Emelem raklapom

Bemutató: OMG 716pac platformos raklapemelő, Hyundai 15BT-9 villanytargonca, Hyundai 30D-9 dízel targonca

2016.10.23. 13:50
Szinte minden férfiember találkozott már a békával, hivatalos nevén hidraulikus kézi raklapemelővel.

Kiválóan használható, amennyiben raklapon akarunk mozgatni nagyobb terhet, viszont ha magasabbra is akarjuk emelni, magasemelős béka kell. A kézi mozgatású megoldásokkal viszont nem lehet egy rendesebb raktárban magasra (pl. 3-4 méter) jutni. Itt jönnek be az elektromos mozgatású szerkezetek, a gyalogkíséretű targoncák. Ezek már rendesebb emelést produkálnak, pumpálgatni se kell, viszont még mindig sétálni kell vele.

Itt jön a következő fázis, a platformos raklapemelő, konkrétan egy OMG 716 Pac típusú gép. Úgy néz ki, mint a gyalogos változat, viszont van egy kis polc, amire fellépve immár nem kell sétálgatni a gép mögött.

A műszerfal végtelenül egyszerű, kulcsos on/off kapcsolóból, kombinált töltöttségjelző- és üzemóraszámlálóból, meg egy vészleállító nagy piros gombból áll. Az irányításhoz, emeléshez szükséges kezelőszervek mind az irányítókaron kaptak helyet. Mindent a két hüvelyujjunkkal tudunk irányítani. A gépen egyébként helyet kapott egy pohártartó, és számtalan miegymást is el tudunk rakni a műanyag tálcákba.

Az oszlop nem dönthető, az emelést több részletben végzi. Első körben nem nyílnak szét a szekciók, csak maga a villa emelkedik a gépkeret tetejéig. Ez alapvetően arra jó, hogy ne fúrjuk bele az oszlopot egy laza mozdulattal a kamion tetejébe. Maximum 1600 kg-ot emelhetünk, de csak 2,7 méterig, ennél feljebb folyamatosan csökken az emelhető teher súlya, egészen 4,5 méterig, ahova már csak 850 kg-ot emelhetünk. Mivel az eszközben nincs mérleg, így vigyázni kell a terheléssel, mert rossz esetben felborul az egész. Ez egyébként tipikus hiba a targoncáknál, a másik a kapun való behaladás feltolt villával, aminek jókora hanyattvágódás a vége.

Az eszköz végsebessége 9 km/h, nem valami nagy érték, de egy gumírozott lapon állva, kapaszkodva a kezelőrúdba soknak tűnik. Finoman kezelhető a két billenőkapcsolóval, és mivel természetesen hátsókerék-kormányzású, gyakorlatilag az első tengely körül meg tudunk fordulni.

Platformos módban a kezelő az egész izé végén áll, így komoly centrifugális erők hatnak már rá (na meg a szállított árura), emiatt egyfelől kanyarban automatikusan visszavesz a sebességből a gép, másfelől két lehajtható kar véd a lerepüléskor. Felhajtva a kart korlátozott tempóval közlekedhetünk, a maximum sebesség 6 km/h-ra redukálódik, ha pedig gyalog kísérjük a gépet, 4 km/h-ra.

A konkrét modellben a legerősebb, 375 Ah-s akku volt, de kisebb kapacitásban is léteznek. Ezeket lehet a gépen is tölteni, de a folyamatos munkavégzés miatt érdemesebb cserélgetni őket. Ezt nagyban megkönnyíti, hogy az akku két mozdulattal kicsúsztatható a helyről, utána pedig egy másik targoncával a töltőhöz szállíthatjuk, lévén közel 300 kg.

A sorban és méretben is következő egy Hyundai 15BT-9 névre hallgató villanytargonca. Ez már komolyabb eszköz, tisztességes fülkével, műszerfallal, miegymással. A műszerfalon alapból a sebességet (maximum 17 km/h-ra képes), az akku töltöttségét, az üzemórát, a kerekek állását mutató ikont és az irányváltó állását láthatjuk. Opcionálisan képes kijelezni a teher súlyát is, illetve a szerviz kód beütése után beállíthatjuk a maximális menetsebességet vagy az emelés és süllyesztés sebességét.

A gép fronthajtású, de hátsókerék-kormányzású. Bár messziről nézve háromkerekűnek tűnik, de a stabilitás miatt a hátsó kormányzott kerék valójában kettő, csak közel egymáshoz. A kezelőszervek végtelenül gyorsan áttekinthetők, az első kar a villa emelését/süllyesztését vezérli. Apró, de kellemes bónuszként ide is került irányváltó és kürt, így még ezért se kell levenni a kezünket a kormányról.

A második kar az oszlop döntését végzi, az ezen lévő kis gombbal pedig automatikusan vissza tudjuk hozni vízszintbe, nem szükséges nekünk találgatni, jól áll-e. Az oszlop duplex rendszerű, vagyis a két oldalon vannak az emelő munkahengerek, így jobb a kilátás. Ezen a gépen kétrészes oszlop volt, ezzel 3300 mm-ig tudunk emelni, de lehet háromrészest is rendelni, így már akár 7 méterig eljuthatunk.

Találunk még egy nagyon hasznos kart, amivel a villát tudjuk jobbra-balra csúsztatni, ha esetleg nem találtuk el jól a polcon lévő raklapot, így nem kell újra manőverezni. Elég idegesen reagál a fékezésre, így van egy bónusz pedál a finomabb mozgatáshoz, meg hogy lassításnál ne borítsuk magunk elé az árut. Ergonómiailag jó, nekem pont kézre illettek a karok, kényelmes volt használni. És akinek nem tetszik, még mindig kérhet hozzá karfába integrált vezérlőt (finger tip control).

A Hyundai 30D-9 neve is mutatja, dízel, konkrétan 68 lóerős Kubota motor hajtja. Ebben, a 9E jelű, és 45 lóerős Yanmar motoros testvérével ellentétben nincs még DPF, így egyszerűbb a használata. Egy targoncával nem nagyon tudunk kimenni az autópályára, hogy kiégessük a részecskeszűrőt, és az se túl életszerű, ha körbe-körbe keringünk a raktár körül, mint az őrült, így van egy külön kiégetőprogram. Ezzel csak az a gond, hogy addig nem lehet használni a gépet, plusz ömlik belőle a füst, és igen forró, ami poros környezetben (pl: malom, fűrésztelep) nagyon nem szerencsés.

A kezelőszervek gyakorlatilag megegyeznek az elektromos modellével, de itt már egész komoly fedélzeti műszert kapott, színes LCD kijelzőn láthatjuk a sebességen kívül az oszlop állását és a gép dőlését a hossz- és a kereszttengely irányba. Ha 3 foknál meredekebb emelkedőn állnánk meg, bekapcsol a visszagurulásgátló.

A három eszköz közül ez volt a legkezesebb, így amikor valamit meg akartunk nézni az épp ott lévő Honda Jazz tesztautón, Stump Bandi elsőre kísérletre se fúrta át a hátsó ajtót a villával, hanem finoman megemelte a kocsit. A gépnek természetesen meg se kottyant, hiszen a nevében a 30-as szám azt mutatja, 3 tonnát tud felkapni. Ha meg valakinek több kéne, vegyen egy Manitout.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Csoportos Hajóutak

Ahány kikötő, annyi felfedezés, tengeri hajóutak sok látnivalóval és pihenéssel.