A kétség törpeharcsája

2006.01.13. 10:24

Monsieur Peugeot elhagyja a színpadot. Egyedül hagy egy pár perccel azelőtt odagurult piros 207 GT-t. Élőben sokkal szebb, mint a sajtófotókon. Egy bumfordi, vidám, törpeharcsa-bonszaicica kiméra. Gérard Welter sétál fel mellé, a Peugeot ősz, elegáns fődizájnere. Szépen beszél, inspirációról, örömről. Amikor azt mondja, hogy dynamism, az autó elkezd forogni. Welter mögött képek úsznak, életérzés-fotók, miközben ő azt mondja, hullámokról álmodtunk, tengerpartokról, homokdűnékről, Welter és a fal képei is úsznak tovább, aztán eljut a végére: Az a híres varázspor, ami nem más, mint az automobil-álom. Kivár, tapsvihar. Kész. Hát lehet erre bármit is mondani? Megint 10 éves vagyok, és a benzinkútnál ülök a hátsó ülésen, epekedve szívom a benzingőzt, és arra gondolok, álljon meg a sor a pénztárnál, és anya sokáig maradjon ott.

Jól tudják ezek, hogyan kell a szív húrjaival marionettezni, gondosan ráncigálnak. Nem hagyom, nem én. Nézzük azt az autót közelről.

Életvidám, főleg a GT, a kerek ködlámpáival. Ami például nem látszik rendesen a fotókon: a hatalmas márkaarculat-szájból egy kicsit a nyelv is kilóg. Nem nagyon, és csak lehajolva és oldalról látszik. De az eszelős vigyor innen átalakul egy lebiggyesztett felső ajak alól játékosan kilógó nyelvvé. A visszapillantó tükrök hatalmas csigaszemek. Nagy, nehéz csigák szemei. Mondjuk egy Strombus gigaséi lehetnének, bár az egy tengeri csiga, és nem vagyok benne biztos, hogy van szeme (megnéztem: van, de nem ekkora).

Érdektelen és száraz tények

Méretek:

  • hossz: 4,03 méter
  • szélesség: 1,72 méter
  • magasság: 1,47 méter
  • tengelytáv: 2,54 méter
  • utastér hossza: 1,675 méter
  • csomagtér: 270 liter (lehajtott ülésekkel 925 liter)
  • sofőrméret: min. 1,88 méter

Benzinmotorok

  • 1,4 literes, 8 szelepes (75 lóerő)
  • 1,4 literes, 16 szelepes (90 lóerő)
  • 1,6 literes, 16 szelepes (110 lóerő)

HDi dízelmotorok

  • 1,4 literes (70 lóerő)
  • 1,6 literes, 16 szelepes (90 lóerő)
  • 1,6 literes, 16 szelepes, az előzőnél több rövidítéssel (110 bhp)

2006 végén lesz még két új motor, amit a BMW-vel közösen fejlesztenek, egy 1,6 literes (115 lóerő), és ugyanez turbóval (150 lóerő).

Nem volt elég ennyi tény? Rajtunk nem fog múlni, itt van minden . Ha még ennél is többet szerene, játsszon a Mohó Hiénával és nyerje meg a hivatalos médiakitet.

Beleülni is jó. A hat lábam és két hüvelykem (SI: 1,88 méter) semmibe sem gabalyodott bele, elfoglaltam a kényelmes vezetőpozíciót, és nekiláttam az improvizált műanyagkopogtatási tesztnek. A puha, minőséginek érződő műanyagok mély, tompa, barátságos hangon kopognak. Az olcsó kemények élesen, surrogón. Az eredményeket a megkopogtatott felületek nevére kattintva hallgathatja meg WAV-ban:

Kezdjük a szép hangokkal.

  1. a kormány karimája
  2. a műszerfal teteje
  3. az ajtókon egy betét

Aztán itt vannak a rondák.

  1. a kormány közepe
  2. a középső légbeömlők kerete
  3. a váltókar körüli rész
  4. az ajtók nagy része

De nem ők dominálnak. Jóleső, a minőségérzet okozta apró mosollyal szállok ki. Később megtudtam, hogy a felhasznált műanyagok a felszereltségi szinttől függnek, én pedig elfelejtettem megnézni, hogy pont melyikben ültem. Szóval ha kacérkodnak majd a 207-es megvásárlásával, ismételjék meg a tesztet (egy perc az egész).

Aztán elindultam megkeresni a 207 projektmenedzserét, hogy kíméletlen keresztkérdésekkel rontsam el a napját. Ez ugyanis egy francia autó. Márpedig önök szerint, akik Népítéleteket írtak nekünk, a francia autókkal valami nem stimmel. Például a Citroën C3, amivel a Peugeot 207 technikailag is sokban megegyezik, benne volt az utolsó 5-ben a Nagy Népítélet Eredményhirdetésen . És a Peugeot 307 is. Vajon tudnak erről itt Párizsban? A projektmenedzsert végül nem találtam meg a tömegben, és hirtelen 4 óra lett, és el kellett érni a buszt a reptérre. Természetesen nagyvállalati összeesküvés van a dolog mögött. Valaki azt mondta, hogy mintha a Petit Trianon kastély irányába látta volna elmenni, de nem mentem utána.

1920. június 4-én Benárd Ágoston és Drasche-Lázárd Alfréd hazánk részéről aláírták az I. világháborút Magyarországgal lezáró trianoni békeszerződést . Azonban nem a kicsi, hanem a Nagy-Trianon ( Grand Trianon) kastélyban írták alá, amely tényről a kastály halljában felállított kis tábla is tanúskodik.

Molnár Tamás, Brüsszel

Peugeot 207 - 2006

Egyébként, érdekes módon ez az autó nem fogja leváltani a 206-ost, hanem mellette fog élni. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen verziók lesznek, de gondolom ebből is csinálnak majd kupé-kabriót, meg GTI-t, meg raliautót. Ha majd kijön igaziból, és lesz ára is, menjenek el, és nézzék meg. Hátha addigra gatyába rázzák a minőségellenőrzési osztályt és a márkakereskedéseket. És lehet majd rá boldogan visszavigyorogni, nézze bár törpeharcsának vagy bonszaicicának, vagy egyiknek sem.

Instant interjú Gérard Welterrel, a Peugeot vezető dizájnerével

totalcar: Egyre több autógyártó építi fel teljes palettáját egymáshoz nagyon hasonlító autókból, beleértve a Peugeot-t. Nem gondolja, hogy az egységes márkaidentitás az egyes modellek egyéniségének rovására megy?

Gérard Welter: Nagyon fontosnak tartom, hogy egy autógyártónak legyen identitása, ami megjelenik az összes autójában. Mi például a 407-essel új irányba léptünk, erős stílusjegyeket használunk, amik jellegzetesen kapcsolódnak a Peugeot emblémához. Ilyenek a macskás első lámpák, a hűtőmaszk vagy az orr. A 207-es is ezt a Peugeot-ságot képviseli, de sokkal gömbölydedebben, sokkal pezsgőbben. A 207-es sziporkázó személyiség, de változatlanul Peugeot.

tc: Chris Bangle, a BMW vezető tervezője nemrég az építészetről, mint egyik fő múzsájáról beszélt. Frank Gehry épületeinek hullámzó felületeire utalt, mint a BMW-nél általa bevezetett flame surfacing irány inspirálójára. Ön szerint autók tervezésénél fontos figyelembe venni az építészetet?

GW: Természetesen minden fontos. De igazán az számít, hogy hogyan látod a környező világot.

tc: Önre mi hat leginkább, amikor autót tervez?

GW: Erre kétféleképpen is válaszolhatok. Az egyik oldalon a megkötések állnak, a járművel szemben támasztott praktikus és mérnöki követelmények, illetve az aktuális jogi környezet. A másik oldalról pedig minden inspirál, ami körbevesz. A Peugeot-nál ehhez még a logónk is hozzájárul, a márkánk története. A társadalom fejlődési irányait is figyelnünk kell, hogy milyen irányba megy a világ amiben élünk. De a Peugeot-nál ma a legfontosabb inspiráció a macskaság. A macskás viselkedés, a macskás küllem, egyszóval minden, ami macska.

tc: Megcsinálják egyszer a 907-est? Vagy akár egy hasonló V12-es granturizmót?

GW: Tudja, imádom a tizenkét hengeres autókat.

tc: Akkor ketten vagyunk.

GW: De itt és most azzal kell leginkább foglalkozunk, ami elhozott ide. A tömegmodellekhez értünk. Ettől persze még megpróbálhatunk különféle új irányokat. Melyik ma a legsikeresebb tömegmodelleket készítő vállalat? A Toyota. És hozzájuk hasonlóan egyszer nekünk is lehet majd szinte minden szegmensben jó és érdekes autónk.

tc: Ha már tizenkét henger, mit szól Walter de'Silva új Lamborghini Miurájához?

GW: Őszinte leszek: amikor 25 éves voltam, vezethettem az akkori főnököm Miuráját. A mai napig lenyűgöz, elképesztően formabontó autó volt, mindenhogyan rendkívül modern. De újra megcsinálni ugyanazt? Különösebben nem izgat. Akkor már inkább az eredetit kérem.