Teszt: Volkswagen Passat 2.0 FSI kombi - 2006

Ne Passat!

2006. augusztus 10., csütörtök 07:49
Pontosan azt kaptam, amit vártam. Nagy méreteket, kényelmes üléseket, hűvös eleganciát. De ezt a motort ki találta ki mindehhez? Mert a csókához lenne pár kesztyűtlen szavam.

Nem új darab, nem is értem, miért került pont most rá a sor. De mindenképp kell, hiszen hiánya hatalmas űrrel tátong a tesztautólistán, ezért is kértük kifejezetten a kombi példányt. No, meg mert szedán volt már tavaly (a rendes idejében). Ja igen, és a közös teszt nem aratott osztatlan sikert, így azért is kellett másik, hogy eloszlassuk a kételyeket, és megmutathassuk, egyvalaki véleménye is lehet annyira szerteágazó, mint többünké.

Tehát egy nem annyira felszerelt, mondhatni bőrtelen változatról van szó, a kollégák már belehajtottak huszonegynéhányezer kilométert, ennek megfelelően olyan szegény, mint egy kitaposott kozáksapka. Az ülések kárpitozása szemmel láthatóan megkopott, magába gyűjti a levegőben szálló porszemeket, hiszen mi mástól látszódhat annyira koszosnak még a takarítás után is? És a műszerfal egyik tárolódobozkája sem óhajt már többé a helyén maradni... Lehet, hogy mégis inkább a használttesztek közé kéne rakni?

A külseje persze makulátlan. A forma a legutolsó Passat-divatnak megfelelő, a monstrumságot fokozó kombiság pedig még előnyére is válik. Az első periódus megegyezik a szedánnal, a hátsó pedig talán csak a ledes lámpák környékén mutat hasonlóságot. Nem mondom, hogy nem egyértelmű a rokonság, de valahogy el tudnék képzelni egy karakteresebb fart is, ha már... Mondjuk az első single-frame utánzatból kidolgozni valamit hátra... Vagy valami. Vagy bármi.

A csuklóból koszosodó beltérhez visszatérve ugyanazokat tudnám elmondani, mint a korábbi írásban, ha nem telt volna el közben egy év. Magam sem tudom miért, de ebben a belsőben ülve - ami tulajdonképpen ugyanaz - sokkal tágasabbnak éreztem a légteret. Pedig tényleg ugyanaz a karimával végigfutó műszerfal, az ülések is ugyanolyanok, szóval tényleg nem értem. Talán a színek miatt, az előző teljesen világos volt, ez meg pont az ellentéte.

És bár szép volt a világos bőr is, szerintem sokkal jobb sötétben a szürke betétekkel. Valahogy még elegánsabb is, ha értik, mire gondolok. Az ülések egyébként rettentően kényelmesek. Ugyanaz a változat, amiben tavaly fészkelődtem, most mégis annyira jó volt, hogy biztosan van valami átverés a dologban. Nemcsak jó ülni bennük, de a brutális oldaltartás is pont a kellő helyen van. Tényleg mintha teljesen más autóban ülnék.

A műszerek és a kezelőcuccok is megegyeznek a korábbi példányéval. Kicsit ingerszegény a műszerfal, nincs tele apró mütyürökkel, a nagy középső kijelző is csak monokróm, de így még jobban illeszkedik a szürke hangulathoz. De ez a szürke hangulat most nem a komorságot idézi, hanem valami teljesen mást. A nyugalmat, azt hiszem. Az autóban ugyanis csönd van, nyugodtság. Bátran beengedhetünk bárkit magunk mellé, mert tudjuk, hogy ő is tudja, hogy ez egy Passat, tehát nagy baj nem lehet.

Nemcsak nem égünk be vele, de még az ELTE főbejárata elé is parkolhatunk. Azt mondták az ottaniak, hogy bár nem lenne szabad, de nyugodtan. Egy sötét Passat mégiscsak más, mint egy piros Suzuki. Azt hiszem, a presztízsben rejlik a titka. Hiába a ronda orr, hiába a családi autó forma, a Passatot mindenki tiszteli. Sőt a passatost is tisztelik, bizonyára megbízható ember benyomását kelti, ahogy lassan begördül a parkolóba. Szerintem valahol a régebbi időkben keresendő a Passat sikere. Ez a mostani bármennyire is kellemes - néhány változatban -, nem hinném, hogy presztízsmegalapozó stílus lenne. Ha ez a generáció lenne az első a Passatok között, nem biztos, hogy lenne folytatás.

Érződik minden részletén, hogy alaposan megrágták, sokat gondolkodtak rajta, milyenre csiszolják, és a végén a legegyszerűbb megoldás mellett döntöttek. Valószínűleg még a korábbi eladási tapasztalatok is emellett szóltak, egy Passatban bízhat az ember, ha már ilyen szép kort megélt, biztosan nem ver át. Sok minden szól mellette, például a gazdag alapfelszereltsége, ami tartalmazza többek között a légkondicionálót, a hat légzsákot, a tetősínt, az elektromos rögzítőféket, a Press & Drive komfortindítási rendszert, és a menetstabilizálót is. Továbbá az opcionális csomagrendező rendszer, az automatikusan nyíló és záródó csomagtérajtó, vagy a 12 irányban állítható ülés.

Megabrutál kerékőr

Első ránézésre úgy tűnik, a Passat Variant kerékcsavarjait torx kulccsal nyitható kupakocskák óvják a lopós kezektől. Minden egyes csavarfej őrizet alá került, keréktolvaj legyen a talpán, aki nekiáll mindet kicsavarozgatni, csak hogy hozzáférjen a rendes csavarokhoz, és azokat mind kicsavarozgatva nyúlhassa le a kerekeket... Netán mindet. Aztán a szerszámok között guberálva egy érdekes, és egyben szánalmas eszközre leltem. Egy kampóra. Olyasmi, amivel a gyerekdugót lehet kihúzni a konnektorokból. Egyből bekattant, hogy ez csak az áltorx kupakocskákhoz kellhet. És úgy is lett. Sima műanyagdugók ezek, és a kampócskát beakasztva a torx nyílásba, egyszerűen csak ki kell húzni őket, hogy a kerékcsavarhoz férjünk. Még jó, hogy adtak hozzá kampócskát. El ne veszítsük, mert akkor nincs kerékcsere, marad a délután eltöltése a defektes kerék mellett.

Visszatérve a mi példányunkhoz, abban maradtunk, hogy pont ugyanolyan, mint a korábbi tesztautónk, csak egészen más. A farrésznél van jelentős eltérés, ez ugyanis kicsit puttonyos. A korábbi Passatokban is volt kombi, így nem hiányozhat a jelenlegi modellből sem, ez egyértelmű. Sikerült is megőrizni a vonalakat, a reneszánsz unalmasságot. Véleményem szerint a kombi vásárlókat nem elsősorban a szépség érdekli, így elég, ha hasonlít a vastag presztízsű társához, és jó nagy a csomagtartója.

A Passatnál pedig elég nagy, 603-ról akár 1731 literesre bővíthető. A padló alatt kapott helyet a pótkerék, no meg néhány szerszám, és két oldalt még kis tárolódobozkáknak is jutott egy-egy kis odú. Nem hiszem, hogy erre több szót kéne fecsérelni, inkább elárulom, hogy a Passat Variant nyerte az év cégautója díjat. 150 flottaszakértő négy árkategóriában összesen 67 autótípust értékelt. Első lépésként több mint 1500 tesztút során kereken 50 000 kilométert tettek meg az autókkal a szakemberek. Értékelték valamennyi típus menettulajdonságait, kényelmét és gazdaságosságát. Az összesítésben a Seat Leonnal karöltve kerültek a lista élére.

"A kitüntetés igazolta átfogó szakértelmünket a nagy járműflották terén, ugyanakkor ügyfélközpontú termékkínálatunk további fejlesztését követeli meg" - mondta Dr. Stefan Brungs, a Volkswagen Group Fleet International vezetője, és megigazította a nyakkendőjét. Nekem meg szöget ütött a fejembe ez a további fejlesztés dolog. Először néznének már körül a meglévő dolgoknál. Mert például ez a kétliteres motor a Variantban valami viccnek tűnik.

VW Passat 2.0 FSI kombi - 2006

Jó, persze csendes, meg benzines, de aztán nem tudom, mit lehetne még mondani róla amellett, hogy teljesen alkalmatlan egy ekkora autó mozgatásához. Sem alul sem felül nem megy. Se ereje se nyomatéka. Se íze se bűze. Annyira jellegtelen, hogy már-már azt gondolnám, mégis ez illik egy Passathoz, de aztán magamhoz térek. Nem. Ezt biztosan nem gondolták komolyan. Vagy a húszezer kilcsi alatt omlott össze, ami ebben az autóban van - na, de kérem -, vagy tényleg ilyen. Akkor viszont felhívom a tisztelt érdeklődők figyelmét, hogy ha tehetik, másik motort válasszanak autójukhoz. Van választék bőven.

A szerző értékelése ertekeles

Dízelben kéne. Mit is mondhatnék még? Négy csillag.

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

érzékelő, hűtővízszint
VW TRANSPORTER 2.1 Syncro alváz 1986-1992
1654 Ft
csuklókészlet, hajtótengely
VW PASSAT 2.0 TDI lépcsőshátú 2005-2010
12524 Ft
tömítőgyűrű, sebességváltó| tömítőgyűrű, kerékagy
VW PASSAT 1.9 Ferdehátú 1981-1983
674 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Another Toyota after the Yaris?
As our second child is arriving soon, our beloved Toyota Yaris is getting too tight. We’re looking for a similarly reliable car with a low running cost.