Bemutató húszpercenként

Párizsi Autókiállítás - második nap

2002.09.30. 08:16
Végetért a második sajtónap is. Kiürülnek a céges büfék, az újságírók lassan leadják beszámolóikat. A Totalcar kiküldött tudósítója is elteszi digitális fényképezőgépét s néhány további érdekességgel zárja riportját.

 
 

2. nap, 14:00
Mivel a kiállítás jókora alapterületen zajlik, a szervezők peedig majdnem mindent megtesznek az újságírók kényelméért, a show területén Peugeot 807-es és Citroen C8-as buszokkal fuvarozzák azokat a kollégákat, akiknek a túl sok gyalogolás nehézséget okoz. Idén a környezetvédelem jegyében a Siemens által biztosított elektroautóban is lehetett utazgatni

 
   
   

A Totalcar munkatársa mindig a nehezebb ellenállás felé halad: döbbenetesen egyszerű a szerkezet. Minden illesztés tökéletesen látszik, az ajtót egy-két zsanér tartja, a vezető feje fölött látható a biztonsági csőkeret. Dacára az ideiglenes jellegnek több különféle darab is feltűnt, de csak kevés bátor próbálkozó akadt.

 
   
   

A Toyota büféjében találkoztunk az arculatépítés szép példájával: a falon olyan feliratok növelték a falatozók étvágyát, mint "a Toyota már több, mint négymilliárd Eurót fektetett be Európában, Franciaországban pedig 740 milliót". Az új Land Cruiser mellett a több, mint 50 évvel ezelőtt épített, erőteljes Jeep-hatásokat mutató első szériás ős jelentett éles kontrasztot.

 
   
   

A Ford sem akar kimaradni a jelenlegi divathullámból, a kis egyterűek piacáról. A fejlesztőmunka évek óta húzódik, egyszer már majdnem debütált a Focus alapú kisbusz, aztán a hétszemélyes Zafira megjelenésekor elnapolták a premiert. Most tanulmányautóként, C-Max elnevezéssel már látható egy majdnem sorozatérett példány.

Szemrehányást lehetne tenni, hogy több premierről szinte semmilyen szó sem esett: a BMW Z4, az Audi S4 és az Audi A8 első nyilvános megjelenésére jóval kisebb felhajtással került sor.

 
   
   

Így a nap vége felé, már a kisebb cégekre és a kiállítás más érdekességeire is oda lehetett figyelni. A francia földön roppant népszerű törpeautók, amelyekhez képest egy Smart is méretesnek tűnik többféle formában és karosszériaváltozatban kellették magukat: karosszéria-nélküli homokfutó, Giugiaro tervezte hobbiautó, bevásárlóautónak ideális kétszemélyes kisautó vagy kétüléses sportkocsi is megtalálható a különböző gyártók kínálatában.

 
   
   

A francia tuning jeles képviselői is megmutathatták tudásukat legjavát. A Dimma stúdió például egy Peugeot 206 alapjaira épített szélvédő-nélküli "speedster"-rel aratott óriási sikert.





 
   
   

Az oldtimerek kedvelői sem maradtak csemege nélkül. A monacói hercegség, ahol évtizedek óta Forma 1 futamokat, raliversenyeket és más autósport-eseményeket tartanak, saját gyűjteményének gyöngyszemeit és a monacói versenyek legsikeresebb autóit gyűjtötte egybe. Az egész XX. századot átfogó tárlat legidősebb darabja egy 1890-ben épített királyi hintó volt, de egykori elegáns limuzinok és a hatvanas évek raliautói is szépen megfértek egymással.

Már írtam is volna a búcsúszöveget, amikor kezembe nyomtak egy közleményt arról, hogy a Föld nagyobb autógyárainak vezetői most első izben a Párizsi Autókiállításon találkoztak egymással, hogy egységes környezetvédelmi szabályozást vezesennek be és hitet tegyenek környezetbarát járművek építése mellett. Ez persze közhelyszerűen hangzik, de hátha sikerül megtalálni az értelmes kompromisszumot egy Maybach és egy egyszemélyes elektroautó között.

Chirac érkezése miatt több stand is felbolydult. A kiállítás előzetesében már röpke említést tettem a Volkswagen Touareg-ről. A beetetési időszak véget ért: most már mindenki láthatta/láthatja élőben a Volkswagen új terepjáróját és testvérét, a Porsche Cayenne-t. Nehéz megállapítani, hol tömörül nagyobb tömeg. Szubjektív mérésem alapján a Porsche Cayenne körül.

 
   
   

Itt az új Subaru Impreza. Aki úgy gondolta, a kör alakú első fényszóróknál már nem lehet kevésbé esztétikusat kitalálni, a képek láttán biztos megváltoztatja véleményét. A gyár a légellenállás csökkentésére irányuló szándékkal magyarázza a lépést. Lecserélték a motorháztetőt és az első lökhárítót. Kívülről hatalmas hátsó szárny jelzi a raliautós irányultságot.

 
   
   

A kétliteres turbómotor teljesítményét 225 lóerőre növelték. A többi változtatásról később részletesen is beszámolunk. Tommi Makinen mutatta be az új raliautót, és autogramot osztogatott.

 
   
   

A DaimlerChrysler csoport két tagja, a Mercedes-Benz és a Chrysler koncentráltan helyezkedett el. A Mercedes standján természetesen a valamennyire elkülönített Maybach-ot övezte a legnagyobb érdeklődés. Az exluzív jelleget erősíti a bemutatón is feltűnt csodaszép hangú énekes hölgy zongorakísérettel.

 
   
   

Ellentpontként a stand túlvégén a Smart család különböző tagjai járhatók körbe. Az új Roadster család kupé és kabriolet tagjáról itt hullott le a lepel. Előbbi meredek ívben dőlő hátsó szélvédőt, utóbbi targatetőt és kicsit érdekes megoldású, kis méretű csomagtartót kapott.

 
   
   

Eközben a Chryslernél már a következő generációs PT Cruiser előfutára is látható volt, a nyár elején bemutatott kabrióval együtt. A California Cruiser tanulmányautó ugyan csak kétajtós, formájában azonban a PT Cruiser logikus továbbfejlesztése. Azért azok az elvben fabetétre utaló műanyag csíkok az autó oldalán elég giccsesnek hatnak.

 
   
   

A DaimlerChrysler konszern japán tagja, a Mitsubishi külön helyen, csendesen húzódott meg. "Az igazi patronokat Genfre tartogatjuk" mesélték titokzatos mosollyal. 2005-ig több mint egy tucat új modell bemutatására kerül sor. A terebélyes Space Liner - amellyel tegnap a kiállítási galériát hirdettük - a 2005-ben debütáló Galant, prototípus alakban.

 
   
   

A Föld egyik kedvenc terepjárója, a Hummer "kisebb" modellje, a H2 európai premierjét is Párizsra időzítették. Erre szokás mondani, hogy minden relatív. A H2 is több mint 2 méter magas, 5 méter hosszú, V8-as motorral.

Ahogy a Totalcar jólértesült rali-szakírójamár idejekorán megírta Colin McRae jövőre már a Citroënnel folytatja. Hivatalos összeg nem hangzott el az átigazolásról, de a verebek 10 millió euróról csiripelnek, és arról, hogy Colin két éven belül ismét ralivilágbajnok szeretne lenni.

 
   
   

A Continental GT Coupé a márka immár 83. éves történetének leggyorsabb Bentley-je. Ez az első típus, amelyet már a Volkswagen égisze alatt fejlesztettek ki, az anyacég 500 millió fontos támogatásával. Az összkerékhajtású sportkocsi formájáról ellentmoondásos kritikákat lehetett hallani a zsúfolt standon.

Egyesek Bentley jegyeket véltek felfedezni, mások szerint hiányzik belőle az egyéniség. Az újdonságot hatliteres, 12 hengeres, két turbófeltöltővel ellátott több, mint 500 lóerő teljesítményű V12-es motor hajtja. A végsebességről a sajtóközlemény diszkréten annyit árult el, hogy több, mint 290 km/h.

 
   
   

Ha már Angliánál tartunk, itt az új Jaguar XJ is. Az Audihoz hasonlóan egyre több könnyűfém alkatrész tűnik fel a luxuslimuzinban. Az acélvázhoz a repülőgépiparban használatos szegecselési technológiával rögzítik az alumínium elemeket. Ehhez képest a belsőtér maga a visszafogottság. "Olyan, mintha egy korábbi XJ replikája lenne" summázta egy angol szakíró véleményét az XJ formájáról. Valóban a krómkeretes hűtőrács, amely a hatvanas évekre emlékeztet mellett több más retró-elem is felfedezhető. Az XJ választék csúcsa a 400 lóerős 4,2 literes kompresszoros erőforrásssal hajtott XJR, de az XJ6 megnevezés is feltűnik, amelyet 240 lóerős V6-os hajt.

 
   
   

Az Opel Merivának is itt tartották a világpremierjét, miközben Brazíliában már hónapok óta kapható. Amerre csak néztünk egyre jobban lecsupaszított Merivákba botlottunk. Volt ahol az ötletes üléselrendezést hirdette egy karosszéria nélküli, csak "lécvázzal" borított 1:1-es makett, másutt pedig a biztonsági felszereléseket vehettük szemügyre. Persze a Corsa alapú egyterű kipróbálható alakban is jelen volt. 190 centiméteres magasságommal sem éreztem azt, hogy bármely pillanatban a fejem a plafont verné. Az Opel stand egyik eldugott sarkában pedig egy, a francia nemzeti színekre fényezett Combo-tanulmány kellette magát. Az "Eau Rouge" elnevezésű "örömjármű" a Combo személyszállító Tour változatán alapszik. Sportos jellegének kidomborításán az OPC dolgozott: légterelők, könnyűfém keréktárcsák, Alcantara belsőtérrel turbózták fel a Combo külsejét és belsejét.

 
   
   

A kiállítás egyik távoli sarkában kapott helyet a Daewoo, amely több újdonsággal is jelentkezett. Az egyik maga a tény, hogy jelen lehetettek. Dél-Koreában a beszállítók sztrájkja miatt sokáig szünetelt a termelés. A Lanos utódjának szánt Kalos, amelyet az ItalDesign stúdió tervezett már kapható is Nyugat-Európában, míg a Leganza utód Evanda csupán néhány hónap múlva érkezik. Az Evanda is Giorgio Giugiaro alkotása. Végezetül megemlítem azt a járművet is, amelyről még reggel ígértem, hogy bővebben is beszámolok. A kiállítás egyik sikerautója lett a Citroen Pluriel. A variálható felépítményű C3 alapú hobbiautó, kisteherautó, kabriolet egyértelműen a 2CV igazi szellemi utódja. Az újságírók boldogan szemlélték a levehető tetőt, sőt volt aki saját maga is elkezdett Legózni.

1. nap, 17:00


Bocsánatot kérek a Kylie Minogue rajongóktól. Mire kiderült, hogy az ünnepelt popdíva is megjelenik a Ford StreetKa bemutatóján, addigra olyan tömeg gyűlt össze, hogy képtelenség volt az ausztrál popénekesnőt megcsodálni, nemhogy fényképezésre gondolni lehetett volna. Az máris látszik, hogy az előre beharangozott újdonságokon kívül is lehet majd érdekességekre számítani.

 
   
   

Kezdjük Párizsi sétánkát néhány előre beharangozott érdekességgel. Angliában készül majd a Nissan Micra következő generációja.






 
   
   

Természetesen önmagában a sorozatgyártású változat megjelenése nem generált volna elég érdeklődőt - gondolhatták a Nissan központban, s ezért egy elektromotorral mozgatott keménytetős kupé-kabriolet prototípust is megcsodálhat a publikum. Az, hogy az elnevezés miért éppen C+C lett, azt a kedves olvasók fantáziájára bízom.





 
   
   

A Fiat standján a Stilo kombi hívja fel magára az arrajáró figyelmét. Egyelőre még nem sokan járnak arra...








 
   
   

A Peugeot standon viszont hemzsegnek már az érdeklődők. A Sésame nevű tanulmányautó, amely a következő generációs egyterűek előfutára a benne ülő szőkeség miatt is gyorsan divatos fotótéma lett.






 
   
   

A Citroën Berlingo/Peugeot Partner legújabb generációja a Ford Fusion vetélytársa is lesz. Főleg a markáns orrkiképzés tűnik fel. A háttérben álldogáló Plurielről majd következő jelentkezésemkor mesélek részletesebben.

1. nap, 13:00


Ember legyen a talpán aki a 20 percenként zajló sajtótájékoztatókkal bírja a lépést. Még zavában zajlott a Mazda bemutatója, amikor a hangosbemondó már a Maybach-hoz invitálta az egyre nagyobb számban gyülekező újságírókat.

 
   
   

Harsány Zoom-zoom kiáltásokkal, táncosoktól övezve gördült le a lepel a Mazda legújabb B-kategóriás kisautójáról, a 2-es számmal jelölt típusról. A Demio utódja, amely Japánban már augusztus óta kapható az új, friss Mazda arculatba illeszkedik. A 6-osra emlékeztető hűtőrács, a magas övvonal a jellemző ismertetőjegyek. A Ford Fiesta különböző motorjait kínálják a társcég kisautójához is. A Mazda2 Spanyolországban készül majd.

 
   
   

A Mazda másik érdekessége a Mazda6 nagyteljesítményű MPS változata. Az új, közvetlen befecskendezésű 2,3 literes turbómotorral szerelt csúcs-limuzin formáját a Mazda európai fejlesztőközpontjában tervezték meg. Az összkerékhajtású ezüst színben pompázó modell az RX8 sportkocsi légbeömlőnyílásaihoz hasonló megoldással büszkélkedhet.

 
   
   

Az Aston Martin standján a DB7 Zagato által átépített, egyelőre egyetlen példányban létező kupéja is helyet kapott. Az 50 darabos szériában kézzel épített különleges DB7 azért annyira nem elismert, hogy a sajtóanyagban is megemlítették volna.