A nyertes tücsök

Haszonjármű teszt: Scania Irizar PB

2004.02.09. 18:47
A nemzetközi zsűri éves váltásban választja ki a legjobb autóbuszokat. Ez alapján a 2004-es év a nagy hatótávolságú gépek jegyében telik. Idén a Scania K124-es számot viselő önjáró alváza és a spanyol Irizar által ráépített remek felépítmény a MAN Lion'Star-ral osztozott a dobogó legfelső fokán.
csik.jpg

Az új doboz a svéd gyár hivatalos felépítménygyártójától a PB nevet kapta. Jó választás, mivel a javarészt alumíniumból és némi műanyagból készült szerkezet nem csak nevében, hanem formájában és anyagában is hasonlít a jól ismert gázpalackra. De amíg a palack régóta semmit sem változott, addig az Irizárnál - az előző sorozathoz képest - mind a belsőt, mind a külsőt illetően óriási előrelépés tapasztalható.

Az új formában igen jól elkülöníthető a műszaki elemeket és csomagteret rejtő alsó rész az utasok tökéletes kényelméért felelős emelettől. Mindennek tetején, mint korona terül el a légkondicionálót rejtő púp. Ennél magasabbra már csak a rádió, a tévé, valamint a navigáció antennája került. Az általam kipróbált változat 3,63 méter magas volt, mégis ez a család legkisebb tagja. A PB magasabb, esetleg hosszabb kivitelben is rendelhető, akár három tengellyel is.

A formavilág minden változatnál egyezik. Itt is, ott is egy ív, egy lendületes, mégis határozott vonal. Az Irizar PB-nek szinte egyetlen egyenesek által határolt pontja sincs. Tökéletes páros bimbózó kapcsolatának lehetünk szemtanúi a svéd technika és a spanyol temperamentum ezen találkozásakor. Míg az előző Century modellt türkizkék belsővel próbáltuk - ami nekem nem nagyon tetszett -, a PB oldalablakain átsejlő sárga ülések látványa már előre megnyugtatott afelől, hogy itt valamivel több pénzért sokkal több eleganciával találkozom majd.

Közelebb lépve, az óriási szélvédőn betekintve, ember legyen a talpán, aki nem kap kedvet, hogy belülről is körbenézzen a sok-sok valódi bőr által dominált utastérben. A távirányítással nyíló elektromos mozgatású ajtón belépve az előző sorozatéra hasonlító, valójában azonban szinte minden részletében megújult vezetőtér fogad.

A jól ismert és a Scaniánál szinte szabványosnak számító műszerek, a fényszórókapcsoló, a bőrbevonatú kormány, a retarder karja, valamint a Opticruise rendszerű váltó vezérlésére szolgáló joystick rendszeres olvasóinknak már nem okozhat meglepetést. A Scania és a svédek jelmondata: ami jól működik és megfelel az elvárásoknak, azon minek változtatni. A vezető lelki nyugalmát biztosító tradíciók mellett mégis lépten-nyomon tetten értem az elmaradhatatlan fejlődés képviseletében fellépő kezelőszerveket is. Újdonság a kevésbé szép, viszont sokkal kényelmesebb, fűthető, szellőztethető Recaro gyártmányú vezetőülés, aminél az eddig megszokott levegősről - csakúgy, mint az ajtóknál - áttértek az elektromos vezérlésre.

A korábbi ormótlan gombokat itt, valamint a műszerfal többi részén is kecses, formatervezett egységek váltották fel. A szinte eszményi rendnek köszönhetően sokkal egységesebb látvány fogadja a vezetőt, mikor elfoglalja munkavégzésének kényszerű helyét. A műszerek és kapcsolók szinte körbeölelik, így szerencsére nem maradt hely a kétes értékű vezetőoldali ajtónak, de sajnos a teljes egészében lehúzható ablaknak sem.

A PB vezetője a korábbinál sokkal kisebb lyukon keresztül győzheti meg a közeget igazáról. Az esztétikus, fűtött üveg mégis pontosan ellátja funkcióját, mivel elektromos mozgatására csak ritkán van szükség. A vezető- és utastérben külön-külön szabályozható Hispacold gyártmányú légkondicionáló hathatós közreműködése mellett a nyílászárokon keresztüli szellőztetés teljesen feleslegessé válik. A forgalmazó bevallása szerint ez a rendszer a legjobb az Európában használtak közül, talán csak a Thermoking legújabb modelljei érhetik utól, de ahoz igencsak igyekezniük kell.

A klímával közös, a korábbihoz képest jelentősen leegyszerűsödött vezérlőegységgel kelthetjük életre a Webasto állófűtést is, amelynek jelenléte mára természetessé vált minden nemzetközi forgalomban közlekedő járművön. A vezérlő és annak kijelzője fölött egy VDO-Dayton gyártmányú színes TFT monitor szolgál a navigációs térképek, a GPS alapú menetadatok, valamint a tolatókamera képének megjelenítésére. Ez utóbbi nagy segítségére van mindenkinek, aki egy 12,2 méter hosszú busszal tolatni kényszerül, mivel folyamatosan, színesben követheti nyomon a busz mögötti történéseket.

Valamivel lejjebb található a multifunkciós egység távvezérlője, a CD-s rádió, a DVD-lejátszó, a TV-vevő, valamint az erősítőrendszer társaságában. Mivel a középkonzolra kikerült a MEGTELT tábla, a navigációs-CD befogadására alkalmas egység a repülőgépekére hasonlító poggyásztartóban kapott helyet. Ez a megoldás mégsem akadályozza a legelső sorban ülő utasok csomagjainak kényelmét, mivel az 1 DIN-es szerkezet a sofőrök saját, zárható rekeszében székel.