A világ legjobb Mercedese

Teszt: Mercedes-Benz S 500 4matic - 2021.

2021.04.26. 06:33

Nincs az az autó, ami megér 58 milliót? Burzsuj hóbort a masszírozós ülés? Gombok helyett gigantikus tablet? A Mercedes-Benz S 500 megmutatja, hogy lehet ezt jól is csinálni. Méghozzá veszettül jól.

Van az a szédítő magaslat, ami felett már nem adhatod egy bizonyos szint alá. Úgy értem, a Mercedes-Benz S osztály ott kezdődik, ahol már kivagyi egy Bentley Flying Spur, ódon hóbort a Rolls-Royce Ghost, hülyegyerek a 7-es BMW és méltatlan az Audi A8. Mi tagadás, az S-nél van nagyobb, csendesebb és jobban vezethető, de ez a magasra tett léc, az ízes németséggel pendített sonderklasse. Mert az S már évtizedek óta több mint az a luxuslimuzin, ami a sztároktól a milliárdos CEO-kon át a diktátorokig mindenkit kiszolgál, ez a magabiztos jólét gördülő parlamentje.

Olyan mint egy magángép az autópályának.

Igaz, hogy az Airbus A380-as praktikusan elvisz egy közepes falunyi embert, mellé meg nagyobb vágtát tol, mint a kis Bombardier Learjet, de nem is annak kell igazán sietnie, aki S 500-ban fekve utazik. Az egész autót érezhetően arra hangolták, hogy a jobb hátsó ülésen mindennél királyabb legyen terpeszkedni onnantól, hogy a sofőr bekattintja az ajtót, a szervomotorok pedig némán behúzzák. Itt tényleg csak hallani lehet, hogy a 20-as kerekeket pofozzák az úthibák, de érezni cseppet sem. Több mint 3,2 méteres tengelytávba már nem csak a nyújtott lábbal üldögélés fér bele, hanem a szundihoz ideális pozíció is, amihez valójában adott minden.

Kommunikál fitness-karkötővel vagy okosórával is és innen képes azt is felismerni, ha idegesen vagy épp fáradtan kókadozunk benne. Ekkor hozakodik elő az energizálókkal, ami nem egy hitelkártyával igazított hófehér utca a zongoralakkon, hanem úgy játszik a fényekkel, zenékkel és a fedélzeti parfümporlasztóval, hogy javítsa a hangulatot. Amennyiben ez még kevés, akkor nem árt bekészíteni a fröccsnek valót a hűtőbe.

Két érintőképernyő van az első ülések támláján és egy kivehető Samsung tablet a középső kartámaszban, ha karnyújtásnyinál messzebbre kerülne a többi kijelző. Ezekről nagyrészt minden állítható és műholdképes térképen lehet figyelni, merre járunk a nagyvilágban. Ilyenkor tényleg olyan, mint tengerentúlra repülni és nézegetni, hogy mikor érünk már oda. Akik pedig mindenbe szeretnek beleszólni, ami nem az ő dolguk, azok a gázpedálállás alapján nyomaszthatják sofőrjüket. A fedélzet nyugalma érdekében viszont sokkal jobb arra használni, mint bármelyik képernyővel rendelkező eszközt, tehát aranyos cicás vagy nürburgringes videókat nézni YouTube-on megállás nélkül.

Ilyenkor azért már elkezd nyomasztani, hogy egyszer ki kell szállni és inkább felhúzom az összes kis árnyékolót a lehetetlenül lesötétített ablakok elé, hogy ne zavarjon a külvilág gondolata. Masszázsból akad egy kisebb listányi és döntő többségében nem a vitalizáló programokra mentem rá, hanem inkább az intenzív hot relaxingra. Ez valami lávaköves hatású, amiben lassan elkezd dögönyözni és közben felfűti az ülést, meg a kartámaszokat is. Ha közben szól a jazz a Burmester hifin és a hangulatvilágítás folyatja a malibui hangulatot, akkor nincs kellemesebb hely az ismert univerzumban, mint az S 500-as. A puha kispárna is megüzeni, hogy épp ideális ez alvás előtti szeánsznak. Megágyaz a krémes békének a nehéz ajtó, a tömény bőrillat, a citrusos parfüm.

Baj nem érhet benne és ez szinte így is van.

Végtelen biztonsági kütyüvel van tömve az S osztály és a szokványos balesetmegelőző rendszereken túl van benne övlégzsák és hátsó frontlégzsák is, mely az első ülések háttámlájából fújódik fel. Amennyiben oldalról, nagy sebességgel közeledő autót érzékelnek a szenzorok, akkor a légrugók hirtelen felpattintják az autót a lehető legmagasabbra, hogy a becsapódás a masszív küszöböt érje.

2,6 millió pixelt raknak össze az S 500 Digital Light fényszórói, amik sokkal inkább projektorok. Az E-ben is lévő Multibeam bő 80 LED-je (fényszórónként, naná) mellé itt még hozzácsaptak három nagy teljesítményűt és több mint egymillió apró tükröcskét, ami játszik a fénnyel. 650 méterre világít, így most a világítási távolság-versenyben a Mercedesnél nincs ragyogóbb.

Előzékenyen zebrát is vetíthetne este az úttesten átkelő gyalogos elé, ha ezt a jogi környezet engedné neki. Az online kapcsolatos navigációval pedig kis markoló jelzéssel figyelmeztet, ha olyan útközbeni munkálatok felé tartunk, amiknél jó eséllyel megváltozik a forgalmi rend vagy lassítani kell. Eddig a kötélpadlás, de amilyen műsort csinál, az Broadway a lumeneknek.

Indításkor keresztbe végigzongorázza a fényeket és az esti városból kiérve kezdődik az igazi show. Nem igazán észrevehető, hogy kapcsolgatja a szegmenseket, mert inkább csak folyatja a világosságot. Körbe maszkolja az előtte haladót és a szembejövőt is, észrevétlen átmenetekkel.

Mintha gigantikus iPhone volna, olyan a digitális óracsoport.

12,3 colos és a tetejében ugyanúgy ott van az okostelefonokról is ismerős notch, tehát az a képbe lógó sziget, amin a kamerák vannak. Az S osztály ezt főleg arra használja, hogy a vezető szemét figyelje, mert a csodásan szóló Burmester hifi meg a 19 villanymotorral állítható kényelmes ülés könnyen feledtetni tudja, hogy 2 tonnás bálnát terelgetni odafigyelést kíván, bármennyire is egyszerűnek tűnik épp.

Közben úgy tud 3D-s lenni a műszeregység (egy virtuális gombbal ki is kapcsolható), hogy a szemmozgást figyelve csúsztatja egymáson a rétegeket. Addig a pár percig, amíg betanulja a szemem az autó és én is megszokom, kissé émelyítő a térhatású kép. Amikor viszont összeáll, akkor zseniális lesz, hogy a térkép mozog az órák mögött. Sport módban például végtelen alagútszerűségben mutatja az infókat, de van faltól falig tartó térkép is, aranyos, apró S-sel a közepén. Ahol adott az infrastruktúra hozzá, ott parkolást fizetni és applikációkat vásárolni is lehet majd ezen a Face ID-s arcfelismerővel.

Ezért van az MBUX-hez egyetlen hatalmas OLED lap a középkonzol helyén.

Kedvelem az élesen kattanó gombokat és recés gallérú tekerőkapcsolókat, de a Mercedes S osztály elérte a komplexitás azon fokát, amikor már a NASA vezérlőterme is kevés volna a funkciók kezeléséhez. Közelebb van a CES-hez, mint az IAA-hoz. A 12,8 colos érintőképernyő alján mindig fix helye van a klímának és a haptikus visszajelzésekkel tényleg mindent megtesz azért, hogy feledhető apróság legyen az a sok maszatos ujjlenyomat, amennyi egy bűnügyi sorozat két évada alatt sem jön össze.

Három helyen tudja vezeték nélkül tölteni a telefont és az Apple CarPlay-hez sem kell neki drót. A csatlakozás után még dedikált virtuális gombja is van a kijelző felső sarkában. Baromi jó, hogy teljes képernyőn jelenik meg, így a Waze és az Apple Music egy helyen, normális méretben látható marad a főképernyőn.

Hey, Mercedes megszólítás után, mint egy jó komornyik, illedelmesen megkérdezi, miben segíthet. Ráadásul tudja, hogy épp melyik utas szólt hozzá. Angolul egész jól kommunikál és állít hőmérsékletet, kapcsol ülésszellőztetést, állít be úti célt vagy keres benzinkutat, de lelkesen mesél viccet is. Annyira természetesen csinálja, hogy simán megköszönöm neki egy thank you-val, amire jön is a you’re welcome. Fantasztikus korban élünk, ez biztos!

Lenyűgöző a digitális élmény, hogy az óriási head-up display térben vetíti elém a navigáció jelzéseit és ahogy a szenzorok, radarok és kamerák észrevétlen segítenek úton tartani az erős és nagy limuzint. Mindezt úgy, hogy közben azt érezzem, ez mindennél egyszerűbb.

Csendben hasít, pedig benne sorakozik hat henger.

S 500 a neve és ez most 3,0 literes sorhatot jelent, amire nem csak egy turbófeltöltőt akasztottak, hanem 48 voltos mild hibrid rendszert és elektromos kompresszort is, hogy egészen lentről toljon az 520 Nm, fent pedig húzza a 435 lóerő. A 9G-Tronic váltóházában lakó ISG-t (Integrated Starter Generator) nem csak arra használják, hogy néha hozzátegye azt a 22 lóerőt és a 250 Nm-t, hanem olyan ütemben gerjesztik, hogy kisimítsa a hathengeres rezgéseit.

Nagy gázra is épp csak annyira hallani a fémes baritonját, mintha a szomszéd birtokon dalolna. Az S 500 4matic 4,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de ez csak egy szám a táblázatból, teljesen jelentéktelen. Hátba nem vág, csak lágyan nyom az ülésbe. Az igazi varázsát a suhanás adja, hogy bármilyen tempóval úgy ringatja a légrugózás, mintha tejszínhab felhőkön libbenne. Nekem az egészben a hangulata volt a megragadó, ahogyan az esti városi fényei játszottak a csillagon messze előttem és közben gurult velem a lila fényben úszó, finom bőrbe varrt nightclub.

Több munkaóra mehetett el a szélcsatornában, mint amennyit képes vagyok elbambulni a modellboltban, és így mennyivel hasznosabban töltötték az időt. Olyan apróságokon látszik, minthogy zuhogó esőben sem koszolódnak az oldalablakok. Vagy azon, hogy 50-nél és 200 km/óra felett (250 a végsebessége) is suttogó csend van benne, ehhez pedig a sok szigetelés mellett kell a 0,22-es légellenállási alaktényező is. 

Selymesen terjengős, mintha alatta forogna a föld és ezért szinte elvész, mennyire tökéletes maga a vas. Hogy a kormányon mindent érezni az útból és mindig pontosan azt csinálja, amit kell. Kirándultam vele a tavaszra ébredező Bükk kanyargós részén, ahol széles mosollyal jöttek szembe az MX-5-ök és a Mercedes S 500 kötelességtudatból grammolta ki a tapadást mind a négy kerékre, egyik kanyarcsúcsponttól a másikig fújogatta fel az ellentartó légpárnákat az ülésben, haraptak rá a négydugós fékek a fúrt tárcsákra.

Mágia, amit az opciós - 10 fokot tekerő - összkerék-kormányzással művel. Ezzel az 5,3 méter hosszú, 2 méter széles, mind a négy kerekét hajtó, hosszított limuzin 10,9 méteren fordul meg, ez alig több mint a minden dimenziójában sokkal kisebb, hátsókerekes BMW E46-om fordulóköre. Ehhez nem csak a kormányszöget és a sebességet nézi, hanem a holttérfigyelőt és a kamerák képét is. Nagy tempós sávváltásnál stabil, mint egy márványtömb. Impresszív látvány, ahogy kifordulnak alóla a hátsó kerekek, nem lehet nem odanézni a tükörbe és hitetlenül úristenezni.

Döbbenetes, mire képesek a modern turbós benzinmotorok. 

9 literes fogyasztással mászkáltam (egyszer még 8,6-tal is, ami már szinte felháborító), pedig az S 500-as nem fölényes, hanem maga a A Fölény. Szerpentinen és a fotózás alatt ketyegve sem ment 15 fölé. A 70 literes tankot teletöltve táltosbenzinnel simán le lehet tolni vele olyan hosszú távokat, amit már csak az tud végigülni, akinek a Volt egyszer egy... Hollywood is rövid volt.

Már nem Ruhr-videki iparmágnásokkal illusztrálják a magaséletet, a világ vezető vállalatai, leggazdagabb emberei a techiparból érkeztek a listák élére. Kár azon filózni, hogy lesz-e valaha rajta OT-rendszám, mert a luxuslimuzinok körül megváltozott a világ és ezzel együtt Mercedes. 33,2 milliótól indul a hosszú tengelytávú S 500 4matic és mire ennyire kényeztető, addigra túllendül az 58 millión. Van belőle dízel, lesz belőle V8 és hevített AMG is, de az S 500-nál kevés lesz harmonikusabb. Szóval 58 milla, ennyibe kerül a tökéletesség.

Ide kattintva nézhet körbe használt S-osztályok között a Jóautók kínálatában.