Nissan Note (2006)

Nissan Note (2006) törésteszt

2006.08.21. 11:05
AzEuroNCAP szupermini-kategóriájában mára megszokottá vált, hogy a nagy gyártók új kisautói gond nélkül hozzák az ötcsillagos eredményt. A Nissan kis családi kocsija nem csatlakozott az élmezőnyhöz, átlagos eredménnyel végzett.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 31
Frontális: 14 (88%) Oldalsó: 15 (83%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 32 (65%)
Gyalogosbiztonság: 15 (42%)

A Renault-Nissan Szövetség B-platformjára épített kis Nissan nem tudta megismételni padlólemez-ikre sikerét; a Modus öt csillagja neki nem jött össze. Gyermekvédelemből sem vizsgázott valami fényesen, 65%-os teljesítményével a gyártó biztos szégyenkezik most egy picit, hiszen a Note-ot pont úgy hirdetik, úgy próbálják eladni, hogy ez a kisgyermekes fiatal családok autója.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP 1,4 literes benzinmotoros, Acenta felszereltségi szintű balkormányos Note-okat zúzott össze. A Note a mai mezőnyben viszonylag könnyű autónak számít, egy ilyen modell 1092 kilogrammot nyom, míg a már említett Modus csaknem 1,2 tonna. (Ez sem mentség persze a kevés csillagra, hiszen az új Punto 1076 kilóból gazdálkodott össze öt csillagot.) A tesztautókban egy fázisban felfúvódó vezető- és utasoldali frontlégzsákok és oldallégzsákok védték a bábukat, az első biztonsági öveket előfeszítőkkel és erőhatárolókkal látták el. A hátsó külső üléseket ISOFIX-horgonypontokkal szerelte fel a gyár, korunk aktív biztonsági eszközeinek arzenáljából csak az elektronikus fékerő-elosztót említette meg az NCAP. Persze ez lényegtelen, hiszen nincs még olyan ESP, ami egy törésteszten is hasznos tudna lenni.

A frontális ütközést egész jól viselte a Note. Az utascella nem torzult, az A-oszlop mindössze 26 milliméternyit hajlott hátra. A dummy-k nem csúsztak le a légzsákokról, a vezető feje nem ütközött a kormánykerékbe, ami a 64 km/h sebességgel lezajló becsapódást követően hét millimétert mozdult hátra, 13-at felfelé.

Sok pont veszett viszont oda a lábtér frontján. A kuplung nem fért a bőrébe, 8,9 centit mozdult hátra, két millimétert felfelé, de nem ez a rakoncátlan pedál jelentette a legnagyobb veszélyt. A műszerfalról leszakadó elemek, a gyújtáskapcsoló konzolja a bábuk térdére-combjára vetették magukat, így ezeket a testrészeket az illusztráción a sérülésveszély határértékét jelző narancssárgára kellett satírozni.

Az oldalütközési teszten a függönylégzsák hiánya dacára 83%-os teljesítménnyel végzett a Note. Az oldallégzsák eldurrant, ahogy kellett, a babákat nem érte extrém erőhatás. Az NCAP értékelése megemlíti, hogy a Note csak az első utasok biztonsági övének bekötésére emlékeztet, viszont ez a rendszer hatásosan működik, nehéz nem észrevenni.

A hátsó ülésre kötözött gyerek-bábuk különösen izgalmas kalandokat élhettek át a törésteszten. A kísérleti Note egyik ISOFIX-csatolási pontja az oldalütközési próbán kiszakadt a helyéből, így a hároméves gyereket imitáló műbaba fejét nem tudta megóvni a gyerekülés. Az NCAP jelezte a gyártónak a hibát, a Nissan változtatott is a gyártási procedúrán, a már eladott Note-okat pedig visszahívja, a hibás ülés-vázakat kicseréli.

A Note azonban még erősebb kapcsokkal se biztos, hogy tökéletesen meg tudja óvni a gyerekeket egy ütközés során. A kisebbik, 18 hónapos gyereket imitáló makett mellkasán a frontális karambolban túl nagy terhelést mértek. Az NCAP megemlíti, hogy az első utasülés légzsákjának ki- vagy bekapcsolt állapotát nem mutatja elég egyértelműen a Note, és az ISOFIX-rendszer meglétére sem hívja fel elég egyértelműen a figyelmet az autó.

 

A Note gyalogosgázolásnál sem viselkedik úgy, ahogy az a Nissan egy ennyire új modelljétől elvárható lenne. A lökhárító egész lágy, de a motorháztető kőkemény éle igyekszik elroppantani az elé került járókelő combcsontját. Ha egy dudálva közeledő Note elé vet minket az élet, igyekezzünk az autó középvonalában becsapódni, ott vendégszerető puhaság várja felsőtestünket, fejünket, de jaj nekünk, ha a kemény, sivár oldalsó területeken találunk koppanni!