Négy személlyel kényelmesen

Bemutató: Opel Meriva és Signum, Rüsselsheim

2002.09.06. 08:57
Kapcsolódó cikkek (1)
Fényképezni nem lehetett, a kiállított modellek nem működtek, de a formák, anyagok és ajtócsapódás-hangok alapján jónak ígérkezik az Opel két újdonsága. A Meriva és a Signum gyártása januárban kezdődik.
 
   
   Signum

"A Signum által képviselt új járműosztály jellegével és minőségével olyan vevőket szeretnénk magunkhoz csábítani dél-németországi vetélytársainktól, akik eddig az Opelt egyáltalán nem vették számításba." - Carl-Peter Forster nyitóbeszéde helyenként mosolyogtató, mindvégig őszinte volt. Belátta, hogy bizonyos területeken lemaradtak a a vetélytársakhoz képest, például a turbódízel motorok fejlesztésében, ugyanakkor jó hírei voltak az új Vectráról, a Zafira itthon is jól megy, csak az Agilát kebelezte be hazai gyártású konkurense .

 
   
 

Két vadonatúj autó, közös tulajdonságokkal, tökéletesen eltérő jelleggel. Ami azonos: variálható belső tér, FlexSpace, ugyanolyan, a Vectráról már ismert új stílusú Opel-arc, elöl CD-hátul rádió (vagy fordított) módban is működtethető hifiberendezés. Meglepően üdítő hatású külső, katonás kegyetlenséggel megszabott belső.

 
   
   Félbevágott Meriva a szvetter alól fényképezve

Határozottan bejön. Amellett, hogy beindított motorról vagy elfordítható kormányról szó sem volt, a félbevágott karosszéria merevítései, az ajtócsapódás és a látott anyagok alapján minőségi árukkal lesz dolga a piacnak. Aminek az Opel reményei szerint mintegy negyven százalékát fogják kitenni az ilyen és hasonló, Forster által innovatívnak kategorizált autók.

A Meriva 4 m 42 mm hosszú. A nagy dolog, hogy tengelytávja csupán hat és fél centivel kisebb, mint a Zafiráé (hossza: 4,317 m), míg magasságban és szélességben csak öt centiméter az eltérés a nagytestvérhez képest. A kerekei szériaméretben 15, alapmotorral 14 collosak, nekünk 16-osokat szereltek föl: fel is tűnt, milyen jól áll rajta.

 
   
 Meriva

Kis púpos autó, de a tervezők nem a piacon vett többi kis púpos autó összedarálásából sütöttek saját kis púpos autófasírtot, hanem - állításuk szerint - fehér rajzlaptól indultak. Első helyre emelték a vásárlók igényeit, igyekeztek a tökéletes komfortban elhelyezett vezető és utasai köré rajzolni az autót és szolgáltatásait.

Jól megrajzolták. Határozottan kedvesek a vonalai, rövid és meredek orra jól áll a gömböcös utastér előtt. Nem csak menő a hátsó, magasra helyezett lámpasor, de a javíttatási költségeket is csökkentheti. Hatásos elem a csomagtérajtó törése az alsó szekcióban. Elöl és oldalt szép, nagy ablakai vannak, a kiállított példányon két sibeda fokozta a fényhatást, az első billenő/elhúzható, a hátsó billenő.

 
   
   

Szerintem akinek tetszett a Honda Jazz, annak ez is fog. A görbületek pont a jó helyeken törnek meg, a kiállásnak jót tesznek az élek a sárvédőkön, a hátsó traktuson és a motorháztetőn. A felépítmény teljesen korrekt.

A FlexSpace rendszer a kényelemre épít. Azt pedig senki sem szereti, ha a mellette ülő folyton a bordáit böködi a könyökével, vagy térdével rugdossa a combját. Egyértelmű megoldás tehát a fölösleges középső utas első adandó alkalommal történő lepattintása, és ekkor a hátul ülőknek ismét kényelmes lesz.

 
   
 

Ezzel egyidejűleg ez az a pillanat, amikor a Meriva hátul ülő utasai - a Signuméi szintén - megfogják a kallantyút az üléseiken, 7,5 centivel kijjebb húzzák, hét centivel hátrébb tolják az ülést, a háttámlákat 29 fokos szögbe döntik és elterpeszkednek. Ha akarnak, vetkőzőpókert játszanak az első ülések háttámlájáról lehajtható, kisasztalra helyezett, a benti hálózati csatlakozóra kötött laptopjaikon, társasjátékosok pedig akár sakkozhatnak is az asztalként, tárolóként funkcionáló ledöntött középső háttámlán. Semmi böködés, rugdosás.

Az üléstologatást a végtelenségig lehet fokozni, ekkor fordított arányban változik a kényelmes helyek száma és a csomagtartó térfogata. Maximális tehénkedés mellett 330 liter, összehajtott ülésekkel, tetőmagasságig 1400 litert meghaladó pakolható hely marad, a rögzítő hálókkal és horgokkal felszerelt csomagtér kárpitja alatt található 56 literes tálcát nem számítva.

 
   
   

Travel Assistant néven lesz kapható a középső támla hátoldalára szerelhető kiegészítő tárolódoboz. Hasznos térfogata több mint öt liter, két pohártartót is tartalmaz, hosszirányban hét cenitméteres úton állítható. Könyöklőnek pompás.

A vezetői pozíció könnyen ideálissá tehető, az ülés és a kormány minden szükséges irányban állítható. A műszerfalon kerek órák és kerek állítógombok a klímához, de belül ennyi a kerekségből. Inkább sok derékszög, egyenesek, igazodj, zászlónak tisztelegj! Ez alapvetően még nem is nézne ki rosszul, de valahogy több apróság sem stimmel. Furcsa kilincs, oda nem illő szellőzőrostély, érdekesen elnagyolt részletek. Gyanússá akkor válik a dolog, amikor kiderül, hogy a sajtó CD-n sincsenek képek a Meriva első üléssoráról.

A kirendelt fényképész is csak nagy szöszmötölés után áll neki képet készíteni, majd mikor végzett nyafog a fények miatt. Egyre gyanúsabb a helyzet. Nem elég, hogy a motorházetők zárva maradtak?