2019.10.01. 06:00

Inkább használt autót vásárolunk, abból is benzineset, ami a nagyvárosokban kiemelkedően népszerű. Bár régi dízelt nem nagyon veszünk, kisebb városokban és fiatalabb használt autók esetén továbbra is népszerű ez a hajtástípus. A gázolajos autók károsanyag-kibocsátás ma már jobbnak ítéljük, mint régen, és tudjuk, hogy az elektromos a legzöldebb, ám sajnos a környezetvédelem nem fontos szempont. Nagyjából így lehetne a legtömörebben összefoglalni a Totalcar-olvasók körében végzett legutóbbi felmérésünk eredményeit.

Korábbi cikkünkben már megállapítottuk, hogy a magyarországi gépjárműállomány nő, ám ezzel együtt öregszik is. Új autóink legtöbbször csak nekünk újak, hiszen gyakran használtan jutunk hozzájuk belföldről vagy külföldről. A hivatalos statisztikák ismeretében nem meglepő, hogy a kérdőívet kitöltő közel tízezer olvasónk 57 százaléka szintén használt autót tervez vásárolni. Csupán minden ötödik venne mindenképp új autót, míg 23 százaléknak egyáltalán nincs autóvásárlási terve a következő három évben. A használt autót választók fele pedig eleve öt évnél idősebb autóban gondolkodik.

tervez új autót vásárolni?

Benzin, gázolaj vagy elektromos áram?

Ha pusztán azt nézzük, milyen üzemű járművet preferálnak az autósok, akkor a benzin magasan, 42 százalékkal vezet, a dízel 29 százalékkal követi.

Egész jól szerepel közel 14 százalékával a hibrid hajtású gépjármű, ellenben elektromosat csak alig több mint 6 százalék venne.

milyen üzemű

Érdekesebbé válnak ezek a számok, ha figyelembe vesszük a megvásárolt (használt) autó életkorát is. Az 5 évesnél fiatalabb autók esetén olvasóink nagyjából ugyanolyan mértékben választanának dízelt és benzinest, ellenben az 5-7 éves kategóriában már kicsit felülreprezentált a benzines hajtásmód. 7-10 éves korú autók esetén már 70 százalékkal több voks érkezett a benzinesre, a 10 évesnél idősebb autót vásárlók között pedig kétszer annyian vannak a benzinesre voksolók.

Új autók tekintetében már nem ennyire egyértelmű a benzines autók fölénye, de itt is vezetik a listát.

Képkivágás3.PNG

A régen oly keresett dízelmotoros autók csökkenő népszerűségét kutatva természetesen feltettük a kérdést, hogy mi az oka ennek.

Vajon miért nem választunk dízelt már olyan nagy arányban?

Bár a magas károsanyag-kibocsátás is az indokok között szerepel, mégsem ez volt a döntő ok, hogy más hajtástípust választunk, sokkal inkább a vélt magas a karbantartási költségei (32 százalék), illetve az, hogy ez a típus nem éri meg nekik (30 százalék).

Ez utóbbi miatt érdemes megnézni a különböző hajtástípusok területi megoszlását is, hiszen a dízelmotoros autó köztudottan hosszabb távon éri meg jobban. Ezt az előfeltevést a kérdőív bizonyította is, hiszen a válaszok szerint

Budapesten több mint kétszer annyian választanának benzines, mint dízel autót,

míg Pest megyében vagy a nem megyeszékhely méretű városokban alig haladja meg a benzines népszerűsége a gázolajosét.

A kisebb községben élőknél (ahol vélhetően nagyobb távokat autóznak egyszerre, és eltekinthetünk a dugóban ácsorgásról) pedig fej-fej mellett halad a két hajtásmód népszerűsége.

milyen autot válasszunk

A válaszadók a dízelmotoros és a benzines autót nagyjából ugyanolyan népszerűnek tartják hazánkban, a hibrid és az elektromos jócskán lemarad mögöttük (jól is tudják, e két utóbbi hajtástípus nagyjából a gépjárműállomány 1,5 százalékát teszi ki). Így az sem meglepő, hogy a megkérdezettek jellemzően azt nyilatkozták, jobbára az előbbi két hajtás található meg a közvetlen ismeretségi körükben is.

mitgondolmelyhajtasu

Mennyire gazdaságos, mennyire zöld?

A gazdaságos üzemeltetésbe az üzemanyag- és a szervizköltség egyaránt beletartozik, ha pedig ezeket a tényezőket nézzük, akkor összességében az elektromos autó nyert (az összes válaszadó 38 százaléka gondolja, hogy ezt a legolcsóbb üzemeltetni), ezt követi a dízel a maga 33 százalékával, a hibrid pedig 25-el. A benzinest tartjuk a legkevésbé gazdaságos típusnak (2,68 százalék tartja gazdaságosnak) mégis ezt veszünk. De vajon miért?

Nos, a válaszadók több mint kétharmadát (68 százalékát) inkább nem befolyásolják az aktuális kedvezmények, akciók, támogatások, a család, barátok befolyása pedig még ennél is kevésbé érezteti hatását: 85 százalék nem rájuk hallgat autóvásárláskor. A leginkább meghatározó tényező természetesen az aktuális anyagi helyzet, ami a válaszadók 80 százalékának nagyon fontos, vagy egyenesen a legfontosabb (52 százalék).

A környezetvédelmi szempontok fontossága tekintetében eléggé megoszlanak a válaszok, mindenesetre elenyésző számú válaszadó nevezte legfontosabbnak (6 százalék), miközben17 százalék egyenesen lényegtelennek tartja.

Így a kép nagyjából kivilágosodik:

tudjuk, hogy az elektromos vagy a hibrid hajtású autó igencsak gazdaságosan üzemeltethető és zöld is, de mivel az anyagiak az elsők, nem tudjuk ezeket megfizetni.

Dízel: fellendül vagy eltűnik?

A válaszadók nagyobb része (80 százalék) szerint inkább javult a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása az elmúlt két évben. Ők azok, akik 34 százalékban valóban dízelautót vesznek vagy vennének, és minimális azok aránya (8,9 százalék) akiket még így is a károsanyag-kibocsátás akadályoz meg a vásárlásban.

elmultfelevbenhallott

Hogy mi lesz a sorsa a dízelautóknak, egyáltalán nem egyértelmű olvasóink szerint. Többségük (44 százalék) arra voksol, hogy bár eltűnni nem fognak, nagy fellendülésre sem számíthatunk, ehhez a véleményükhöz pedig valószínűleg az is hozzájárul, hogy az elmúlt két évben 41 százalékuk vegyesen hallott jó és rossz híreket ezekről a típusokról.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az Porsche Hungária megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.