Szívjunk vagy töltsünk?

2008.03.31. 06:15

Adatlap Ford Focus Titanium - 2004

  • 1999 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 146 LE @ 6000 rpm
  • 185 Nm @ 4500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.2 másodperc
  • Végsebesség:
    206 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 5 361 000 Ft

Adatlap Peugeot 308 Premium - 2007

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 150 LE @ 5800 rpm
  • 240 Nm @ 1400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.8 másodperc
  • Végsebesség:
    213 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • 5 059 000 Ft

Két alsó-középkategóriás tömeggyártmány, két ötajtós kasztni, hasonló teljesítménnyel, hasonló áron. Annyira különböznek, amennyire csak lehet. Melyik jobb? Kinek melyik.

A kilencvenes évek közepe-vége felé az autóbuzik között lezajlott baráti beszélgetések szinte törvényszerűen közös asztalra borulós zokogásba fajultak: milyen szörnyű, hogy már minden kompakt autó egyforma.

Hagyján, hogy a Golf olyan, mint az Astra, az meg mint az Escort, de immár a Xsara is olyan, mint ők, meg a Civic is. Meg minden. Még az olaszok tartották valamennyire magukat, ők a nemzeti jellegtől mentes Tipo és Stilo között épp a nagyon jellegzetesen olasz Bravo/Brava párossal arattak.

Aztán a gyártók elkezdtek kitörni az uniformizálódásból. Van, aki kevésbé, van, aki jobban. Az Opel a H-Astrával, a Toyota a Corollával, és főleg most az Aurisszal például kevésbé, a Honda a Civickel, a Renault a kacsaseggű Mégane-nal annál inkább. Újra értelmet nyert annak boncolgatása, hogy egy alsó-középkategóriás kocsi mennyire német, olasz vagy francia.

A 308-as például nagyon francia (tesztautónk esetében egy nagyon német hi-tech motorral), a Focus pedig nagyon német, amit egy nagyon amerikai konszern gyárt, és érezhetően nagyon angolok fejlesztették a futóművét. Az egyik néha idegesítően lágy, puha, csendesen sikló, gyors, de kényelmes, a másik kemény, pontos, élvezetesen vezethető, de kicsit rideg és fantáziátlan.

Terveztünk egy olyat, hogy összehasonlítjuk a 308-ast (1,6-os turbó), a  Bravót (1,4-es turbó) és egy Seat Leont (1,4-es turbó): ki hogy tölt fel az alsó-középben? Aztán az élet úgy hozta, hogy a teszt-Seat elakadt valahol szállítás közben, a Peugeot-nak megnyomták a küszöbét, és csak a Bravót kaptuk meg, amit viszont korábban már megírtunk. Ez a projekt kútba esett.

Aztán láttuk, hogy az Autópiac összehasonlította a Peugeot-t a Fiattal (hajszállal a Peugeot-t hozták ki győztesnek). Aztán, pont, amikor volt nálunk egy fészliftes Focus, megjavult a 308-as, és megkaptuk. Egy szép, piros, sportos Fordot egy szép, zöld, sportos Peugeot mellé. Az egyik 145, a másik 150 lóerős, az egyik szívó, a másik turbó, listaáron mind a kettő öt és fél milla alatt van kicsit. Nagyon adta magát végre egy összehasonlító tesz, íme, meg is írtuk.

Külső

Egyik kocsi sem az az objektív szépség, mindkettő inkább különlegesnek szánt formai megoldásokkal operál. És mivel extravaganciában a franciák élveznek némi történelmi előnyt a németekkel szemben, a Peugeot bizony hatásosabb, vonzóbb, mint a Ford.

A nemrég fészliftelt Focus kis szögben ejtett hátsó ajtaja bizonyára sportosnak volt szánva, mégis olyan lusta, bogárszerű, kicsit pobjedás lesz tőle az autó. A C-oszlopra felfuttatott lámpa is lefutott már. Profilból a hangsúlyos sárvédőívek és a sokküllős, egyszerűségükben szép felnik adnak lendületet a Fókának, szemből a masszív motorháztető-domborítás és a hatszögletű alsó hűtőmaszk a meghatározó. A fényszórókat csak ésszel, finoman engedte hátrafolyni a Ford, nem engedett teljesen a divatnak. Szerencsére. Jók a ködlámpa-fészkek is, kis gonosz összehúzott pótszemek.

A Peugeot jóval bátrabb ecsetkezeléssel jelölte ki a 308-as fő vonalait. Meredek far, nagyon lejtős orr, masszív C-oszlop: az egész sokkal sportcipősebb, mint a Focus. A fényszórók és a hátsó lámpák egymásnak válaszolnak, érdekesek a tükrök, meghökkentőek a laposra vasalt kerékjárati ívek. Ha profilból tekintünk az autóra, négy, hátrafelé széttartó segédvonal (a küszöb, az ajtóvédő betétek, az övvonal alatti fény-árnyék vonal, és maga az övvonal) láttatja suhanni a 308-ast. A front pedig, hát az maga a pofátlan francia fennhéjázás: elképesztő túlnyúlással, a krómozott jégkockatartóval kibélelt hóekével, meg persze a formula-autókat idéző hegyes orral. A függőlegesen tájolt ködlámpák is nagyon hatásosak.

Tudják, milyen színű a Peugeot? Sárga. Ez szerepel a forgalmiban is, meg a prospektusokban is. Sárga, mint például egy zöld citrom, valóban.

És mennyi pici különbség van a két autó részleteiben! Nézzék csak, a zöldön hegyes az orr, a piroson lapos. A zöldön felfelé szélesedik az ívelt harcsaszáj, a piroson lefelé a szögletes. A zöldön az ajtólemezből nő ki a tükör, a piroson a tetőoszlopból. A zöldön van intarzia az ajtókban, a piroson nincs. A piroson a kilincseken fut át az oldalsó törésvonal, a zöldön alattuk. A piroson a hátsó oszlopok közt feszül a szélvédő, a zöldön beléjük harap. Hát erről beszéltem a bevezetőben: végre megint tudatosan különböznek az autók, nagyszerű!

Az utca népére a két autó nagyjából ugyanolyan hatást tett, a Peugeot-t nem nézték jobban, többen, mint a Fordot. És mindkettőt nagyon sokan, nagyon alaposan megnézték. És mosolyogtak, bólogattak. Emberek, le a szürkeséggel, vegyetek ti is élénk színű autót: feldobja a közhangulatot.

A következő oldalon jön a belső, a motor, a futómű, meg persze, hogy végül is melyik kéne.

Totalcar értékelés - Ford Focus Titanium - 2004

Kicsit öregesen hat, kívül is, belül is. Viszont mindene precíz, pontos, feszes, kanyargós utakon nagy élmény vezetni. Nincs vele nagy baj, négy csillagot ér.

Totalcar értékelés - Peugeot 308 Premium - 2007

Különleges a dizájn, nagyon jó a motor, elöl pazar a helykínálat, a komfort. Gyors, kényelmes. Hátul viszont szűköcske, és a futómű sem az igazi. Ha minőségben feledteti a 307-est, 4-es.