Imádd, vagy hányd le

2009.02.15. 02:07

Adatlap Daihatsu Materia White X - 2009

  • 1495 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 103 LE @ 6000 rpm
  • 132 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
Kisautóból nem sok feltűnőbb van a piacon. A guruló kocka olyan erővel vonzza a tekinteteket, mint a legdrágább sportgépek. Rendhagyó külseje ellenére azonban a Materia teljesen normális autó 1,5-ös benzinmotorral és néhány praktikus megoldással.

Teszteltünk már kiskockát, azt éppen Scion xB-nek hívták. De hívhatták volna Toyota bB-nek avagy Toyota Corolla Rumionnak is, nagyjából ugyanaz az autó lett volna. A Daihatsu Materia már egy második generációs kocka, nem ugyanaz, mint a fent említett tesztben szereplő Scion xB. Míg az a Yaris Verso platformjára, ez a Sirionéra épül.

Nem elég megnézni, megfogdosni, kipróbálni a Materiát, hogy tökéletesen megértsük − meg kell néznünk a méretére vonatkozó pontos adatokat. Rövid és magas, ez látszik rajta, de vajon mennyire, és vajon tényleg nagyon széles, vagy csak a fura dobozformája miatt néz ki ilyen mokánynak.

Az autó teljes hossza 3800 milliméter, vagyis tényleg nagyon rövid, hiszen manapság már a kisautók is mind nagyjából 4 méteresek. A Materia mindössze 10 centivel hosszabb egy Swiftnél, az SX4-nél 30, az Opel Astránál már 70 centivel rövidebb. Magassága verhetetlen, efelől nyilván senkinek sincs kétsége, ami azonban meglepő, hogy széltében csak akkora, mint a Swift. A Daihatsu kerek 10 centivel vékonyabb az Astránál, a dobozforma tehát szépen megvezeti a szemünket.

Ha összegezni szeretnénk az adatokat, arra a következtetésre juthatnánk, hogy a Materia egy nagyon magasra nőtt, furcsa formájú Swift; és itt jön a turpisság. A Materia tengelytávja jóval hosszabb, mint a Swifté − de még az SX4-énél is hosszabb −, ennek következtében az utastérben jóval több a hely. Ezenfelül a hátsó üléseket előre-hátra tologathatjuk is annak függvényében, hogy éppen láb-, avagy csomagtérre van szükségünk. A csomagtartó koppanásig hátratolt ülésekkel csak 180 literes, de 300 literesre hizlalhatjuk, ami már egész jónak mondható. A hátsó üléseket természetesen le is lehet hajtani, így tetőig pakolva közel 1000 liternyi csomagot rakhatunk a Materiába.

Külső méreteit tekintve Swift, belül tetszés szerint Swift nagy csomagtartóval, vagy Golf kicsivel. A térérzetünk azonban még töpörített hátsó sor mellett sem olyan rossz − ne feledjük, a tető nagyon magasan van, ami a tágasság érzetét kelti még akkor is, ha a lábaknak kevesebb hely jut. Na de melyik részletben bújik meg a Ferrari?

Aki a motorra gondolt, annak csalódást kell okoznom. A másfél literes benzinmotor 103 lóereje és 132 Nm-es nyomatéka bőven elég ahhoz, hogy dinamikusan közlekedjünk városban – a Materia 10,8 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra −, fejet leszakító, szívet megállító vad őrjöngéshez azonban édeskevés. Nem, a ferrariság nem a motorban, hanem a külső dizájnban rejlik.

Bár a Toyota fejlesztőmérnökei közül soha senki nem fogja elolvasni ezeket a sorokat, én mégis köszönetet mondok nekik, amiért színt vittek sivár életembe. A trend csúnya szó, sem a hangzását, sem a jelentését nem szeretem, sem azt, amit művel akár az emberekkel, akár az autókkal. Uniformizálódunk; ha tetszik, ha nem, egy irányba tekerünk. Autóink is nagyon hasonlítanak egymásra, és bár folyamatosan változnak, mindegyik egyszerre lesz púpos, szögletes vagy éppen gömbölyded.

Totalcar értékelés - Daihatsu Materia White X - 2009

Izgalmas dizájn, rideg anyagok az utastérben. Kívül kicsi, belül nagy. Precíz, jól összerakott autó, de drága. Talán ha lejjebb megy az euró…