Volvós Saab, a Fiat Opel-motorjával

2006.02.01. 08:33

Adatlap Saab 9-3 Vector Automata - 2005

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4000 rpm
  • 315 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.0 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 9 145 000 Ft

Persze vannak kivételek. A Volvónak ott a 300 lóerős R-család, a Saabnak ez a dízelkombi.

Béke, nyugalom, kényelem, csend uralja a 9 3 bensőjét. Lehet vele nagy tempóban húzni a cél felé a sztrádán, békésen pampogni a dugóban, egyhangúan elrágcsálni a kilométereket az országúton. Nem lehet viszont idegesen cikázni a sorok között, és rizikós előzésekbe sem ajánlatos olyan bátorsággal bocsátkozni, mint mondjuk egy Aeróval.

A jóval erősebb motorokhoz is elegendő futómű bírná, azzal nincs gond, ebben az autóban sikerült összehozni a stabilitást a komforttal. A kétliteres dízel ezzel a teljesítménnyel viszont csak épp elég a kasztnihoz, ennél kevesebb lóerő és newtonméter már méltánytalan lenne. 140-150 felett már így sincs értelme versenybe bonyolódni, innen már nincs élményszerű ülésbe szorulás, csak méltóságteljes, finom gyorsítás a 210 km/h elméleti végsebességig. Hiába imponálóan nagyok a teljesítményadatok, 1910 köbcenti másfél tonnával nem tud csodát tenni.

A kényelmes sofőrülés, a remek fogású kormány és persze a számtalan gomb és kijelző igazi nagyautós érzést ád. Erre segít középen a hatsebességes automata szintén igen esztétikus váltókarja. Lehet kézzel is kapcsolgatni, csak nem érdemes, az automata is elég okos a motor optimális kezeléséhez.

Csak akkor nyúltam a karhoz, amikor felkészültem egy gyors előzéshez, és nem akartam bekalkulálni a visszaváltás kis késedelmét, illetve amikor egy hajtósabb szakasz után az adaptív szerkezet úgy döntött, agresszív barom vagyok, és tempomattal 120-nál sem volt hajlandó felváltani hatodikba. Ja, és 100 alatt egyáltalán nincs hatodik, soha, kézzel sem lehet kapcsolni. A 9 3-as utolsó sebességfokozatát joggal hívják autópályafokozatnak.

Elmentünk Budapestről Debrecenbe, onnan Gyulára, onnan vissza Debrecenbe, onnan meg Fejér megyébe, majd vissza Pestre. Épp 900 kilométer, javarészt országúton, általában 110-120 között, tempomattal. Az autó 1490 kilót nyom, az erőátvitelt hagyományos automata váltó oldja meg, sokat kellett előzni. Átlagfogyasztás: hat liter. Hölgyeim és uraim: tapsolják meg bátran!

A Saab 9 3talán legközelebbi rokona a GM-klánban az Opel Vectra , az is kapható ugyanezzel a motor-váltó kombóval is. A Vectra limuzin tengelytávja 2700 mm, a Vectra kombi ellenben 2830 mm-es tengelytávval büszkélkedhet. A Saabnak mindössze 2675 mm jutott.

Ennek következményeképp a külméretek sugallta tágasság csak a 9 3-as legelső és leghátsó traktusára igaz. A száznyolcvan centis elöl ülők mögött a második üléssorban helyt kapó szintén száznyolcvan centisek meglepve tapasztalják majd, hogy az elegáns, nagy családi kombiban nem fér be az ujjuk a térdük és a támla közé.

És be kell valljam, a pár bekezdéssel feljebb taglalt Volvo kombis hasonlat a helykínálat elemezgetésénél sajnos megbukik. A csomagtér alapértelmezésben 419 literes a VDA szabvány szerint, ülésdöntögetéssel 1273 literesre növelhető. Ennél még az érzésre jóval szűkebb V50 is többet kínál: 1307 litert. A Vectra hátulja meg, le se merem írni, 530/1850 literes.

A legolcsóbb dízel 9 3-as, a Linear 2500 forint híján nyolcmillióba kerül. Tesztautónk, a kétzónás klímával, sportkormánnyal, fémberakásokkal és 17 collos kerékkel díszített Vector 9 299 500 forint, ehhez jön még az automata 590 000 forintos felára.

Saab 93 SportCombi 1,9TiDS Vector

A hasonló méretű BMW-t, Audit automatával, kombiban ugyanennyi extrával kicsit, a Mercedest jóval drágábban lehet hazavinni. Viszont szűk négyötödennyiért megkapjuk az ugyanígy agyonextrázott, jóval nagyobb Vectrát, ugyanezzel a motorral, váltóval. Kevesebb hely, több presztízs, kétmillióval drágábban; Saab vagy Opel, tessék választani!

A szerző értékelése ertekeles

Sok van belőle az utcán, GM-alkatrészekből épül, és mégis. Egyéniség, jellem, bele lehet szeretni. Keveset eszik, elfogadhatóan megy, kényelmes és szép. A presztízsérték, a prémiumság azért a kommersz (de jó!) hajtáslánccal kissé túlárazottnak tűnik. Hátul sajnos meglepően szűk az autó, de a versenytársak is szűkek. Összességében négy és fél csillagra tartom.