Megvárta, míg kihalnak a konkurensek

Fiat Fiorino Cargo 1.3 95 Le Adventure - 2016.

2016.11.26. 06:57

Adatlap Fiat Fiorino Adventure 1.3 90 - 2016

  • 1248 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 95 LE @ 4000 rpm
  • 200 Nm @ 1500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Végsebesség:
    167 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 4 624 070 Ft
A Fiatnál előszeretettel veszik elő a régi nagy neveket, hogy az emlékeken lovagolva próbálják eladni a terméket. Már az 500-ast is beelőzte egy dobozos kisautó: 2006 óta, vagyis pont tíz éve gyártják változatlan formában Bursában a Fiat/PSA közös gyermekét, a Fiorinót.

Sokáig versenytárs nélkül volt (már ha a testvéreit, a Citroën Nemót és a Peugeot Bippert nem nézzük), hiszen a többiek inkább a lelemezelt, berácsozott személyautókkal próbálták megoldani a haszonjármű-paletta kiteljesedését. Azóta eltelt tíz év, és megérkezett a Ford Courier (szintén egy már beszántott nevet felélesztve), így időszerű némi megújulás.

A motoroknál adott volt, hogy az új környezetvédelmi szabványoknak megfelelő kerüljön bele. A Fiatnál immár 1,4 literes, 8 szelepes, 73 lóerős benzinmotort, ennek a CNG-s változatát, illetve 1,3 literes, 80 és 95 lóerős MultiJet2 dízelt raktak a kocsiba. Mivel a korábbi 70 lóerő körüli motorokat se a dinamikájuk miatt dicsérték, így feltehetőleg a mostani hasonló teljesítményszintű modellekkel se lehet túl pörgős a munka.

Nem úgy a tesztautóban lévő 95 lóerős dízellel. Mivel 2000-es fordulat alatt elég halottan mozog, dízelsége ellenére forgatni kell, de ha fordulaton tartjuk, vidám kis golyóként csaponghatunk a városi forgatagban. Piros, kétszemélyes is, tiszta sportkocsi, nem?

Kábé 600 kilométert mentem a kocsival, 200-at mentem autópályán, 200-at országúton és 200 km-t álldogáltam a pesti dugóban. A 95 ló tényleg mindenre elég volt, autópályán is kényelmesen lehetett csapatni 130-cal. Összehasonlításul ennél az autónál 1090 kg önsúlyra esik 95 ló és 200 Nm, míg egy Panda 100 HP-nál 950 kg-ra 100 ló és 131 Nm. Ráadásul ennek még el kell tudnia vinni 600 kg-ot, pontosabban, mivel ez a megnövelt terhelhetőségű Adventure verzió, így sofőrrel együtt 660-at. A fogyasztás így 5,5 l/100 km lett, ami a gyári városi érték alatt van egy decivel. Ez tényleg nem sok, de a tesztautóban benne volt a mindenféle fogyasztáscsökkentő okosságot tartalmazó Ecojet-csomag (stop-start és hasonlók), ehhez egy literrel kisebb fogyasztást ígérnek.

Egy tervező a PSA csoportnál elmagyarázhatná egyszer, hogy lehet, hogy a jelenlegi Citroën Berlingóban, sőt még az új Jumpyban is kisebb a kesztyűtartóban a hely, mint ebben a Fiorinóban. Itt a Fiat-oldal volt az erősebb, így kimaradt a fél kesztyűtartót elfoglaló, rejtélyes PSA kocka. A másik kellemes meglepetés, hogy amikor kikapcsoltam az amúgy feláras (Ecojet csomag) stop-startot, a legközelebbi beindítás után sem aktiválódott újra, vagyis aki nem szereti, egyetlen mozdulattal egy életre kikapcsolhatja. A műszerfal szellőzői nagyon ismerősek (és nem csak a korábbi tesztautóból) a kis recézett dizájnnal, aztán amikor elolvastam Csikós cikkét, rögtön rájöttem, honnan.

Amikor összekonfiguráltam a nálam lévő autót, kiderült, hogy a 95 lovas Adventure bruttó 4,6 milliós alapárára még 750 ezer forintnyi extrát sikerült a tesztautóba passzírozni. Egy részük olyasmi, mint a kicsit régiesen kinéző, de meglepően jól működő navis fejegység 234 ezerért, vagy az autó méretéhez nem feltétlenül szükséges tolatóradar 44 ezer forintért. Rádió alapáron egyáltalán nem jár, így ha formában a műszerfalba illőt szeretnénk, 88 900 forint plusz áfát kéne kifizetni a CD-s, MP3-at tudóért. Van rá egy fogadásom, hogy ezt még élő ember nem ikszelte be az extralistán.

Az Adventure immár nem csomag, hanem felszereltség, az azonos teljesítményű jobban felszerelt verzióhoz képest 100 000 forinttal kell többet fizetni, plusz áfa. Ez a korábbi, azonosan felszerelt modellhez képest jóval olcsóbb, hiszen ott a most szériának számító Traction+ becenevű villanydifiért is 120 00 forintot kellett adni, most pedig szériafelszereltség ezen a szinten.

A jármű 2006-os bemutatása óta szépen kihaltak a PSA-testvérek, így egyeduralkodó lenne, ha nem jelenik meg a piacon a szintén jól bevált nevet meglovagló Transit Courier. Ami viszont azonos felszereltséggel drágább, viszont kisebb a raktere.

   Fiat Fiorino Ford Transit Courier
Felszereltség Adventure Trend
Motor 95 Le, 200 Nm 95 Le, 215 Nm
Listaár (br) 4 624 070 Ft 4 959 350 Ft
Raktér méretek      
térfogat (m3) 2,5 2,3
Hossz (mm) 1523 1620
teljes szélesség (mm) 1473 1488
szélesség a kerékdoboknál (mm) 1046 1012
magasság (mm) 1205 1244
teherbírás (kg) 660 661
        
Külső méretek      
Hossz (mm) 3957 4157
magasság (mm) 1721 1747
szélesség (mm) 1716 1976
tengelytáv (mm) 2513 2489
        
Felszereltség      
elektromos ablakemelő van van
klíma 203 200 Ft van
rádió 88 900 Ft van
utasoldali légzsák 50 800 Ft 53 340 Ft

Totalcar értékelés - Fiat Fiorino Adventure 1.3 90 - 2016

Kényelmes, keveset fogyaszt, egész fürge és árában is alatta marad a konkurenseknek.

Népítélet - Fiat Fiorino