Egy kis hasznos

2008.08.07. 00:55

Adatlap Fiat Fiorino Qubo Active - 2008

  • 1360 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 73 LE @ 5200 rpm
  • Nm @ 0 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    16.2 másodperc
  • Végsebesség:
    155 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • 3 150 000 Ft

Az ilyen félhaszon-személygépkocsik általában nem tudják elfeledtetni, hogy létezik egy slaggal tisztítható verziójuk is, és ez egy picit igaz a Qubóra is: a kormány érdesebb, a műszerfal csillogóbb és keményebb, mint akár egy Pandában. Valójában úgy tűnik, hogy egy előző Punto szerelvényfalára húztak rá egy másik héjat, a dolgok elrendezése, a szellőzőfúvókák alakja is erre utal. Viszont az összkép korrekt, sok a tárolóhely, nagy a kesztyűtartó, van könyöklő, a kárpitozás pedig feledteti a kakaóbiztos kivitelű Fiorino létezését.

Az üléseket egészen magasra rakták, ezzel a viszonylag kis (251 centis) tengelytáv ellenére simán elférni hátul. A tolóajtók szerethetők a keskeny városi parkolóhelyeken, persze a gigantikus ötödik ajtó felnyitásához már térre van szükség.

A vezetéshez kiválóan, tengelyirányban is állítható kormányt, meg jelképes ülésmagasság-szabályzást kap a sofőr. A váltókart a Panda stílusában, egy konzolra építve jó magasra emelték. Egyszóval, barátságos a dolog, derékbetegek és idősek számára is. A tükrök hatalmasak, a vastag A-oszlop pedig olyan távol van, hogy nem zavarja túlzottan a kilátást. Mintha csak egy jó munkahelyen lennénk.

Felhívnám a figyelmet a sajtóanyagban a motorokkal kapcsolatban használt jelzőkre. A "bevált" benzines a PSA-tól érkezik, 73 lóerővel. (Az ne tévesszen meg senkit, hogy a francia cég ugyanezt az 54 kilowattot 75 lóerőként kommunikálja, az olaszok tudják jól a váltószámot.) A beváltság nyilván a két évtizedes múltra utal. Így Euro 4-es kivitelben 8,8 literes városi és 7 literes átlagos fogyasztásra számíthat papíron a vevő – ezt a verziót nem próbálhattuk a sajtótájékoztatón.

Viszont ott volt a "briliáns" 1,3 Multijet, 75 valódi lóerővel, hasonló, 16,5 másodperces gyorsulással százra, ám 4,5 literes elméleti átlaggal. A motorkát jól ismerjük, ez az az autóméret, amivel még jól elboldogul, ha a vezető nem ejti a fordulatot 1700 alá. Így látatlanban valószínűleg ez a jobbik választás a kocsihoz, kevéssel is beéri, és ha nem is egy gyorsulóbajnok, egész kellemesen vezethető. A Qubo kormánya, a mai City-szervós Fiatok mellett kicsit nehezebbnek tűnik és nem szabályozható, de nem baj. A kis járgány szinte a saját tengelye körül megfordul, amit megtanul az ember értékelni manapság, amikor egy kiskocsinak sem mindig elég 11 méter.

A legkellemesebb meglepetés mégis az, hogy a Qubo rugózik. Nem zötyög, nem rázkódik, hanem nagyon lágyan gurul át mindenen. Persze a lágy rugózás egy magas, rövid tengelytávú kocsinál nagyobb kilengésekhez és billegésekhez vezet kanyarokban és fékezéskor, de aki szereti az ilyen stílusú dobozjárgányokat, imádni fogja. Márpedig én szeretem, a rövid próbaút után azt mondom, hogy városban szívesen furikáznék egy Qubóval. Nem a sportosságáért, hanem azért, mert jópofa, egyszerűen vezethető. Autópályán már nem mennék nagy utakra vele nap mint nap. Viszont befér sok minden, ha nagyon akarom. Mert azért akarni kell: üléseket hajtogatni, kivenni, hiszen a csomagtartó alapból alig nagyobb egy kiskocsiénál, igaz, a maximum 2,5 köbméter.

Népítélet

Legyen ön az első aki népítéletet ír!

Érdekes módon, a listaárak is nagyjából a Grande Puntóéval vannak egy szinten, ha hasonló motorizáltságot és kivitelt nézünk (1.4 8V Active 3,1 millió Ft, a dízel félmillióval drágább) – de most még egy kis bevezetési kedvezménnyel további háromszázezerrel olcsóbb. Az árpolitika azért érdekes, mert kétféle kivitel van: a klímátlan, fekete lökhárítós Active, illetve a 250 ezerrel drágább, fényezett lökhárítós, klímás Dynamic. Ezek után elárulhatom a klíma felárát az Active-hoz? 220 ezer Ft.

Vagyis, aki klímásat akar, az hülye lesz harmincezer forintért lemondani 160 ezer forint értékű extráról, amit az Active-ból kihagytak. Ráadásul ezek a funkcionalitást is alapjaiban érintik (osztott hátsó ülések, ülésmagasság-állító, deréktámasz, első kartámasz, elektromos tükrök).

Már csak egy másik kérdést kell önmagában rendeznie a Qubo-vásárlónak. Az rendben van, hogy vett 3,x millióért egy személy-Fiorinót, de ugyanennyiért kaphatott volna akciós Bravót, klímával...szóval, jópofa, jópofa, de azért egy Bravo még mindig személyautóbb a Qubónál. Persze nem is fér bele 2,5 köbméternyi cucc.