Fiat Stilo (2005)

Fiat Stilo (2005) törésteszt

2006.06.21. 21:48

Az olasz Golf még a kötelező ötcsillagos idők előttről származik, ha a 2000-es modellévre bemutatott, de nemrég fészliftelt 307-est nem számítjuk, 2001-es születésével ő a legöregebb alsó-közép a piacon. Ehhez képest négy csillagos felnőtt- és ugyanennyire értékelt gyermekvédelme nem is rossz eredmény.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 27
Frontális: 11 (69%) Oldalsó: 15 (83%) Biztonságiöv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 8 (22%)

A 2001-es modellévre bemutatott Stilót tavaly vizsgálta újra az NCAP. A Fiat időközben megerősítette a karosszéria vázszerkezetét, átalakításokat végzett a vezető lábterében, energiaelnyelő zónákat képzett ki a műszerfal és a hátsó ajtókilincsek mögött. Hivatalos modellfrissítésről nem volt szó, de talán jobb is, mert az átalakított modell (a ZFA192000*00586390 alvázszámú példánytól) így sem tudta beérni az ötcsillagos élmezőnyt. Focus , Mégane , C4 , Golf , ilyesmi.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Jobbkormányos, 1,4 literes benzines, Dynamic felszereltségű Stilókat pusztítottak el a teszten, vágósúlyuk 1278 kilogramm volt. Az autó biztonsági felszereltségi listáján két front-, két oldal-, két függönylégzsák szerepelt, az első öveket erőhatárolók tartották kordában, előfeszítők szorosan a szimulált balesetben. Felső rögzítési ponttal is rendelkező ISOFIX rendszer fogadta a gyereküléseket a hátsó külsé helyeken, az autó csak a vezető biztosnági övének bekötésére figyelmeztet. Minden Stilóban alapfelszereltség az ABS, bár ez most itt nem sokat ért.

A 64 km/h sebességgel lezajló félátfedéses frontális ütközésben a Stilo karosszériája megnyugtatóan merevnek, az utascella szilárdnak bizonyult. A kétfázisú légzsákok is tették, amit tenniük kellett, viszont a vezető mellkasát túl nagy terhelés érte a szimulált karambolban. A szintén kellően merevnek, alapvetően biztonságosnak ítélt lábtérben a kormányoszlop és a műszerfal mögötti kemény alkatrészek veszélyeztetik leginkább sofőr és utasa térdét, A pedáltérben volt egy kis gond, a fék blokkolódott a karambolban, de maguk a pedálok nem fenyegették a pilóta lábfejét.

Az oldalütközési próbák után épphogy csak pezsgőt nem durrantottak a kiválóan kipattanó, ülésekbe integrált oldallégzsákok és a hátul ülő fejeket is óvó függönylégzsákok tiszteletére. A mérések elemzése után azonban kissé alábbhagyott az ünnepi hangulat, mert szegény rossz oldalon ülő dummy mellkasa, akárcsak a frontális ütközésben, elég magas terhelést kellett elviseljen.

Hátul mindkét gyermek, a másfél és a hároméves műbaba is arccal a menetirány felé élvezhette a kilátást, azaz a feléjük rohanó sárga-fekete acéltömböt az ISOFIX-kapcsokba pattintott Britax Römer Duo Plus biztonsági ülésekben. A kisebbik plasztikporonty makkegészséges maradt, akár elölről, akár oldalról jött a katasztrófa, viszont a nagyobbik bábu mellkasát nagyon megviselte a frontális karambol. Úgy tűnik, a Stilo nem a mellkasok barátja. Az anyósülés frontlégzsákja és a menetiránynak háttal bekötött gyerekülés inkompetenciájára eltávolíthatatlan hétnyelvű felirat és piktogram figyelmeztet az utasoldali napellenző mindkét oldalán.

Az NCAP egy 1,6 literes Stilót uszított az elgázolandó gyalogost imitáló makettre. A lökhárító semmiféle párnázással nem kedveskedik a térdnek, a motorháztető sem valami vendégszerető. Az egyetlen csillagot azzal tudta megszerezni az autó, hogy azokon a tájékokon, ahová egy elgázolt gyermek feje koppanna, mégiscsak érzékelhető némi tervezett erőcsillapítás.