Tavaszcsináló kombi

Volkswagen Touran

2003.02.25. 00:05

Direkt benzin befecskendezés nekünk nem jár. A navigációt nem tudjuk itthon használni. Mindezek ellenére a Touran már a Golf 5 dalát dúdolja, és nem is hamisan.

 
 

Bár nem vagyok a TotalCar Kombi Autók Megjelenési Statisztikáit Elemző Klubjának még pártoló tagja sem, gyanítom, hogy nem a Volkswagen Touran az első olyan kombi, ami megelőzi nem kombi testvérét. Mert a tévhittel ellentétben a Touran nem a Sharan utóda, hanem az egyre jobban közelgő - de még nem is látható - Golf 5 kombi változata, mely májustól lesz kapható Magyarországon. A Sharanra mindössze a nevében utal, mivel a Touran a "touring" és a "sharan" szavak összevonásából született.

 
   
   

A leendő Golf 5 padlólemezére húzott egyterű - vagy akinek jobban tetszik VAN, vagy MPV - bódé külsejében nem ragadja meg a tekintetet, és kategóriájában is szürke egérként húzódik a többi szürke egér sorába. Minden méretében nagyobb, mint a jelenlegi Golf Variant, de sehol egy izmos dudor, vagy karakteres vonal: egybefüggő massza az egész. Ami külsőleg egyedinek mondható, az a visszapillantó tükrökbe szerelt indexlámpa - ez úgy tűnik a Phaeton, és a Touareg után most már hagyománnyá vált a VW-nél. A szűk garázsok tulajdonosai örülnek majd a legjobban, mivel most már nem csak tükröt kell venniük, ha letörik, hanem indexet is bele.

 
   
 

A Touranhoz rendelhető további két teljes értékű szék a csomagtartóba, amivel így hét személy utazására upgrade-elhető a verda. Továbbá a hátsó üléseket - melyek súlya alig éri el a 16 kg-ot, így női kezekbe is könnyedén simulnak - össze-vissza variálva minden szállítási igényt képes kielégíteni. Persze azért a hét személy szállításához a motornak is lesz néhány szava, mivel nem mindegy, hogy az önmagában 1500 kilogramm körüli súlyt mennyivel dobjuk meg; 7 ember átlagos körülmények között is újabb 5-600 kg-ot jelent.

 
   
   

A múlt heti hivatalos sajtóbemutatón a néhány műszaki újdonság mellett nemcsak az autó unalmasnak mondható megjelenését csodálhattuk, hanem hegyi utakon való kanyargózás keretében háromféle motorral ki is próbálhattunk . A teljes motorválasztékot a már meglevő sima 1.6-os benzines (102 LE), és az 1.9-es TDI (100 LE) mellett a vadi új fejlesztésű 2 literes, hengerenkénti négy szelepes TDI motor (136 LE), és a szintén új benzines 1.6 FSI (115 LE) adja. A későbbiekre ígértek még egy 2000-es benzines, 150 LE-s motort is, de ennek még se híre, se hamva.

 
   
 

Az ínyenceknek szól a következő megjegyzés: az FSI a VW GDI-je. A tudományos nyelvjárásbvan kevésbé járatosak számára ez így hangzik: az FSI motor direkt befecskendezésű benzinmotor. Igazából erre nincs értelme több szót vesztegetni, mivel a magyarországi benzin harmatgyenge minősége miatt ilyet nekünk nem fognak szállítani. A vicc kedvéért mi mégis az FSI-t próbáltuk ki, és valljuk be, olyan mértékű lustaságot autóban még nem tapasztaltam, amit ez produkált a hozzá járó hat sebességes váltóval (ez a váltó jár a 2.0 TDI-hez is).

 
   
   

Két személlyel is alig mászott a végsebessége 140 km/h fölé, a gyorsulásról és az emelkedők megmászásáról pedig jobb, ha csak annyit mondok: szánalmas. Azoknak lehet érdekes az autó, akik mazohista módon ragaszkodnak a benzines motorhoz, és csak városban használnák Touran-jukat. A másik 1.6-os csak öt sebességet kapott, és bár gyengébb, mint az FSI, az áttelezés miatt talán - de tényleg csak talán - jobban autózható.

 
  A DSG váltó
 
 A Touranban helyet kapott még a VW DSG váltója is, mely eddig csak a sport gépekben volt, pl. Golf R32 , Audi TT V6 . Ez a hat sebességes osztómű magában foglalja az automata váltók kezelési kényelmét, a kézi váltók nyújtotta vezetési élménnyel, és fogyasztással. Két nedves kuplunggal (amikre a száraz kuplungosnál magasabb üzemi hőmérséklet miatt van szükség), és nagy nyomású hidaulikával készül. Az első tárcsa a páratlan fokozatokért, és a hátramenetért felelős, míg a másik a maradék fokozatokkal dolgozik együtt. Lényegében olyan mintha két váltó lenne egyben, és így egy elektronikusan vezérelt mechanikus váltó született, amely nem igényli a kuplungpedál használatát. Váltás közben a hajtáslánc csak a másodperc töredékére szakad meg. Van automatikus üzemmód is, tehát akár a váltókar piszkálása nélkül is vezethető, mégsem rontja az autó menetteljesítményeit, mint a korábbi hidrodinamikus elven működő automaták.

Melyiket ismeri?

Menekülésként gyorsan átpenderültünk a kisebbik dízel, az 1.9-es TDI motorral szerelt autóba. Nos, ha a különbséget zongorázni tudnám... Bár teljesítménnyel kevésbé vagyunk ellátva az FSI-hez képest, annyira más ez a motor, hogy egyszerűen nem is látom értelmét a másiknak. Nyugodt járású, ruganyos, már-már lobbanékony, és olyan könnyedén, élvezetesen röpíti a verdát, hogy nem is figyeltem az autó viselkedésére, hanem a tájat lestem, a fotózáshoz megfelelő tereptárgyat keresgélve. Az egyedüli, ami megzavart, a motor hangja volt. Kicsit hangosnak találtam, és még némi rezonancia is átjött a pedálokon keresztül. Állítólag mert az autó motortere meglehetősen rövid, így a motor hátrébb csúszott, és a szigetelés így nem tud annyit nyújtani, mint mondjuk egy Passatban.

 
   
 

A rendelkezésre álló harmadik tesztmotort, a 2 literes TDI-t sajnos nem tudtam kipróbálni, mert a környéken található újságírók közelharcot vívtak érte. Pedig szívesen meglestem volna, mit tud a kistesóhoz képest, de tényleg, még a reptérre vezető néhány kilométerre sem tudtam intézni magamnak egyet - pedig volt 14 db, különböző felszereltséggel párosítva.