Sose halunk meg

Az Euro NCAP tesztbábuinak leírása

2001.05.11. 12:00
Két igazi állatról szól a következő anatómiai értekezés. Hybrid III és barátja EuroSID-I gondolkodás nélkül megy bele bármibe ami az útjába áll, legyen az kormányoszlop, szélvédő vagy műszerfal. Akkor sincs probléma, ha a biztonsági berendezések csődöt mondanak: halott tesztbábut még senki sem látott.
  Ismerkedés az NCAP tesztpilótáival
 
 
 
Hybrid III: a frontális ütközések nagymestere
  Hybrid III és EuroSID-I már több tucat autóbalesetet szenvedtek el melyek egyike sem volt halálos kimenetelű: ők ugyanis a töréstesztek állandó résztvevői, más néven tesztbábuk. Szerepük kulcsfontosságú, fémtestükbe rejtett kis szenzorok gondoskodnak arról, hogy a mérnökök minden fontos, a lehetséges sérülések előfordulási és súlyossági fokát előrejelző adatot megszerezzenek. A gázolásos teszteknél művégtagok szolgálják ezt a célt.  
 
 

Hybrid III és EuroSID-I acélos testét gumibőr borítja, a zsigerek helyét pedig műszerek vették át, ennek tudatában már az sem csoda, hogy eme emberszabásúaknak vételára is van, ami egy kicsivel meghaladja a 100.000 angol fontot.
 
 
 
   
EuroSID-1, akinek az oldala kemény
 
 
  Mire jó a tesztbábu?
 
 
A tesztbábuk létfontosságú információkat nyújtanak a baleseti sérülések mibenlétéről. Az itt következő testrészek szerinti magyarázatban az információgyűjtés módjáról olvashatunk.
   
 Fej
A fej alapanyaga alumínium, amit gumival borítanak. Belsejében három darab, egymással 120 fokos szöget bezáró gyorsulásmérő berendezés tudósít a második legfontosabb szervet érő erőhatásokról.
 
 
   Nyak
A nyakba épített szerkezetek a fej előre-hátra mozgásából adódó, a nyak sérüléseiért felelős erőket mérik.
 
 Karok
Műszer nélküli testtájak. Ütközésnél a karok össze-vissza lengedeznek, és bár a súlyos sérülések viszonylag ritkák, nehéz volna megfelelő védelmet biztosítani.
 
 
   Mellkas (frontális ütközés)
Hybrid Ill mellüregébe érzékelőket helyeztek el, melyek a bordákra frontális ütközésnél ható erők mérését végzik . Sérüléseket a mellkast ért túl nagy erőhatás (például a biztonsági öv által) okozhat.
 
 Mellkas (oldalsó ütközés)
A kemény oldalú EuroSID-1 három intelligens bordával rendelkezik, amelyek a mellkas összenyomódásának mértékét és sebességét mutatják.
 
 
   Has
EuroSID-I a fentieken kívül a hasra mért energia mennyiségéről is pontos képet ad.
 
 Medence
EuroSID-I medencéje is műszerekkel teli: törést és csípőficamot okozó laterális erőket mérnek.
 
 
   Comb
Hybrid III beműszerezett törzsét a medence, a comb és a térd alkotják. Nyomásérzékelő cellái a frontális ütközés hatásait mérik, beleértve a csípőt érő terhelést is. Egy csúszka méri a térdekre ható erőt, ami különösen a műszerfal aljától származó sérülések előrejelzésénél fontos.
 
 Lábszár
A sípcsont és a lábszárcsont zúzódását/törését okozó erőhatások meghatározása a műlábakba épített szenzorok által történik.
 
 
   Lábfej és boka
A lábtér deformálódása és hátrafelé mozdulásának mértékéből következtetnek a lábfej és környékének biztonságára.