Év Autója, Mortefontaine: Peugeot 3008 - 2017.

Meghajszolva már egész más

2017.02.25. 12:16
0 hozzászólás

Volt már nálunk mindenféle dízel, de az Év Autója utolsó körös csoporttesztjén kivételesen egy pici, egykettes, turbós benzinesre tenyereltem rá. Mert ez egész máshogy érdekes ám.

Mortefontaine - Az Év Autója

A mortefontaine-i CERAM-tesztpályán zajló rendezvényt nem az autógyárak, hanem az Év Autója zsűri szervezi, a gyártók csak az autókat hozzák el maguk. Itt, Párizstól nagyjából 40 kilométerre, február végén, a végső szavazás előtt bő egy héttel minden évben vezetjük az utolsó, vetélkedésben maradt hét típus variánsait.

COTY

Az 508-assal kezdődött ez a megújulási folyamat, és már az is annyira más volt minden korábbi Peugeot-hoz képest - összeszedettségben, masszívságban, anyaghasználatban, egyfajta jó értelemben vett germanizmusban -, hogy azt hittük, innen nincs is tovább. Azóta csak kapkodjuk a fejünket, mert minden újabb Peugeot mélyebbre visz minket a sochaux-i Aliz csodaországába, tátottunk már szájat 208, 308, most meg aztán baromira a 3008 láttán. Nem egy patronjuk volt, most már látjuk, hanem egy egész tűzijáték-gyáruk.

Az 1,2-es, 130 lóerős, háromhengeres turbómotor a 3008-létra alsó lépcsőfoka. Nagy test (de sok-sok könnyű, masszív anyagból készül), pici motor, hát hogy lesz ebből autó?  Mi viszi majd ezt? A hátszél? Hogy igazán rosszul érezze magát a nyomor-verzió, ki is vittem a Ceram sok-sok hosszú kanyarral és nyújtózó egyenessel telirakott próbapályájára.

Nehéz elhinni, de a motor nem bizonyult kevésnek. Az a vicc, hogy ekkora teljesítmény pont elég ennek a kaszninak, tényleg csak akkor van meg az iszapban gázolós, noszogatós érzés, amikor rövid derékszögű kanyarok egymásutánjából kell hirtelen kigyorsítani vele. Olyankor megbicsaklik az erő áramlása, rángat a hajtás, nem nagy a baj, de komfortzónán kívül erőlködünk. Nézzék csak a videót, annak főként a tesztpályás részét - a hét mortefontaine-i autó közül egyben nem erőlködött ennyire kamerát kezelő utas (Gajdán Miklós, Autó Magazin) és pilóta (Csikós Zsolt, totalcar.hu), hogy körbeérjen a pályán.

A szűk kanyarokkal tűzdelt, zúzós menés, úgy tűnik, nem a kedvence az űrjármű-belű Peugeot-nak - ilyenkor kiderül, ami laza használatban egyáltalán nem tűnik fel: a karosszéria billeg, a csillapítás kapkodva küzd Newton törvényeivel, a 3008-asra oly jellemző, ügyes összeszedettség elillanni látszik. De mihelyt vége a nagy kormányrángatásnak, a 3008 fejet emel, nyakkendőcsomót igazít, egy fújás után kihúzza magát, és máris megint békébe kerül egymással utas, autó, környezet.

Érdekes, hogy a kis benzines háromhengeres kapcsán - amitől tartottam - nem az derült ki, hogy a motor kevés (hiszen nem), hanem hogy a kézi váltós hajtáslánc rángatni tud, illetve hogy még ilyen szerényebb erőnlét mellé sem elég ügyes a futómű, ha valaki vadulni kezd a kocsival. Az ember mindig tanul.

Az utastérért, a formatervért, a kezelőfelületért továbbra is rajongok, s a tesztpályás tapasztalat se vont le sokat a 3008-as iránt érzett nagy tiszteletemből. De levont.

Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek közül lesz az egyik a 2017-es Év Autója, az eredmény a jövő utáni héten, március 6-án, hétfő délután háromkor, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:

- Alfa Romeo Giulia
- Citroen C3
- Mercedes-Benz E osztály
- Nissan Micra
- Peugeot 3008
- Toyota C-HR
- Volvo S90/V90