Ez hátul hajt

Teszt: Ford Transit Jumbo 2.2 TDCi Trend - 2014.

2014.09.13. 09:10 Módosítva: 2014-09-13 13:53:40
Izgatottan vártam az új nagy Transitot. Haszonjárműves életemben ezzel dolgoztam a legtöbbet, az utóbbi húsz év összes generációja, és azok variánsai mind megfordultak a kezem alatt.

Még költözni is egy Hanlon mentő-felépítményes Mk2-vel költöztem, így talán közelebb áll a szívemhez, mint a többi doboz. Oldalnézetből rögtön a Beluga jutott eszembe, ahogy a magasított test eleje hirtelen lezuhan. Kicsit furcsálltam a meglehetősen sérülékeny helyre telepített antennát, fásabb, bokrosabb helyen gyorsan elhasználódik, bár ennek ellentmond, hogy a tesztautó már 15 ezer kilométer óta tűri a tesztelők rohamát, és még mindig jó állapotban van.

Az oldalán csúnyán kidudorodik a 270 fokban nyíló ajtó mágneses ütközője, de mondjuk ez csak olyanoknak probléma, aki, mint én is, hatvan-hetvenezer ember között úszik az árral. Ekkor persze már becsukom a tükröket is, mielőtt más csukja be - rossz irányba. Gombbal csukódnak, aminek egyszerűen nem tudtam eléggé örülni, hiszen így nem kell áttornásznom magam a másik oldalra, amikor elmúlt a veszély. A tükörnél még felfedeztem, hogy akár a Ducatón, itt is állítható az alsó szegmens. Egy időben minden osztott tükör fix volt alul, és a legritkább esetben mutatta rendesen azt, amit azon szerettem volna látni. Úgy látszik, ennek szerencsére vége.

Az utastérben az első, amit felfedeztem, hogy a műszerfal közepén a tárolón fix lett a tető. Így vesztettünk egy jó kis pohártartó/asztalka kombót. Cserébe végre elmúlt a dupla utasülés alatt lakó fémrúd-tenger, és már el lehet rendesen pakolni a hátizsákot. Nem mértem, de szerintem jó pár kisebb autó csomagterével vetekszik.

A teherautó Jumbo felépítménnyel rendelkezett, ami a legmagasabb, leghosszabb modellt jelenti. Lehet variálni, hogy elől, hátul vagy mindenhol hajtson, ez speciel hátul kapart. A hátsókerekesekhez a háromféle motorvariánsból logikusan a leggyengébb 100 lóerős nem is rendelhető, a mienkben a legerősebb 155 lóerős kapott helyet, de van még 125 lóerős is.

Egész halkan működik, látszik, kicsit dolgoztak a zajvédelmen is. Mondjuk nem is pörög, például városban 4.-ben 50 km/h-nál 1500-as fordulaton gurultam. A fogyasztása a Sziget fesztiválon 11 liter körül volt, ezt 10 km alatti sebességgel való araszolással értem el. A városi forgalomban 9,8 a végső eredmény.

Kicsit aggódtam, hogy nincs se tolatóradar, se kamera a kocsin, de végül nem is hiányzott. A tükrökben nagyon jól lehet irányítani a tolatást, érezni a kocsi hátulját. Jól fordul, bár papíron 13 méter a fordulási köre, nem okozott gondot, csak a másfél méteres hátsó túlnyúlásra kellett figyelni.

A feláras (bruttó 95 250 Ft) falburkolat a raktérben nem igazán győzött meg. Sima farostlemeznek tűnt, és ami a nagyobb baj, az illesztéseknél néhol úgy elállt, hogy ha valami oda beakad, garantáltan letépi a panelt. És mondjuk oldalt is el tudtam volna képzelni pár rögzítőfület, hogy legyen mivel feldőlés ellen rögzíteni a magas dolgokat, ami egy két méter magas raktérnél azért előfordulhat.

Nehezítésképpen aki korábban tisztította a gumipadlót, valami szilikonos anyaggal tehette, mert korcsolyázni lehetett hátul, amíg a behordott kosz, és a szállított cucc össze nem szedte. Egyébként hatalmas, még egy másfélszer akkora emelőhátfalassal hozott cucc is simán befért, persze ott már kellett a korai tetriszgyakorlat.

Most még sokaknak feltűnik a markáns orrával, várakozás közben jó pár furgon sofőrje odajött megnézni, hogy néz ki belülről, lelkesen nyilatkoztak, mennyire személyautós. Már persze a lehetőségekhez képest. De tényleg jól pakolható, gondoltak a telefonra és az elrejteni való motyókra is. Az ára nettó 7,78 millió forint, ebben benne van a rádió (USB-vel!), tempomat, villanytükör, fűtött szélvédő, a raktérpadló borítása és a légkondi. Ez nem rossz, főleg a ha versenytársakat nézzük, ahol ezek egy része nem vagy csak felárasan rendelhető.

   Ford Transit Jumbo Fiat Ducato Maxi Renault Master Jumbo
   Trend, 155 Le, L4H3, RWD 150 Le, XLH3, FWD 148 Le, L4H3P4, RWD
Ár (nettó) 7 780 000,00 Ft 6 789 000,00 Ft 7 925 000,00 Ft
Ár (bruttó) 9 880 600,00 Ft 8 622 030,00 Ft 10 064 750,00 Ft
Raktér méretek         
térfogat (m3) 15,1 15 15,8
Hossz (mm) 4217 4070 4330
teljes szélesség (mm) 1784 1870 1765
szélesség a kerékdoboknál (mm) 1392 1422 1080
magasság (mm) 2025 2172 2048
teherbírás (kg) 1364 1330 1176
rakodási magasság (mm) 606 550 700
           
Külső méretek         
Hossz (mm) 6704 5998 6848
magasság (mm) 2746 2764 2808
szélesség (mm) 2025 2050 2070
tengelytáv (mm) 3750 4035 4332
           
Alapfelszereltség (nettó ár, forintban)         
ABS x x x
EBD x x x
ESP x x x
Hill holder x x x
elektromos ablak x x x
elektromosan állítható tükrök x x x
tempomat x 55 000,00 Ft 70 000,00 Ft
rádió x 104 000,00 Ft 75 000,00 Ft
klíma x 280 000,00 Ft x
padlóburkolat x 177 000,00 Ft 85 000,00 Ft
falburkolat 75 000,00 Ft 27 000,00 Ft 120 000,00 Ft
tolatóradar 80 000,00 Ft 73 000,00 Ft 60 000,00 Ft