-nek neveztek az opelesek). Hibrid üzemmódban egyébként tényleg sportmodelleket idéz a gyorsulás, 6,1 alatt 100-ra ugrik a nagy test. Ekkor azért elég hangos lesz a motor és gázelvétel után is sok idő telik el, mire veszi a lapot a rendszer, és magasabb fokozatba kapcsol.

A durva gyorsulást leszámítva persze semmilyen élményt nem kell várni a Grandlandtól, főleg ezeken a tükörsima fekete-erdei utakon tűnt különösen ingerszegénynek a vezetés. Itt megjegyezném, hogy az új hátsó hajtással multilink futóművet is kapott a Grandland, de mivel régen mentem simával, nem nagyon éreztem a különbséget. Mondjuk ebből a szempontból már ismerjük a Grandland X-et, menetkomfortban valószínűleg a magyar utakon is hozza az átlagos szintet.

Az út második felében kipróbálhattuk az Android Autót is és jó hír, hogy villámgyorsan vette a fonalat a rendszer - nem mindenhol alapvetés ez még ma sem. A fogyasztás megítélését meghagynám a hazai körülmények között elvégzett tesztre, nekünk kicsi töltöttséggel, viszonylag sok padlógázas gyorsítással 8 liter körül fogyasztott az autó, de szinte végig járt a benzinmotor, voltak komoly hegyek és a fotózás sem kedvez a jó átlagnak.

A Grandland X-et lemerült akkumulátorok esetén arra is kérhetjük, hogy menet közben a benzinmotorral (és persze a visszatáplálással) töltsük fel a telepeket. Ez nem éppen a leghatékonyabb és legkörnyezetkímélőbb módja a töltésnek, de ha tényleg egyre több lesz az emissziómentes övezet Európában, akkor elég hasznos kiegészítő lehet. Ugyanilyen fícsör a belső visszapillantóra tett kis kék fény is, ami akkor világít, ha tisztán elektromos módban gurul a Grandland X. Az öncélú hülyeségnek tűnő kiegészítő akkor lehet majd hasznos, ha ezekben az említett kibocsátáscsökkentett övezetekben tényleg elkezdik majd ellenőrizni, hogy valóban tisztán megy-e az autó vagy sem.

Az Opel Grandland X Hybrid4 forgalmazása már megkezdődött Európában, az első összkerekeseket valamikor február vége felé, míg az elsőkerekeseket júniusig kezdik leszállítani. A csúcs SUV-nak megkérik az árát, 14,6 millió az összkerekes és 13,1 a fronthajtású változat ára. Ezzel a kicsit hosszabb és jobb terepjáró képességekkel rendelkező Mitsubishi Outlander PHEV környékére lőtték be az árát, amely eddig egyeduralkodó volt a piacon. A PSA nem száll le a plug-in hibrid SUV-vonatról, hiszen már gyártják a Grandland X testvérmodelljét, a 3008-at is ezzel a hajtással. Nálunk nem biztos, hogy sokan befizetnek bő tízmillió forintot egy Opelre, de nyugatabbra valószínűleg sikeres autó lesz, már csak az egyelőre csekély konkurenciának is köszönhetően. Meg igazából mint helyváltoztatási eszköz, elég jó autó a Grandland X, de kicsit unalmas és zöld rendszámot osztanak már kedvezőbb árú és tisztább hajtású autóknak is (lásd Kia Niro).