2005.10.18. 07:28

Adatlap Volkswagen Transporter Mixto - 2005

  • 1896 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 86 LE @ 3500 rpm
  • 200 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Végsebesség:
    135 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Szeretem a Volkswagen Transportert. Sőt a ma kapható kisáruszállítók közül az egyik kedvencem. Tetszik, ahogy óriási emblémájával és fényszóróival visszanyerte a veterán Transporterekhez hasonló mackós arcvonásait. Ezt viszont...

Tetszik a vezetőülés komfortja, a kezelőszervek ergonómiája, sőt még a gyengébb változat menetdinamikájával sincs komolyabb bajom. Ezt azért
közlöm jó előre, hogy félre ne értsenek. Az új Mixtóban még a műanyagok folszvágenessége sem zavar; ami egy családi autóban kellemetlen, egy kisáruszállítóban tökéletesen megfelel. A probléma az első üléssor mögött kezdődik.

A hasonló motorral szerelt T5-ös korábbi próbájánál csupán két apró, de el nem hanyagolható probléma akadályozott, hogy tökéletesnek érezzem. Az egyik a motor nem nagyon létező ereje, a másik az ülés mögötti tér hiánya volt. Ha erős és tágas lett volna az első T5, amit a kezeim közé kaparinthattam, valószínűleg már akkor eredményt hirdetek a saját magam alapította Van of Gracza virtuális versenyen.

Vártam, vártam, nem is hiába. Nem sokkal később egy kék T5-ben legalább az egyik hiányosság kijavult. Megérkezett az erő. 130 ló, hat sebesség és 168 km/h igyekezett kiengesztelni a korábbi lefulladásokért és lassú hegymenetekért. De a tér nem tágult. Szűk maradt, bár még mindig kívánatos.

Azóta is vágyom egy erős és tágas T5-re. Várom, hogy egyszer csak szembejöjjön az utcán, és rögtön egymásra ismerjünk. De belül tudtam, hiába várok, mivel egy 2002-ben keltezett APEH-iránymutatás szerint egy dobozos kisáruszállító két sor üléssel 2003. január 1-től áfaköteles, amiből az következik, hogy Magyarországon nincs ember, aki ilyet venne. Nekem viszont mindenképpen kellett volna a második sor ülés, hogy az ülésem ne ütközzön minduntalan az elválasztó vaslemeznek.

1992. évi LXXIV. Törvény

az általános forgalmi adóról

33. § (1) Nem vonható le az előzetesen felszámított adó, ha az adóalany a terméket és a szolgáltatást
a) egészben vagy részben nem az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységéhez használja fel, hasznosítja.

2002/11. APEH iránymutatás
tárgyi eszköz beszerzést terhelő áfa levonása egyéni vállalkozók esetében

Előfordulhat, hogy egy vállalkozó egy adott eszközt vállalkozási és magáncélra egyidejűleg használ. Az Áfatörvény 33. § (1) bekezdés a) pontja értelmében nem vonható le azon beszerzés áfája, ami akár csak részben is nem az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységet szolgálja, és a törvény az adóalanyiságon kívüli használat, hasznosítás esetében az arányos áfalevonást sem teszi lehetővé [33. § (3) bekezdése]. Ilyen "vegyes használatú" tárgyi eszközök esetében a beszerzést terhelő áfa nem vonható le, annak az Áfatörvény 36. § (4) bekezdés b) pontja szerinti utólagos levonására sincs mód.

És egyszer csak csöngött a telefon: itt az új Mixto. Hát ez hogy lehet? Ha az áfatörvény nem változott, és a németek sem gyártanak csak a mi kedvünkért egy külön típust, mi lehet a magyarázata, hogy a Volkswagen újra vegyes használatú tehergépkocsit forgalmaz? Gondoltam, ezt jól megnézem magamnak. Így aztán első találkozásunkkor még nem gyanakodtam semmire.

Néztem innen, néztem onnan, és az alaposabb nézelődés közben egy-két apróság adott csak okot aggodalomra: a fehér gumiámpaszta a fülke és a doboz között, valamint egy furcsa mélyedés a hátsó ajtó közepén. Félelmem egyre nőtt, itt valami turpisság lesz a dologban.