2019.05.28. 07:31

A biztonságot nem csak otthon, négy fal között, hanem az autónkban, mozgás közben is magunkénak tudhatjuk. Ebben saját képességeink mellett az egyre többet tudó vezetéstámogató rendszerek is segítségünkre vannak. Pár éve még a légzsák sem volt magától értetődő, és lelkesen bólogattunk, ha egy autóba blokkolásgátlós fékrendszert építettek. Egy Suzuki Vitara példáján keresztül mutatjuk be, hogy ma milyen sok okos megoldás elérhető egy népszerű modellben, és arra is kíváncsiak vagyunk, hogy ezeket mennyire tartják olvasóink fontosnak.

Az elég hamar, már az autózás hőskorában kiderült, hogy a vezetés nem csak úri mulatság, hanem veszélyes üzem is lehet. A harmincas évekre az amerikai orvosok már írásban követelték Detroittól, hogy tegyenek valamit azért, hogy a járműből egy balesetkor ne lehessen kiesni. Ennek ellenére még évtizedek teltek el, hogy - a félmegoldásnak is rossz kétpontos után - 1958-ban a svéd Nils Bohlin szabadalmaztassa a máig használt és elfogadott hárompontos biztonsági övet.

Általánosságban is jellemző az, hogy a biztonsági fejlesztések lassan szivárognak be a mindennapokba. Naponta százmilliók, évtizedekig ültek úgy autóba, hogy már rég ismert volt egy megoldás (mint például a blokkolásgátló), mégsem terjedt el a használata. Az ABS szabadalma 1936-os, de valamelyest működő példányt csak 1964-re hoztak össze belőle, arra pedig, hogy szériaérettnek tekintsük, 1978-ig kellett várni. Az elterjedéséhez viszont újabb húsz év kellett!

DSC 7975

Érdekesség, hogy a nem is a legelterjedtebbek közé tartozó sebességszabályozó az egyik legöregebb extra. Ősét már 1910-ben használták Amerikában, igaz, a modern tempomatot csak 1948-an jegyezték be és csak tíz évvel később mutatkozott be a közutakon. Milyen messze volt még ez a ma már mindennapi jóságnak számító kamerás, számítógéppel vezérelt adaptív rendszerektől!

Ma már sokkal gazdagabb azon felszerelések listája, amelyeket alapból megkapunk vagy éppen extraként megvásárolhatunk járműveinkhez. Ráadásul nem csak a prémium kategória kényezteti és vigyázza a sofőrt, hanem a hétköznapi autók is sokkal biztonságosabbá váltak a folyamatos fejlesztéseknek és a növekvő vásárlói igényeknek köszönhetően.

Az alábbi kérdőívet azért állítottuk össze, hogy megismerhessük az önök véleményét, hogy a modern, a vezetőt segítő és védő funkciók közül melyiket mennyire tartják fontosnak.

Kérem, értékelje ezeket a biztonsági funkciókat 0-tól 10 pontig, annak tükrében, hogy feleslegesnek tűnnek (0), szimpatizál velük, esetleg kötelezőnek írná elő ezeket minden kocsiban (10), ha tehetné. Kikapcsolná vagy ellenkezőleg, nem tudna élni valamelyik nélkül? Ne tartsa magában!

Holttérfigyelő – segít, hogy ott is lássunk, ahol nincs szemünk

Adaptív tempomat – intelligens rendszer segít a biztonságos haladásban, gyorsít és lassít helyettünk

Navigáció – elsőre odatalálni valahová manapság nem luxus

Hátsó kamera és parkolási érzékelők – biztonságos parkolás, precíz hátramenet

Automata vészfék asszisztens – a leggyorsabb reakció, ha valami váratlan került az utunkba

Jelzőtábla felismerő rendszer: felismer bizonyos forgalmi jelzéseket és megjelenít azokat a műszerfal kijelzőjén

Sávelhagyás, sávtartás és éberség figyelmeztető – nem hagy teret a pillanatnyi figyelmetlenségnek vagy fáradtságnak

Aki törődik maga és utasai, szerettei biztonságával, ma már sokkal könnyebb helyzetben van. A biztonsági fejlesztések az utóbb évtizedben tényleg előtérbe kerültek, mára általánosan elérhetők. Jó hír az is, hogy nem kell elérhetetlen luxusautóra spórolnia annak, aki az okos berendezéseket a járművében szeretné tudni.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette a Suzuki megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.