Támadnak az olaszok
Teszt: Fiat Ducato 2.3 Mjet 150 Le MH2 3.3t - 2014.
A bemutatón csak rövid ideig vezethettem az új Ducatót, most alaposabban is szemügyre vehettem. Hátulról nem sokat változott, az biztos.
Az orra és a beltér már inkább. Látszik a törekvés, hogy a kicsit öregedő dizájnt felhúzzák a mai szintre, de ennek áldozatai is vannak. Például a nagyon jól használható középső konzol alatti kibillenthető tároló, amiben még egy hátizsák is elfért, elmúlt. Lett helyette egy mozdíthatatlan dupla pohártartó bokamagasságban, ami a kényelmesnél kicsit lejjebb van, de legalább a középen ülő utas kerülgetheti. Az apró vackokat szórtam oda automatikusan. Cserébe feljebb a műszerfalon a sofőr körül nem nagyon van tároló, viszont az utas kapott egy halom kesztyűtartót. Az ajtóban már sokszor dicsért könyöklő szerencsére megmaradt, reméljük a következő modellváltás se viszi el.
A huzat kicsit beleizzadós, de még mindig sehol nincs a Master rettenetes bőrhatású üléseihez, aminek Vályi Pista a megtisztelő „Minden Idők Legrohasztóbb Üléshuzata Emlékverseny örökös bajnoka” díjat adta. A sofőr oldala kényelmes, de a dupla oldalon ülők nem igazán dicsérték a komfortot. Ez persze majdnem minden haszonjárműben így van.
A jobb oldali pad alatti részt nem módosították, így ott még mindig barátságtalan merevítőerdőt találunk, ahova csak bepasszírozni lehet bármit, és még úgy is látszik kívülről. Pedig lehetne ott egy hatalmas tárolóhely is, ahova a sofőr mondjuk a hátizsákját rakhatná. Így csak a raktérből hozzáférhető padlásra tudunk pakolni nagyobb cuccokat.
A kocsiba belegyűrtek minden extrát a tolatókamerától a sávelhagyás-figyelőig. Utóbbitól az utasok kis híján infarktust kaptak, mert a kitérést majdnem olyan hanggal jelzi, mint amikor amikor a Világok harcában jönnek az idegenek. Elsőnek azt hittem, valami bezavart a rádióba; legalább nem hagyjuk figyelmen kívül. A műszerek amúgy a szokásos Fiat-megoldások, némi zongoralakkal körítve. Belekerült a Traction+ is, aminek a gombját többen összekeverték a Start-stop kapcsolójával. Ez valójában ESP-s szoftveres önzáró difi, ami a fékekkel játszva 30 km/h-ig képes átadni a jobb tapadású kerékre az erőt, amennyiben a másik oldal kipörög.
Az oldalsó tükrök kicsit megnőttek, dicséretes módon az alsó holttér-tükör is állítható. Ezt sok gyártó egyszerűen fixen beragasztja, aztán látsz, amit látsz. Jól lehetett vele tolatni, még a kamera nélkül is. Viszont a kamera jóvoltából még a suttyomban mögémsétáló embereket se gázoltam halomra. (Mondjuk érdekelne, mire gondolhatnak ilyenkor: ott egy tolató teherautó, biztos röntgenszeme van a sofőrnek, na fussunk neki).
Nagy a kuffer, pakoljuk meg!
Haszonjármű-specialistánk, Zoltán mindig tukmálja a szerkesztőség többi tagjára a teherautókat, hogy életszerűbben, pakolva is jobban megismerhessük, de kevesen vannak köztünk a titkos zöldségesek, pedig biz' isten szívesen vinnénk néha egy fuvar karalábét a piacra. Most felvállaltam az áldozatot, szereztem egy szekrényt, amivel legalább részben kihasználhattuk a Ducato köbmétereit.
A Duc megköszön minden egyes kilót, amit belepakolnak. A futóművét egyértelműen sok-sok mázsára méretezték, ezért üresen pattog. Ahogy beleül legalább két személy, és kerül a raktérbe legalább egy olyan picinyke súly, mint a fehérre pingált kredencünk, kezd eltolódni a menetkomfort az elviselhető felé. Ettől függetlenül kóválygós, billegős marad a futómű – nehezen tudom elképzelni, hogy a névleges terhelésnél kisimulna, és porschés magabiztossággal szlalomozhatnánk a sávok között. Ezentúl jobban felnézek a fehér ducatósokra, amikor ádázul nyomulnak a tükrömben.
Mivel két generációval ezelőtti furgont vezettem utoljára, megnyúlt az arcom a központi kijelző láttán. Nyilván kevés járműtípus van, ami jobban szomjazna egy tolatókamerára, de az én fejemben a haszonjármű összekapcsolódott az aszkéta életformával, ezért a fullos Ducato engem, parasztot, megvakított. A zseniális motor, ami talán a fényből is nyomatékot csinál, annyira keveset fogyaszt, pláne levett a lábamról, kritizálni tényleg csak a futóművét tudnám.
Stump András
A motor nem túl halk, viszont nem a zavaró frekvencián zajong. A fogyasztás mindenkit megdöbbentett. Normál üzemben 7,4 literre jött ki a vegyes használat. Mondjuk ha autópályán 110 körül megyünk, már elkezd 10 liter fölé kúszni, de akinek van fölös 10-15 perce (100 km-nél), az egy kamion mögé bebújva akár 5 literes fogyasztást is elérhet. A futómű üresen kicsit kóválygós, még ha nem is annyira, mint a régi volt. Egyes úthibák nagyon meglephetik a gyakorlatlan sofőrt, ha nem is annyira, mint egy Sport Vant a hosszirányú bordák. Mivel több mint 1 tonnára méretezték, így akárcsak a pickupoknál, ez is terhelve lesz kényelmes.
A Ducato Európában és Magyarországon is igen jó eredményeket ér el, ez valószínüleg leginkább az árérzékeny vásárlóközönségnek köszönhető. Listaárban mindenkit odaver, és jó esélyel az akciókkal, kedvezményekkel még jócskán lehet lejjebb menni. Mint munkaeszköz, minden kategóriatársánál szélesebb raktérrel rendelkezik, ami nagy cuccok szállításánál nagyon nem mindegy. Hosszban is csak a Crafter győzi le, köbméterben is vezető.
Fiat Ducato | Ford Transit | Renault Master | VW Crafter | |
150 Le, MH2, 3,3t, FWD | 155 Le, L2H2, 3,3t, FWD | 125 Le*, L2H2, 3,3t, FWD | 136 Le, KTMT, 3,5t*, RWD | |
Ár (nettó, Ft) | 5 959 000 | 7 165 000 | 6 595 000 | 7 389 000 |
Ár (bruttó, Ft) | 7 567 930 | 9 099 550 | 8 375 650 | 9 384 030 |
Raktér méretek | ||||
térfogat (m3) | 11,5 | 10 | 10,3 | 10,5 |
Hossz (mm) | 3120 | 3044 | 3083 | 3265 |
teljes szélesség (mm) | 1870 | 1784 | 1765 | 1780 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1422 | 1364 | 1380 | 1350 |
magasság (mm) | 1932 | 2125 | 1894 | 1940 |
teherbírás (kg) | 1375 | 1331 | 1420 | 1479 |
rakodási magasság (mm) | 550 | 511 | 545 | 670 |
Külső méretek | ||||
Hossz (mm) | 5413 | 5531 | 5548 | 5905 |
magasság (mm) | 2522 | 2550 | 2502 | 2705 |
szélesség (mm) | 2050 | 2059 | 2070 | 1993 |
tengelytáv (mm) | 3450 | 3300 | 3682 | 3665 |
fordulási kör (m) | 11,9 | 13,6 | 13,6 | |
Motor | ||||
nyomaték | 350 Nm 1500 f/perctől | 380 Nm 1600 f/perctől | 310 Nm 1250 f/perctől | 340 Nm 1575 f/perctől |
teljesítmény | 148 Le 3600 f/perctől | 155 Le 3500 f/perctől | 125 Le 3500 f/perctől | 136 Le 3500 f/perctől |
Alapfelszereltség (nettó ár, Ft) | * | |||
ABS | x | x | x | x |
EBD | x | x | x | x |
ESP | x | x | 100 000 | x |
Hill holder | x | x | na. | x |
elektromos ablak | x | x | x | x |
elektromosan állítható tükrök | x | x | x | 71 000 |
tempomat | 55 000 | x | 70 000 | 103 000 |
rádió | 104 000 | x | 75 000 | 92 000 |
klíma | 280 000 | x | x | 499 913 |
padlóburkolat | 177 000 | x | 85 000 | 164 000 |
falburkolat | 27 000 | x | 120 000 | na. |
tolatóradar | 73 000 | 80 000 | 60 000 | 152 000 |
*csak Trend felszereltségben van | *csak 3,5 tonnás verziótól van 148 lóerős motor | *nincs 3,3 tonnás verzió |