A korral járó has-magasság

2003.08.21. 09:07

Einstein eldobhatja a sunyiba a relativitáselméletét. Egyáltalán nem kell nagyon gyorsan utaznunk, hogy a Földön megálljon az idő. Elég, ha ellátogatunk a Daewoo lublini gyárába, ahol a Honker nevű terepjáró készül. Sőt, nem is kell elmennünk, elég, ha alaposabban szemügyre veszünk egy Honkert.

csik.jpg

A Honker név valószínűleg nem sokak számára ismerős. Ha viszont azt mondom, Tarpan, már biztosan többen húzzák fel a szemöldöküket. Nos igen, az 1980 környékén elkezdődött tervezés után Tarpan néven kezdték gyártani a csodaszép terepjárót, mely Lengyelország egyetlen off-road járműve. A varsói PIMot gyárban készült, és 1984-től bárki számára elérhetővé vált a lengyel 4x4-gyöngyszem.

A legendás UAZ leváltására még a hadsereg és a rendőrség is szép számban kapott belőle. Aztán 1988-ban Poznanba került a gyártás, az ottani FSO műhelybe. Az itt készült gépek tengelytávja 3027 mm volt, és háromféle motort építettek beléjük. Az 1500 köbcentis 75 lóerős mellett az 1600 köbcentis, 82 lóerőst, és a Polonezekben is használatos 86 lóerőst lehetett választani. A dízel ekkoriban még fejlesztés alatt állt, de később persze az is szériában gyárthatóvá vált, méghozzá 2,5 literes 75 lóerős változatban, ugyanez turbóval 100 LE-t tudott.

A gépezet felépítése a valamirevaló terepjáróknál szokásos alváz-felépítmény módon állt össze. A régebbi Tarpan Honkerek alvázáról nincs információnk, azt azonban el tudjuk mondani, hogy a jelenlegi Daewoo Honkerek a Daewoo Lublin alvázát kapták, némi módosítással. Ez a terepezésre szánt alváz rövidebb lett, és a felfüggesztési pontoknál is jelentős módosítás történt. A tengelytáv maradt, ami a 2000-től gyártott Honkernél (neve természetesen Honker 2000) 2827 mm, a platós változatnál pedig 3200 mm.

Merthogy felépítményből régen és ma is többféle választható. A Tarpannál még a katonai és rendőrségi változat volt a leggyakoribb. A civileknek szánt típus sokkal egyszerűbb volt, de kevés készült belőle. A későbbi kasztni változatoknál már megtalálhatók a tűzoltóság, erdészetek, és az autómentős szakma számára kialakított típusok. Aztán 1996-ban a gyártás teljesen leállt. Még ugyanez év márciusában a Daewoo Motor Polska Lublin megvásárolta a Tarpan Honker gyártás jogát. Az első példányokat 1997 júliusában kezdték gyártani Lublinban.

A műszaki felépítés és a megjelenés szinte szemernyit sem változott. A motort és a váltót modernizálták, de például az utastérben teljesen ugyanaz a látvány és hangulat fogadja a beülőt, mint amit 13 éve láthatott-érezhetett. 1999-ben a Honker 2324 felvette a Daewoo nevet, és ehhez már néhány kozmetikai átalakítás is párosult. Ugyanebben az évben lépett színre a Honker II, ami új felfüggesztést, új motort, és új elektronikai megoldásokat tartalmazott. És végre adtak neki új belteret is. No persze ne gondolja senki, hogy a kivételes autónak külön fejlesztettek volna bármit is: a belsejét a Lublin3-ból kapta.

Aztán bekövetkezett, amire már nagyon sokan vártak: EURO 3-as normát teljesítő motorokat kezdtek alkalmazni a Daewoo járművekben, így a Honkerbe is ez került. 2400 cm 3-es turbódízel, 90 lóerővel. Ez a motor tulajdonképpen egy félbehagyott fejlesztésű Perkins dízel, amit így félig készen megvásárolt az Andoria, és a végső simításokat már ők végezték rajta. A Daewoo ettől kezdve ezt a motort használja minden járművében. Érhető, hiszen az EURO 3 mellett nem nagyon van más, amit fel tudnának mutatni a vásárlóik meggyőzésére - ha csak az árat nem vesszük figyelembe.

Bár az ár a Honker esetében nem túl meggyőző, mivel önköltségi ára 5 millió forint körül van, így a piaci ára nagyjából a 8 miller közelébe várható. Jelenleg az általunk tesztelt példány az egyetlen, amelyik hazánkban tartózkodik, és az importőr inkább a hadsereg megrendelésére számít. Mert ebben az esetben egy házon belüli megállapodással (az állam valószinűleg lemond a hadsereg javára a különféle illetékekről, adókról, így nem rakja a pénzt az egyik zsebéből a másikba) nagyságrendi előrelépést tehetnek a jelenlegi UAZ-állomány - már igencsak esedékes - minőségi cseréjére.

Hogy miért gondolja az importőr - és mi is -, hogy az UAZ-ok ismert terepezési, és harcászati tulajdonságaival fel tudná venni a versenyt a Honker? Nézzük sorban. Itt van először is a többféle felépítmény: a 10 fős csapatszállító (tesztünk példánya), a ponyva tetős, és a kétféle hosszúságú platós. Ezekből összelogisztikázható egy komplett bázis autóparkja. Első terepszöge 48° ami az eddig általunk tesztelt terepjárók között a második helyen áll - első az UAZ 50°-kal. Hátsó terepszöge 37,5-40° között változik a felépítménytől függően. Szélessége 1870 mm tükör nélkül, 2200 mm a tükrökkel együtt. Ennél még a Winkler által ledinoszauruszozott Range Rover is kisebb. Hehe. És a Honker saját tömege csak 2060 kg.