Puha légzsák, kemény pofon

2009.04.30. 01:50
Frontális ütközéskor gyenge, oldalról erős, a gyerekekre vigyáz, de a gyalogosokat kaszabolja: a Dodge Caliber felemás eredménnyel távozott az Euro NCAP töréstesztlaborjából.

Az alsó-középkategória új modelljei többnyire már lazán hozzák az ötcsillagos eredményeket, de a jobbak még a buszlimuzinok és közepes méretű SUV-k közül is hibátlanra teljesítik a passzív biztonsági próbákat. Ellenük száll harcba az amerikaiak rosszfiú-karakterrel hirdetett ötajtósa, a Dodge Caliber. Euro NCAP-eredményei alapján nem is lesz az osztály éltanulója.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 29
Frontális: 11,1 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 0 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 5

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Már a frontális ütközésnél sem makulátlan a Caliber, pedig ez a konkurenciának ritkán okoz gondot. A tesztelt 5 ajtós, balkormányos, SXT felszereltségű és 2.0 CRD dízelmotorral szerelt Dodge 1490 kilogrammot nyom a mérlegen, eredményei pedig a 2007-es év 1B3HB48B77D353849 alvázszámaitól érvényesek. A Caliber alapfelszereltségére sem lehet panasz, kétlépcsős első légzsákokkal, oldalsó fejlégzsákokkal, az első üléseknél övfeszítővel és överő-határolóval óvja felnőtt utasait. A gyerekek védelme érdekében pedig a hátsó szélső ülésekhez Isofix rögzítési helyeket építettek be.

A Caliber ennek ellenére gyengén teljesített az első teszten, ahol félátfedéssel és 64 km/órás sebességgel csapódott a deformálódásra képest alutömbnek. Pedig a karosszéria strukturálisan elég stabil, a túlélőtér bőven megmaradt, az A-oszlop alig 6 millimétert mászott hátrébb. Nagyobb elmozdulásokat mértek a pedálok környékén: a fékpedál 67 milliméterrel vándorolt hátrébb, és 18-cal felfelé. Ez a lábfejeknél nem, a sípcsontnál kis mértékben növeli a sérülés kockázatát.

Nagyobb veszélyben van a vezető és az utas térde és combja is. A Caliberben nincs térdlégzsák, és a műszerfal alsó részein található kemény tárgyak párnázása sem sikerült tökéletesre. A gyújtáskapcsoló, a kormányoszlop állítómechanizmusa és a műszerfal kemény takarása mind sérülést okozhat a lábak felső részén és a térdnél. Picit jobban védett a két felnőtt dummy mellkasa, de a fejnél már megint találtak kivetnivaló az Euro NCAP mérnökei. Az első légzsákok ugyanis nem fújódtak fel elég keményre, ezért a két próbababa feje átlendült rajtuk és hozzáért a kormánykerékhez, illetve a műszerfalhoz. Ez pedig rossz.

Az oldalütközések során javított a Caliber. Mind az oszloptesztet, mind a hagyományos oldalütközési vizsgálatokat tökéletesen teljesítette az amerikai kompakt, így ezeken a teszteken nem veszített pontokat. Ennek ellenére a felnőtt utasok védelmét csupán négy csillagra értékelte az Euro NCAP − igaz, még a régi norma szerint. Pontlevonás járt például az övek bekapcsolására figyelmeztető csipogó hiánya miatt.

Hiába a macsó stílus, szerencsére a gyerekekre nagyon vigyáz a Caliber. A másfél éves, Britax-Römer BabySafe Plus Universal ülésbe helyezett baba és a háromesztendős, Britax-Römer Duo Plus ülésbe ültetett kicsi egyaránt magas szintű védelemben részesült. Terheléseik mind a frontális, mind az oldalütközés során kifejezetten alacsony vagy még megfelelő szinten maradtak, ezt nagyra értékelték az Euro NCAP szakemberei.

Viszont azért nem kapott piros pontot a Dodge, hogy az első utas előtti légzsákot csak szakszervizben, szerszámokkal lehet kikapcsolni. Az sem igazán előnyös, hogy a légzsák és az előre, menetiránynak háttal fordított gyerekülés veszélyeire nem elég harsányan hívja fel a tulajdonosok figyelmét a Caliber. A hátsó üléseknél lévő Isofix rögzítési pontok jelölése is lehetne egyértelműbb.

A gyerekbiztonságot követően a gyalogosok védelmét vizsgálta az Euro NCAP, és itt bizony találtak komoly hiányosságokat. Ezen a területen alig 5 pontot és egy soványka csillagot gyűjtött a Dodge, ami nagyon gyenge eredménynek számít. Nem is csoda. Mind a kemény, éles lökhárító, mind a motorháztető alsó éle komoly sérülésveszélyt jelent az elgázolt járókelők lábára. A motorháztető felső része sem egy légpárna: a legnagyobb részén a gyalogosok becsapódó fejét kemény felület fogadja.