Skoda Roomster (2006)

Skoda Roomster (2006) törésteszt

2007.01.03. 11:40

Az első töréspróbán volt egy kis fiaskó, a légzsákoknak nem akaródzott időben kinyílniuk. A Skoda az NCAP tanácsai alapján módosította a konstrukciót, felnőtt és fel nem nőtt utasaira immár nagyon vigyáz a Roomster. Saját elektromos rendszerére viszont nem.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 14 (88%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 40 (82%)
Gyalogosbiztonság: 14 (39%)

A puttonyos Skodát a kis egyterűek (small MPV) kategóriájában indította a minősítő intézet. A Roomster utasai védelmét tekintve a mezőny élvonalában végzett, a 28 eddig tört autó közül csak a Mercedes B-Klasse , az Opel Zafira , a Seat Altea és a Corolla Verso büszkélkedhet egyszerre ötcsillagos felnőtt- és négycsillagos gyermekbiztonsággal. Némi pironkodásra azért van okuk a cseheknek: a kétcsillagos gyalogosgázolási rizikót már sokan meghaladták.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az EuroNCAP balkormányos Roomstereket tört össze. Vicces, vagy szomorú, ahogy tetszik: az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorral szerelt, 1175 kilós autók felszereltségi szintjét a "Sport" jelzővel határozta meg a gyártó. A sportosságot a remek tömeg/teljesítmény arány mellett az alábbiak jelentik: vezető- és utasoldali frontlégzsákok, oldallégzsákok, a fejeket óvó függönylégzsákok, öv-előfeszítők és erőhatárolók az első üléseken, felső rögzítőpontokkal kiegészített ISOFIX gyermekülés-rögzítő rendszer a hátsó külső üléseken, blokkolás- és kipörgésgátló. A Roomster csak az elöl ülők övének bekötésére emlékeztet.

A félátfedéses frontális ütközésben az A-oszlop mindössze fél centit hajlott hátra, az utascella integritása nem sérült. Sérült viszont más. Az első teszten a Roomster elektromos rendszere tönkrement, az akkumulátor zárlatos lett, az öv-előfeszítők el sem durrantak, és a légzsákok nyitása is késett. Az NCAP jelezte a hibát a gyártónak, a Skoda pedig módosította a kérdéses részt, a tesztet újra elvégezték. Jellemző a mai autógyártásra, hogy - mivel konkrét tűzveszély nem jelentkezett - nem az akkut és a sérülékenynek bizonyult kábelezést helyezték át, vagy tervezték újra, hanem újraprogramozták a biztonsági ketyeréket felügyelő számítógépet, valamint beépítettek egy kondenzátort az övfeszítők és a vezérlés elé, hogy biztos legyen áram az akkukábelek rövidre záródása után is. Így aztán az új teszen a védelmi eszközök már működtek, viszont azt is tudomásul kell venni, hogy egy esetleges karambol után a Roomster se vészvillogóval, se helyzetjelzővel nem tudja figyelmeztetni a később érkezőket.

Mivel megismételt tesztről van szó, fontos, hogy az NCAP eredményei csak a TMBVCB5J875025783 alvázszám után készült példányokra érvényesek! A Skoda nem hívta vissza utólagos korrekcióra a teszt előtt átadott autókat.

A megismételt frontális ütközési próbán már jól szerpelt az autó. A kormány alig 14 millimétert hajlott el balra, fél centit felfelé; vezető és utasa felsőteste, feje nem volt komoly veszélyben. A lábtérben voltak apróbb gondok, a középkonzol, a gyújtáskapcsoló, a kormány magasságállító karja és a kesztyűtartó fedele jelent némi veszélyt a combra-csípőre. A pedáltérben is minimális volt a mocorgás, csak a fék nem bírt magával, és hajlott 3,3 centit felfelé.

Az oldalütközési próbán a Roomster kifogástalanul viselkedett, simán hozta a száz százalékot.

A plasztikgyermekek ezúttal ISOFIX-csatokba pattintott Fair Bimbofix ülésekbe kerültek, a hároméves műbaba arccal előre, a másfél éves menetiránynak háttal. A Skoda derekasan megvédte kis utasait, az NCAP csak szokásos szőrszálhasogató mantráit gajdolta el a teszt után. Tudják: az ISOFIX jelenléte nem elég egyértelmű, az autó nem jelzi elég határozottan, hogy az utaslégzsák végülis ki, vagy be van-e kapcsolva, illetve a bekapcsolt utaslégzsák és az elékötött, menetirányba néző gyerekülés inkompatibilitását csak egy lekapirgálható matrica jelzi.

 

A Roomster elé vetődött figyelmetlen gyalogos leginkább lábszárát tudhatja biztonságban; a lökhárító párnázottsága maximális pontszámot kapott. A comb, a csípő viszont már jófajta, kemény acéllal találkozik, a motorháztető elülső éle faltörő kosnak is elmenne. Innen pedig már Fortuna veszi át az irányítást: teljesen esetleges, hogy az elgázolt áldozat feje, felsőteste az illusztráción tiritarkára festett vízszintes zóna mely részével kerül kapcsolatba.