Martenst a zöldeknek!

2008.09.16. 23:55

Adatlap Subaru Forester Active - 2008

  • 1998 cm3-es,boxer 4 hengeres dízel
  • 147 LE @ 3600 rpm
  • 350 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    186 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • 7 650 000 Ft
Az új Forester-generációnál két dologban biztosak voltak a programfelelősök. Az egyik, hogy a foresteres kemény mag megőrzéséhez muszáj megtartani az autó bakancsformáját. A másik, hogy a típusból ki kell hozni egy takarékos és füstmentes dízel verziót. Mert hiába jók a Subaruk, eladási darabszámok nélkül a cég veheti elő a redőnyhúzót. Most itt a Forester D.

Bevallom, sokat nem vártam ettől a motortól. Mivel a dízelekből kisebb erővel távozik a kevesebb elhasznált gáz, ezeknél a kipufogó minimális szerepet kap a hangképzésben. Viszont mindegyikben zajos az adagoló, amelynek csúnya kerregése alaposan belerondít a koncertbe. Hogy bokszer vagy soros? Az kipufogóhang nélkül alig állapítható meg.

Elméletemet alátámasztotta Winkler is, amikor hazajött a Legacy dízelének bemutatójáról. „Alul olyan, mint egy csendes dízel, igazán motorféknél hallani egy kis morgást, meg ha nagyon kihúzatod” – foglalta össze. Aztán vezettem kicsit a nálunk járt Legacy dízelt – hát tényleg. Lehetne benne szinte bármilyen motor, ennél el lehet felejteni a disznó Imprezák dübörgését. És ugyanez áll a Foresterre is.

Hidegen úgy kerreg, mint mondjuk egy Toyota- vagy egy Honda-dízel. Ha bemelegszik, a darálás nagyrészt elmúlik, csak gyorsításkor hallani; felhúzott ablakkal, becsukott tetővel pedig szinte egyáltalán nem. De azért tud valamit ez a bokszermotor. Simán jár. Annyira simán, ahogy a benzines hathengeresek szoktak. Nemhogy az autón, de a kuplungpedálon és a váltókaron sem érezni vibrációt, a szerkezet működés közben csodás nyugalmat áraszt.

Legalul elég nehezen indul meg, olyan 1500-as fordulatig nemigen történik semmi a gázpedál lenyomására. Utána viszont, amikor a turbó már rendesen belép, megjön az ereje. Tény, hogy jobban kell figyelni a fordulatszámmérőt, mint a benzineseknél, de ráhangolódással jól lehet lépegetni a Forester dízellel is. Igaz, a tipikusan SUV-s gőzmozdonytolást nem kapjuk meg tőle.

Nagy fordulaton, motorfékezésnél hallani a bokszerséget, ezért ha nem is állandó az élmény, de egy kis ízelítőt azért a dízel-Forester tulaja is kap a subaruságból. Ami nem olyan jó benne, az a váltó. A kar megvezetése határozott, de elég nagy erő kell ahhoz, hogy az egyik fokozatból kirántsuk, a másikba betoljuk. Olyan, mint a régi fajta, füles villanykapcsolók, amiket izomból kellett átkattintani.

Más rosszat nem fogok mondani erre az autóra. Felhozhatnám hibának, hogy kanyarban subarutlanul billeg, de igazából ez nem számít. Viszonylag húzós szerpentineken vitt az út a Bledi-tó környékén, a szlovén-osztrák határnál, de az élvezet nem maradt el. A Forester kanyarban megbillen, de szinte rögtön betámaszt, és a legtermészetesebb nyugalommal bevesz bármilyen ívet, egészen megdöbbentő sebességekkel. Kormánya elképesztően finom és pontos, és ezt nem más SUV-okhoz képest értem, hanem általános autómércével. A rugózás pedig kivételesen finom, zörejek nincsenek, az ülések – elég sok tökölés után – kényelmesre állíthatók, még valamennyire tartanak is.

Akad olyan vonása a Foresternek, amit csak nagyon-nagyon kevés mai autó tud. Ki lehet látni belőle. A meredek szélvédő miatt a tetőoszlopok kis híján kiesnek a látótérből, nem mellékesen pedig egészen vékonyak. További egyedi dolog, hogy a motorházfedél mélyen van, a műszerfal is, a vezető emiatt magasról lát rá a géptetőre. Amin ott az isteni Púp. A Subaru-púp. Mindig szem előtt. Ha nem is dübörög, és ha mellesleg billeg is kicsit a kocsi, de a dudor állandóan emlékezteti a vezetőt arra, hogy Subaruban csücsül, tehát kiváltságos személy. Megjegyzem – azért kár, hogy a keret nélküli ajtóablakokat elhagyta a cég: adtak egy kis sznobfaktort neki. Állítólag zajosak voltak.

A sok jóhoz a Forester D-tulaj kap még teljesen benzines, subarutlan fogyasztást, ezer kilométeres hatótávot meg a dédunokák – rendben, akkor legalább az unokák – élhető világát is garantáló, 167 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást. Hogy képben legyenek, ez kábé egy nagyobbacska motorral szerelt benzines Corolla szintje. A Forester D negyedakkora teher a pénztárcának, mint az Impreza WRC, hogy lefordítsam. Ugye máris nem hiányzik annyira a vályogfalrepesztő dübörgés, de talán még az sem annyira, hogy Richard Burnsnek vagy Colin McRaenek nézzenek bennünket vele? Sorsukat ismerve talán jobb is így.

Ha pedig hozzáveszem, hogy a minden jóval kvázi alapból megpakolt Forester dízel alig 7,6 millió forinttól indul, ami kevesebb, mint a Toyota RAV4 ára, máris megnyugodhatunk – a Subaru márkát még unokáink is látni fogják. Ha másért nem, mert 2008-ban megjelent a Forester D.

Totalcar értékelés - Subaru Forester Active - 2008

Csodásan finoman működik, tágas, megnyugtató, nem eszik, jól megy, ráadásul a komplikált és tartós technika ellenére megfizethető. Ezek után az izomból működő váltó és az alapjárat körüli tétovaság megbocsátható neki.