Lehet gyors, lassú, fiatal, öreg, a legtöbb autóban van valami, amiért lehet rajongani. Most összeszedtük a tíz legérdekesebbet az OMV kutakon kapható, a Lenyűgöző autók a nagyvilágból című matricaalbumból, melynek elkészítésében a Totalcar csapata nyújtott szakmai segítséget.
1. Benz Patent-Motorwagen
Ha van autó, ami nem maradhat le egy ilyen listáról, akkor az a Patent-Motorwagen, hiszen már előtte is léteztek önerőből mozgó járművek, jellemzően gőzzel hajtva, de ez volt az első, amely a mai értelemben vett belső égésű motort használta. Karl Benz 1886 július harmadikán mutatta be gépét a nagyközönségnek, és hét év alatt huszonöt példányt készített. A 954 köbcentis egyhengeres teljesítménye a korai modellekben 0,6 lóerő volt, de ez az újabb daraboknál a fejlesztésnek hála három lóerőre emelkedett, így sikerült elérni a 16 km/órás végsebességet. A modellt az építő felesége, Bertha Benz tette híressé, amikor reklám gyanánt egy 194 kilométeres kört tett a harmadik legyártott autóval 1888-ban. És hogy hol tankolt a bátor hölgy? A patikában vett hozzá benzint. Képünkön egy Patentwagen Modell 3 látható.
Ha van autó, ami nem maradhat le egy ilyen listáról, akkor az a Patent-Motorwagen, hiszen már előtte is léteztek önerőből mozgó járművek, jellemzően gőzzel hajtva, de ez volt az első, amely a mai értelemben vett belső égésű motort használta. Karl Benz 1886 július harmadikán mutatta be gépét a nagyközönségnek, és hét év alatt huszonöt példányt készített. A 954 köbcentis egyhengeres teljesítménye a korai modellekben 0,6 lóerő volt, de ez az újabb daraboknál a fejlesztésnek hála három lóerőre emelkedett, így sikerült elérni a 16 km/órás végsebességet. A modellt az építő felesége, Bertha Benz tette híressé, amikor reklám gyanánt egy 194 kilométeres kört tett a harmadik legyártott autóval 1888-ban. És hogy hol tankolt a bátor hölgy? A patikában vett hozzá benzint. Képünkön egy Patentwagen Modell 3 látható.
2. Lamborghini Countach
A Lamborghini a Countach-sal fektette le a modern szupersportautó alapjait, amelyet aztán több gyártó átvett. Itt jelent meg az ékforma kaszni, amelyben a kabint jellegzetesen előretolják, hogy mögötte helyet kapjon a hatalmas V12-es motor, és az ajtók is előrebillenve, felfelé nyílnak. A kortalan formát a Bertone tervezőstúdió szakembere, Marcello Gandini rajzolta fel, de az autó nemcsak szép volt, hanem gyors is: a korai változatok is 370 lóerősek voltak, később a teljesítmény egészen 420 lóerőig emelkedett, ami egy 1400 kilós autóban rengeteg. 1974 és 1990 között 2049 darab készült belőle. Kevés autó képe volt kint több gyerekszoba falán, 1990-től ezt a szerepet remekül vitte tovább a Lamborghini Diablo.
A Lamborghini a Countach-sal fektette le a modern szupersportautó alapjait, amelyet aztán több gyártó átvett. Itt jelent meg az ékforma kaszni, amelyben a kabint jellegzetesen előretolják, hogy mögötte helyet kapjon a hatalmas V12-es motor, és az ajtók is előrebillenve, felfelé nyílnak. A kortalan formát a Bertone tervezőstúdió szakembere, Marcello Gandini rajzolta fel, de az autó nemcsak szép volt, hanem gyors is: a korai változatok is 370 lóerősek voltak, később a teljesítmény egészen 420 lóerőig emelkedett, ami egy 1400 kilós autóban rengeteg. 1974 és 1990 között 2049 darab készült belőle. Kevés autó képe volt kint több gyerekszoba falán, 1990-től ezt a szerepet remekül vitte tovább a Lamborghini Diablo.
3. Mercedes-Benz 300 SL
Az autó, amit Sirályszárny néven emlegetnek, már csak a beceneve miatt is muszáj, hogy hordozzon magában némi kecsességet. A 300 SL pedig tudta ezt, az ötvenes évek legszebb Mercedese volt, amellett, hogy elképesztően gyorsan tudott menni: a leghosszabb végáttétellel 260 km/óra felett volt a vége, így kora leggyorsabb autójává vált. A háromliteres sorhatos motor a Mercedes utcai autóiból származott, de karburátorok helyett befecskendezős volt, amit a Messerschmitt vadászgépekről vettek át, így az eredeti 177-ről 215 lóerőre erősödött. Sokak számára mégis ajtók miatt maradt emlékezetes a kocsi, mivel zsanérjai a tetővonal közepére kerültek, ezért felfelé nyíltak, amolyan szárnyként, innen a becenév.
Az autó, amit Sirályszárny néven emlegetnek, már csak a beceneve miatt is muszáj, hogy hordozzon magában némi kecsességet. A 300 SL pedig tudta ezt, az ötvenes évek legszebb Mercedese volt, amellett, hogy elképesztően gyorsan tudott menni: a leghosszabb végáttétellel 260 km/óra felett volt a vége, így kora leggyorsabb autójává vált. A háromliteres sorhatos motor a Mercedes utcai autóiból származott, de karburátorok helyett befecskendezős volt, amit a Messerschmitt vadászgépekről vettek át, így az eredeti 177-ről 215 lóerőre erősödött. Sokak számára mégis ajtók miatt maradt emlékezetes a kocsi, mivel zsanérjai a tetővonal közepére kerültek, ezért felfelé nyíltak, amolyan szárnyként, innen a becenév.
4. Ford T-modell
A T Ford ismét egy olyan autó, amely történelmi jelentősége miatt nem maradhat le a listáról, hiszen ez volt az első, tömegek számára is elérhető jármű. Ez leginkább annak köszönhető, hogy olcsó volt gyártani, hiszen nagy mennyiségben, futószalagon állították elő. A lehető legegyszerűbb, sallangmentes felépítés hatására a súlyt sikerült 540 kilóra leszorítani, így a 20 lóerős motor 72 kilométeres tempóra tudta gyorsítani. 1908 és 1927 között 15 millió darab T-modell készült, ezt a darabszámot csak a Volkswagen Bogárnak sikerült felülmúlnia, annak is csak 1972-ben. Az autó sikerében nagy szerepe volt két magyar mérnöknek, Farkas Jenőnek és Galamb Józsefnek is.
A T Ford ismét egy olyan autó, amely történelmi jelentősége miatt nem maradhat le a listáról, hiszen ez volt az első, tömegek számára is elérhető jármű. Ez leginkább annak köszönhető, hogy olcsó volt gyártani, hiszen nagy mennyiségben, futószalagon állították elő. A lehető legegyszerűbb, sallangmentes felépítés hatására a súlyt sikerült 540 kilóra leszorítani, így a 20 lóerős motor 72 kilométeres tempóra tudta gyorsítani. 1908 és 1927 között 15 millió darab T-modell készült, ezt a darabszámot csak a Volkswagen Bogárnak sikerült felülmúlnia, annak is csak 1972-ben. Az autó sikerében nagy szerepe volt két magyar mérnöknek, Farkas Jenőnek és Galamb Józsefnek is.
5. Mercedes-Benz S osztály
Ha az ember kíváncsi arra, hogy éppen hol tart az autóipar, csak meg kell nézni, hogy mit tud az aktuális S osztályú Mercedes. A polgári Mercedesek legnagyobbika és legfényűzőbbike ez a típus, amelyben olyan extrákat mutattak be a márkánál elsőként, mint a blokkolásgátló, az elektronikus menetstabilizáló vagy az infravörös éjjellátó. A 2013-ban bemutatott modellben a Magic Body Control nevű futómű az egyik legnagyobb durranás, amely sztereó kamerával figyeli az útfelületet, így mindig az aktuális viszonyoknak megfelelően állítja be, ettől a menetkomfort szinte olyan, mintha az autó lebegne. A rendkívül bonyolult biztonsági rendszernek is van egy érdekes funkciója: radarok figyelik, hogy valaki az autó elé lép-e, és ha szükséges, a rendszer képes önállóan is fékezni. A mérhetetlen fényűzést kérhetjük takarékos, négyhengeres dízellel, a motorpaletta másik vége pedig a 12 hengeres biturbó AMG, amely több mint 600 lóerős.
Ha az ember kíváncsi arra, hogy éppen hol tart az autóipar, csak meg kell nézni, hogy mit tud az aktuális S osztályú Mercedes. A polgári Mercedesek legnagyobbika és legfényűzőbbike ez a típus, amelyben olyan extrákat mutattak be a márkánál elsőként, mint a blokkolásgátló, az elektronikus menetstabilizáló vagy az infravörös éjjellátó. A 2013-ban bemutatott modellben a Magic Body Control nevű futómű az egyik legnagyobb durranás, amely sztereó kamerával figyeli az útfelületet, így mindig az aktuális viszonyoknak megfelelően állítja be, ettől a menetkomfort szinte olyan, mintha az autó lebegne. A rendkívül bonyolult biztonsági rendszernek is van egy érdekes funkciója: radarok figyelik, hogy valaki az autó elé lép-e, és ha szükséges, a rendszer képes önállóan is fékezni. A mérhetetlen fényűzést kérhetjük takarékos, négyhengeres dízellel, a motorpaletta másik vége pedig a 12 hengeres biturbó AMG, amely több mint 600 lóerős.
6. McLaren F1 GTR A McLaren F1 a kilencvenes évek leggyorsabb autója volt, és azt, hogy mennyire közel volt a technikája a versenypályához, jól mutatja, hogy az 1995-ös Le Mans-i 24 órás futamon még a kizárólag versenycélra épített prototípus versenyautókat is megelőzte az F1 versenyváltozata, a GTR. Érdekes, hogy amikor Gordon Murray megtervezte az eredeti F1-t, a végső utcai autót akarta megcsinálni, és annak ellenére, hogy több technológia, mint például a szénszálas műanyagok használata, a versenypályáról érkeztek, Murray sosem akart versenyautót építeni az F1-ből. Végül nem így lett, és bár a teljesítményt a szabályok miatt 600 lóerőre kellett fojtani, a GTR gyorsabb volt, mint az utcai autók, hiszen könnyebb volt azoknál, sokkal jobb aerodinamikával. A karosszéria akkora leszorító erőt termelt, hogy 160-as tempónál az autó már a plafonon is végig tudna menni.
7. Porsche 911 R
Kevés autó létezik, melynek tervezői akkora versenytapasztalattal bírnak, mint a Porsche 911 mérnökei. Az elmúlt 53 évben a 911 a pályaversenyzéstől kezdve a ralin keresztül hosszú távú futamokig mindenhol megmérették, és nyerni tudott. A 911-es 2016-ban bemutatott R sorozata azoknak kedvez, akik nem vágynak sallangokra, csak egy erős szívómotorra, kézi váltóra, mindezt egy nagyon könnyű autóban. A 911 R hathengeres bokszermotorja 500 lóerős, váltója hatfokozatú manuális, és a súlya alig 1370 kiló, ezzel az R a legkönnyebb utcai 911-es, ami ma kapható. Viszont a kevesebbért többet kell fizetnünk: ez a Porsche több mint 58 millió forintért vihető haza.
Kevés autó létezik, melynek tervezői akkora versenytapasztalattal bírnak, mint a Porsche 911 mérnökei. Az elmúlt 53 évben a 911 a pályaversenyzéstől kezdve a ralin keresztül hosszú távú futamokig mindenhol megmérették, és nyerni tudott. A 911-es 2016-ban bemutatott R sorozata azoknak kedvez, akik nem vágynak sallangokra, csak egy erős szívómotorra, kézi váltóra, mindezt egy nagyon könnyű autóban. A 911 R hathengeres bokszermotorja 500 lóerős, váltója hatfokozatú manuális, és a súlya alig 1370 kiló, ezzel az R a legkönnyebb utcai 911-es, ami ma kapható. Viszont a kevesebbért többet kell fizetnünk: ez a Porsche több mint 58 millió forintért vihető haza.
8. Maserati 250F
A 250F az a versenyautó, ahol nehéz eldönteni, hogy a gép maga vagy az azt vezető pilóták híresebbek. Az 1954 és 1960 között használt Formula-1-es versenyautót olyan legendák terelték, mint Juan Manuel Fangio vagy Stirling Moss. Az olasz autót kezdetben egy 2,5 literes sorhatos motor hajtotta, ezt később egy V12-esre cserélték, ez már háromliteres volt. A 250F 46 futamon állt rajthoz, nyolcszor segítette pilótáját a dobogó tetejére, ám a hatvanas évek elején kiszorították a modernebb, középmotoros versenyautók. Stirling Moss később azt írta az emlékirataiban, hogy a Maserati 250F volt a legjobb orrmotoros versenyautó, amit valaha vezetett.
A 250F az a versenyautó, ahol nehéz eldönteni, hogy a gép maga vagy az azt vezető pilóták híresebbek. Az 1954 és 1960 között használt Formula-1-es versenyautót olyan legendák terelték, mint Juan Manuel Fangio vagy Stirling Moss. Az olasz autót kezdetben egy 2,5 literes sorhatos motor hajtotta, ezt később egy V12-esre cserélték, ez már háromliteres volt. A 250F 46 futamon állt rajthoz, nyolcszor segítette pilótáját a dobogó tetejére, ám a hatvanas évek elején kiszorították a modernebb, középmotoros versenyautók. Stirling Moss később azt írta az emlékirataiban, hogy a Maserati 250F volt a legjobb orrmotoros versenyautó, amit valaha vezetett.
9. Bugatti Veyron 16.4
Minden korszak autóskártyáinak megvannak a mindent-vivői, a 2000-es éveké vitathatatlanul a Bugatti Veyron 16.4. A legerősebb motor, a legnagyobb végsebesség, a legtöbb henger – a Veyronnak a maga korában nem akadt ellenfele. Ha elég bátor ember ült a volán mögé, az 1001 lóerős motor akár 408 km/órás tempóig is képes gyorsítani a közel kéttonnás sportkocsit. A Veyron minden egyes részegysége újraértelmezi, amit az autóról addig gondolt a világ: a motor 16 hengerének gázcseréjéért 64 szelep felel, négy turbófeltöltő látja el percenként 45 ezer liter levegővel, és teljes terhelésen 12 perc alatt fogyasztja el a 98 literes tankba töltött benzint. De a legnagyobb vívmány mégis az az egész autóban, hogy miután 400-zal felszántottuk egy kifutópályát, legurulhatunk vele a boltba kenyérért, hiszen könnyedén használható a mindennapokban is.
Minden korszak autóskártyáinak megvannak a mindent-vivői, a 2000-es éveké vitathatatlanul a Bugatti Veyron 16.4. A legerősebb motor, a legnagyobb végsebesség, a legtöbb henger – a Veyronnak a maga korában nem akadt ellenfele. Ha elég bátor ember ült a volán mögé, az 1001 lóerős motor akár 408 km/órás tempóig is képes gyorsítani a közel kéttonnás sportkocsit. A Veyron minden egyes részegysége újraértelmezi, amit az autóról addig gondolt a világ: a motor 16 hengerének gázcseréjéért 64 szelep felel, négy turbófeltöltő látja el percenként 45 ezer liter levegővel, és teljes terhelésen 12 perc alatt fogyasztja el a 98 literes tankba töltött benzint. De a legnagyobb vívmány mégis az az egész autóban, hogy miután 400-zal felszántottuk egy kifutópályát, legurulhatunk vele a boltba kenyérért, hiszen könnyedén használható a mindennapokban is.
10. Porsche 918 Spyder
Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások kikényszerítették a hibrid hajtás elterjedését. Az átlagos utcai autóknál az elektromos rendszer besegít a gyorsításnál, hogy csökkenjen a hagyományos, belső égésű motor fogyasztása, és lassításnál visszatermeléssel tölti az akkumulátorokat. Viszont egy sportautónál a villanymotor azonnal rendelkezésre álló nyomatéka nem feltétlen a fogyasztás csökkentésében segít, hanem abban, hogy még jobban gyorsuljon az adott gép. Ilyen a Porsche 918 Spyder is, amiben egy 4,6 literes V8-as, és a két tengelyen egy-egy villanymotor dolgozik, 890 lóerős rendszerteljesítménnyel. Amikor a három motor egyszerre dolgozik, az autó akár 2,2 másodperc alatt is elérheti a 100-as tempót, a végsebessége pedig 340 km/óra. És ha úgy alakul, 20 kilométert csak villanymotorokkal is képes megtenni.
Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások kikényszerítették a hibrid hajtás elterjedését. Az átlagos utcai autóknál az elektromos rendszer besegít a gyorsításnál, hogy csökkenjen a hagyományos, belső égésű motor fogyasztása, és lassításnál visszatermeléssel tölti az akkumulátorokat. Viszont egy sportautónál a villanymotor azonnal rendelkezésre álló nyomatéka nem feltétlen a fogyasztás csökkentésében segít, hanem abban, hogy még jobban gyorsuljon az adott gép. Ilyen a Porsche 918 Spyder is, amiben egy 4,6 literes V8-as, és a két tengelyen egy-egy villanymotor dolgozik, 890 lóerős rendszerteljesítménnyel. Amikor a három motor egyszerre dolgozik, az autó akár 2,2 másodperc alatt is elérheti a 100-as tempót, a végsebessége pedig 340 km/óra. És ha úgy alakul, 20 kilométert csak villanymotorokkal is képes megtenni.
A cikket a Brand & Content készítette az OMV megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.