Pandák szárazon és vízen

2006.10.30. 20:27
A Panda nem medve, hanem erszényes állat. (A szerző meg egy majom, a panda igenis medve. A koala az erszényes - a szerk.)Nem csoda hát, ha az autó sem az, aminek elsőre gondolnánk. Felejtsünk el mindent, amit eddig tudni véltünk róla.

Úgy tűnik, igazak a hírek, hogy a Fiat lassacskán visszaindul a teljes megsemmisülés irányából. Legalábbis agonizálás közben most sikerült az egyik húzómodelljét nem elrontania. A Pandáról beszélek, aminek 2007-es modelljeit mutatták be a múlt héten, köztük a szeptember elején még titkolózva megemlített 100HP modellt; az egész eseményt miatta szervezték a baloccói tesztpályára.


A szokásos csoffatag modellek között igazi felüdülés, hogy végre van egy kicsit erősebb példány. Lássuk be, akármennyire is szeretjük a Pandát, akármennyire is kiváló a maga nemében, az eddigi harmatos motorkínálat - multijet ide vagy oda - több potenciális vevőt is eltaszított. Talán ezt látták be a Fiat SPA nagyokosai, és a kabrió meg a csatornán átkelő - no nem széria - Panda után megalkották a 100 lóerős utcai változatot, négy tárcsafékkel, és hatsebességes kézi váltóval.

A jövő évi kínálat hatalmas átalakulása elsősorban új színeket jelent, mivel a mini SUV-nak tűnő forma már bevált. Ahogy a többi műszaki megoldáson sem sokat fejlesztettek, azokat megtették eddig menet közben, így van 70 lóerős 1,3-as MultiJet moci, és van Duallogic váltó is. Nem maradt más hátra, mint összefogni a modelleket, és a hiányzó lukakba berakni egy-egy újat. Hiányzó lukból, úgy tűnik, kettőt is találtak, mert a 100HP mellett a "Panda Panda" is teljesen új modell lesz.

Tehát összefoglalva a lista: a bármire kész 4x4, az érdekes színű Alessi, a Panda Active, a Panda Emotion, a Panda Cross, a Panda Monster. Melléjük jön a Panda Panda és a Panda 100 HP, így teljes a kínálat. És nehogy azt érezzük, hogy a nyughatatlan fejlesztőbrigád elutazik pihenni, van pár koncepció a későbbiekre: a Panda Jolly, a Panda Luxury, a Panda Hydrogen és a Panda Terramare. Közben már idén, a 2006-os szezonban elindult a Fiat Panda ralikupa-sorozat az olasz bajnokságban, ahol fiatal versenyzők tehetik meg első lépéseiket raliversenyzős karrierjükben.

Olyan ez mint a Reszkessetek betörők első részében, a Polka Twist és a Polka Polka című dalokkal sikeressé vált (John Candy) zenekar, akik közel száz polkalemezt adtak el. A Fiat viszont lényegesen többet fog eladni, és a Panda is méltó lesz régi hírnevéhez. A tesztpályán először a 100 lóerős izomgéppel szaladtam pár kört. Elmesélem.

Adott a Stilóból és a Grande Puntóból ismert 1,4-es motor, valahogy belebabráltak még öt lóerőt - vagy nem -, csak hogy jobb legyen kimondani a nevet, és máris kész a GSI-k és GTI-k rettegett ellenfele. Persze készült hozzá keményebb futómű - állítólag sport -, és hatsebességes kézi váltó is. Így összerakva az egészet, és beépítve a Panda bódéja alá, sikerült összehozniuk azt az autót, amelyik ugyan egyáltalán nem kirívó, mégis ez fogja a Pandát mint modellt összeszedni.