General Motors - made in Korea

Daewoo Kalos nemzetközi sajtóbemutató

2002.09.16. 13:02

 
   
   

Persze egy kimondottan a racionálisan döntő, spórolós/kispénzű/második autót kereső réteget célzó kisautó belsejétől nem lehet egy Jaguar VandenPlas megjelenését várni: a kategóriában körülnézve a Kalos az átlagnál nem rosszabb.

Az ülések kifejezetten igényesek, kényelmesek és szépek, a helykínálat bőséges - az én 182 centis habtestem kényelmesen elfért alul-fölül és maga mögött is. A fejtér 95,5 centi a dönthető ülőlapú vezetőülésből mérve, ez kellemes térérzetet biztosít a pilótának. A Kalos szerencsére nem követi a tetővonal hátrafelé süllyesztésének oly divatos példáit, így az 1495 mm-es belmagasság a hátul ülők számára is érezhető marad.

 
   
 

A lábtérben jelentkező kánaán a 3,88 méteres hossz mellett viszont már a csomagtér rovására megy: a 175 liter igen csekélyke, még a Swift is 225-öt kínál! Ha hűtőt, tévét, vagy pár mázsa vetőburgonyát kell szállítanunk, akkor az aszimmetrikusan dönthető ülések lehajtogatásával akár 735 liter űrt is előállíthatunk. A pakolhatóságot ez esetben előnyösen befolyásolja a nagyon meredek, kombiszerű hátfal. A pár hónapon belül várható négyajtós modell majd persze áthidalja a nehézségek egy részét - talán nem kibírhatatlan esztétikai kínok árán.

 
   
   

A Kalos az utasok kényelmét és az autóval való megelégedettséget számtalan pici praktikummal igyekszik elérni. A tökéletes pohártartók elöl-hátul, a szatyorakasztásra alkalmas fülecskék a fejtámla alatt, a jobb első ülés hátuljára került lehajtható asztalka, a plasztikkártya-tartó, a mély térképzsebek a hétköznapi használatban sokszor hoznak majd áldást a tervezők fejére.

 
   
 

A pilóta mukahelye a már említett igénytelen anyagokon felülemelkedve barátságos és nagyon könnyen megszokható. A tesztvezetés első öt percében már koncentrálnom kellett, hogy a Kalos viselkedésére figyeljek a piszok gazdag svájciak irigylésre méltó autóegzotikumai helyett: a kocsi egy könnyen kezelhető, kiválóan működő közlekedési eszköz. Mintha mindig ezzel jártam volna.

 
   
   

Az ablakemelők a legjobb helyen, a könyöklőn találhatók, a pedálok szépen sorban egymástól elegendő távolságra, a váltókar és a magasságban állítható kormány kézenfekvő (he) helyen, a bajuszkapcsolók a leginkább megszokott működési metodikát követik, a fűtés-szellőzéshez már elsőre sem kell odanézni. Ideális bérautó. Vagy ideális női autó. Vagy ideális közlekedési eszköz.

 
   
 

A vezetés extrém élményeit kár keresni a Kalosban: a váltó gyors kapcsolásra alkalmatlan, a sebességfüggő szervokormány visszatérítő ereje kevéske, az 1399 köbcentis, 83 lóerős és 3000-es fordulatnál 123 Nm nyomatékot leadó motor az Euro-3 szabvány teljesítésére, a csendes működésre és az alacsony fogyasztásra van kihegyezve, a fék az elektronikus fékerő-elosztással együtt az átlagosnál rosszabbnak, az ABS az átlagosnál lassabb felfogásúnak tűnt - egzakt mérésre nem volt lehetőségünk. A felfüggesztés sem támogatja a hegyi pásztorok és nyájaik rémisztgetését a szerpentinen: kényelemre hangolt, puha futómű ez.

 
   
   

A Kalos ráadásul még csendes is, a motor a legerősebb zajforrás, de azt is elnyomja a szellőzőventillátor már kettes fokozaton - akár 120-nál is. A gyorsulási, végsebesség- és fogyasztási adatokat az eltévedéssel együtt is 200 kilométer alatt maradt tesztúton nem tudtuk lemérni, higgyünk a gyárnak: a Kalos 170-nel száguldhat, 100-ra 13,3 másodperc alatt gyorsul fel, fogyasztása vegyes ciklusban 7,5 liter körül adódik - ez a 45 literes tankkal 600 kilométeres hatótávot eredményez. Az 1000 kg-os saját tömeg ismeretében ezek az értékek valószínűleg a gyakorlatban is igazolhatók lesznek majd.

 
   
 

A tesztautó két igen zavaró hibával szórakoztatott az úton: a motor fordulata hihetetlenül lassan esett vissza gázelvételre, valamint némi (talán a váltó gyors eróziója okozta) recsegő hang volt megfigyelhető az autózás során. Valószínűleg mindkettő egyedi és a tesztüzemből adódó hiba, mindenesetre kíváncsian várjuk a hosszabb lélegzetvételű próba lehetőségét.

Végső véleményem a Kalosról tulajdonképpen az első pár kilométeren kialakult: kezes bárány, háztartási eszköz ez. Valószínűleg tovább fogja javítani a koreai kocsik megítélését, ha a vásárlók két-három éves használat után kialakult tapasztalata is mellette szól.