Az Én Autója választás győztese

Év Autója, Mortefontaine: Alpine A110 - 2019.

2019.02.27. 17:18
21 hozzászólás

Az Év Autója-választás döntőjéhez értünk, a mortefontaine-i nagyteszt hetedik, egyben utolsó szereplője az Alpine A110, a 2019-es cím egyik esélyese.

Mortefontaine - Az Év Autója

A mortefontaine-i CERAM-tesztpályán zajló rendezvényt nem az autógyárak, hanem az Év Autója zsűri szervezi, a gyártók csak az autókat hozzák el, maguk. Itt, Párizstól nagyjából 40 kilométerre, február végén, a végső szavazás előtt bő egy héttel minden évben vezetjük az utolsó, vetélkedésben maradt hét típus variánsait.

COTY

Ha volna igazság a Földön, ez lenne a 2019-es Év Autója. De ez lehetetlen. Eddig 1955 példányt izzadt ki magából a futószalagos technikát még nem ismerő dieppe-i üzem, ami bő fél év termelése. A termelés pedig ezek után sem lesz intenzívebb. Mi még? Két ülés, közel nulla csomagtartó, egy kicsi, 1,8-as benzinmotor, az extrák között pedig olyanoknak is örülünk, mint a motoros ablakok, klímaberendezés és központi zár. Majdnem elfelejtettem: robotizált váltó és digitális műszerfal azért van, amivel legalább érintőt húz a 2018/19-es évfordulóval kirajzolt körhöz. Ja, amit eddig eladtak, az mind 58 500 euróba, azaz 18,6 millió forintba kerül ott, ahol a legolcsóbban adták, Franciaországban. Mifelénk ugyanis nem kapható.

Hogy a drága és haszontalan, ráadásul pici és megvásárolhatatlan autó miért esélyes egyáltalán az Év Autója-címre? Hogy nálam miért szerepel majd nagyon magas helyen (ebben már biztos vagyok) a listán? Mert ennyi pénzből talán még soha nem lehetett autózást ennyire élvezni. Igen, ez az autó olcsó, legalábbis annak a pár embernek, aki igazán autózni szeretne. Többet ér, mint szinte bármilyen BMW, de szerintem jobb a Porsche Caymannál és 911-esnél is, mert a meglevő háromhoz még további három dimenziót ad. Egy másik világban autózol vele.

Csak 1080 kiló jut ugyanis 252 lóerőre, a kg/LE aránya félúton van a Porsche Cayman és a Cayman S-é között. De mivel bármelyiknél sok száz kilóval könnyebb, a kormányon, az autó közvetlenségén és a mozgás frissességén pedig mindig a kilóhiányt venni a legjobban észre, ezért sokkal izgalmasabb.

Tiszta alu karosszériateknő és burkolatok, villámgyors DSG-váltó, 13 kilós ülések, üvöltő középmotor, valódi, élvezhető rugózás, milliméterre kiszámítható sederintés - gyorsabban lehet, de jobbat autózni képtelenség. Ha valamire, hát erre a méregzsákra biztosan emlékezni fogok 25 év múlva még akkor is, ha a demenciám miatt már azt hiszem majd, én vagyok Johanna, a nőpápa. Az A110 súlyos lyukat üt majd minden tiszta pillanatomban a XIII. századi nőtudatomon. Az jó lesz, már megnyugodtam.

Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek egyike lesz az idei Év Autója. Az eredmény, mármint, hogy melyik nyert közülük, a jövő héten, március 4-én, hétfő délután háromkor, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:

- Alpine A110
- Citroen C5 Aircross
- Ford Focus
- Jaguar i-Pace
- Kia Ceed
- Mercedes-Benz A osztály
- Peugeot 508