Parizer vs. téliszalámi

2009.06.22. 02:21

Adatlap BMW 5 530d - 2003

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 235 LE @ 4000 rpm
  • 500 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.1 másodperc
  • Végsebesség:
    248 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • 13 640 000 Ft

Adatlap Mercedes-Benz E 250 Cdi Elegance - 2009

  • 2143 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 204 LE @ 4200 rpm
  • 500 Nm @ 1600 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.7 másodperc
  • Végsebesség:
    239 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km

Nem sportszerű ez az összehasonlítás. Hiába dízel mindkettő, se a motor mérete, se a turbók száma nem stimmel, és az E új típus, az 5-ös meg régi.

Ezzel az összehasonlítással az volt a célom, hogy a két német hátsókerekest egymás mellett láthassam, tapogathassam, próbálhassam. Aki olvasta a szóló tesztet, az tudhatja, hogy a Mercedes 2,1-es dízelmotorját adják el 250-esnek számozva, két turbóval, lépcsőzetes feltöltéssel és 204 lóerővel. Arra gondoltam, hogy pont jó lenne egy BMW 525d ellene, elvégre az is álnokul számozott autó, csak pont fordítva, hiszen háromliteres. Valójában egy butított 530d, amely csak 197 lóerős. Sajnos nem sikerült pont passzoló BMW-t kapnunk, csak a 235 lovas 530d-t. Ez övön aluli ütés a Mercedesnek. Legalábbis ezt gondoltam eleinte.

Itthon nincs gyenge verzió a képviseletnél, hisz a vevőket eddig semmi sem motiválta, hogy a gyengébbet vegyék, akinek meg van 12 milliója autóra, annak akad 13,8 is. Persze a teljesítményadó és a teljesítmény szerint kategorizált kötelező biztosítás ezen majd változtathat. Ha mást nem, ezek után az 530d-ken sem lesz magyar rendszám.

Azért nem fájt túlzottan a szívem a párosítás miatt, már csak azért sem, mert mi magyarok túl rátartiak vagyunk ahhoz, hogy elfogulatlanul nézzük a két kocsit. Aki béemwés, az úgysem vesz Mercit, és fordítva. Bár, aki félreteszi ezt, az kellemesen fog csalódni a Mercedesben, ha csak egy kicsit is szereti a kényelmet és a finomságokat.

Annak is kifejezetten örültem, hogy a Mercedes nem ment bele méretnövelésekbe, lényegében 1-2 centinél semmilyen irányban nincs nagyobb eltérés a két autó között. Ettől aztán belül is kábé ugyanakkorák, más kérdés, hogy a Mercedesbe kellemesebb a beszállás, főleg hátra, és ott az ülés is természetesebb szögben áll. Meglepő, de az E-osztály alapülése kényelmesebb, mint a BMW feláras komfortülései, ezeket ezerféleképp kell állítgatni, hogy jó legyen, mert egyszerűen kisajnálták belőlük a rugalmas tömést, mindenhonnan hurkák nyomorgatják az embert. A csomagtartók is egyformák, kis pluszt kapunk az E-osztályban: egyrészt van pótkerék és szélesebb a rakodónyílás. Viszont mindkét tesztautó csomagtartója bővíthetetlen volt, az külön fizetendő. Hiába, a prémium, az prémium.

Egyszerűen: mindig látsz

A Mercedes tesztautóban benne volt az intelligensnek hívott világítási rendszer, mintegy 402 ezer (+annyi áfa, amennyi épp az adókulcs) forintért. Nem szokásom hanyatt esni és lelkendezni dolgokon, de szerintem a halogénizzó óta a világítástechnika egyik legfontosabb vívmánya. A Hella által fejlesztett lámparendszer kis tempónál szélesebb csóvát ad, ahogy gyorsítunk, úgy világít egyre messzebb a tompított fény. Lassan kanyarodva oldalt külön fényforrás gyullad, gyorsan haladva pedig a fő xenon világítótestek követik a kanyar ívét – ilyen mondjuk eddig is létezett.

Az abszolút újdonság a távfénysegéd, amely egy kamerával kiegészülve automatikusan kapcsolja (valójában takarja) le és fel a légvédelmi reflektorokkal vetekedő távolsági fényszórót. Ha szembejön valaki, azonnal reagál az elektronika, ha 50 alá lassítunk, akkor is leveszi. Előzéskor viszont abban a pillanatban, ahogy elhaladtunk a másik autó mellett, azonnal adja a refit. A szembejövőket, sőt, az előttünk haladók lámpáját is kiválóan ismeri fel, a fényvisszaverős táblák nem csapják be. Amúgy még a halványan pislákoló Babetta-lámpákat is kiszúrja, persze a kivilágítatlan biciklisekkel nem tud mit kezdeni, azoknak kifolyik a szemük, de megérdemlik. Mindössze egyszer hibázott egy másodpercre, amikor egy jobb kanyarban jött szemből messze egy autó, de ennél egy átlagsofőr százszor többször elbambul. Egyébként ugyanez a rendszer az Opel Insigniához is elérhető.

Nem bírtam megállni, hogy ne videózzam le, bár az életben látványosabb. A tompított fény dinamikus változásait csak akkor veszi észre az ember, ha kifejezetten figyel, legfeljebb az a feltűnő, hogy mindig lát mindent. A távfény-automatika hosszú utakon nagymértékben tehermentesíti a vezetőt, de a kézi vezérlés lehetősége is adott, biztos, ami sicher. A távfénysegédet a BMW külön extraként kínálja, benne is volt a tesztautóban, igaz, a többi hókuszpókusz nélkül. És jól működött.

Mégis, hogyan nyűgözhet le egy lassabb autó? Lapozzon, talán kiderül.

Totalcar értékelés - Mercedes-Benz E 250 Cdi Elegance - 2009

Kivételes komfort és hagyományos Mercedes-bunkerérzet. Pici, takarékos dízel elképesztõ erõvel, finom mûködéssel, gonosz hanggal. Csodás, megnyugtató környezet, az örökkévalóság ígérete, helyenként meglep&