2019.12.07. 07:17

Te tudod, hogy mennyibe kerül fenntartani az autódat? Na nem csak a tankolásra gondolunk, hanem az egy hónapra levetített kötelezőre, cascóra, értékvesztésre, szervizre, javításokra, cserékre. Ezek egy régi autó esetén számottevő költségként merülnek fel, és akár az a kérdés is felmerülhet benned, nem lenne-e jobb inkább egy újat venni. Ha a döntésben nem is, de a számolásban segít régi/új kalkulátorunk, melyet öt éve a Kiszámoló blog hozott létre, most a Totalcar frissítette.

Autóval közlekedni ugyan jó, de sajnos nem olcsó - főleg akkor, ha mindent, de tényleg mindent alaposan beleszámolunk. Hiszen a BKV bérlet mellé nem kell teremgarázst bérelni, ablakmosó folyadékot venni, tankolni meg aztán pláne.

Nyilván van, amikor a nemautózás egyszerűen nem opció,

de ilyenkor is jó tisztában lenni azzal, hogy mennyibe kerül jelenlegi autónk egy hónapban – és esetleg mennyibe kerülne egy fiatalabb vagy éppen egy vadonatúj. Pontosan ebben segít a lenti kalkulátor, ami a lehetőségekhez képest igyekszik a legtöbb tényezőt figyelembe venni a számoláshoz. Kalkulációra fel!

Elég nagy önbecsapás csak a benzinnel számolni

Nézzünk egy valódi esetet. A balesetmentesen vezető, tapasztalt tulajdonos 14 évvel ezelőtt cserélte le régi autóját egy újra. Népszerű kisautót választott, amit akkor önerőből vett meg, nagyjából 3,4 millió forintért, 1.2-es motorral a szalonból. Új autó vásárlásakor mindig jó érzés, hogy nem kell számítani váratlan plusz költségekre – van persze kötelező, meg casco meg gépjárműadó, és még egyéb kiadások – ezekkel viszont minden autó esetén számolni kell. Nézzük tehát a kötelező tételeket.

A kötelező biztosítás pontos összegét a sok opció miatt (besorolás, szolgáltatók eltérő díjai) gyakorlatilag lehetetlen, ennek a kisautónak a tulajdonosa most épp 29 ezer forintot fizet évente. Bár cascót nem mindenki fizetne a helyében egy 14 éves autóra (ennyi egyébként a magyar autók átlagéletkora), ő évi 45 ezer forintot költ erre is, a gépjárműadó pedig további 19 ezer forint.

Egy ilyen korú autót már kétévente kell műszaki vizsgára vinni, ami a kötelező szervizzel együtt neki 55 ezer forint körül van alkalmanként.

shutterstock 516598186

Évente olaj- és szűrőcserére is elviszi a tulajdonos, ami nagyjából 35 ezer forintjába kerül, a körülbelül 4-5 évente vásárolt téli- és nyári gumiszett pedig 70-70 ezer forintot kóstál. Mivel a tulajdonos az átlagnál több kilométert tesz a kocsiba (évente 15-20 ezer kilométert), ezért erre akár sűrűbben is sor kerülhetne. Kilométereinek nagyjából harmadát autózza el a városban, ugyanennyit országúton, és szintén ennyit autópályán. Az autó fogyasztása igen kedvező, ő 6,5/5,5/6,5 literrel szokott számolni.

Szerencséje volt, mert akkumulátort csak egyszer kellett eddig cserélni a kocsiban, és az sem volt több 25 ezernél. Mivel új autót vásárolt annak idején, később kezdtek jelentkezni a hibák, és azok is leginkább az autó korából fakadnak, de azért így is legalább 120-150 ezer forintot elköltött rá a fentieken felül, egyszer már kellett például kuplungtárcsát cserélni.

Mivel a lakása környékén nincs lehetőség garázst bérelni, a kocsi az utcán parkol, ez évente mindössze kétezer forintba kerül ebben a kerületben. Nem így a munkahelyi parkolás, ahol havi 5 ezerért tartanak fenn egy parkolót a tulajnak. Ezen kívül, amikor bemegy a belvárosba autóval, garantáltan elver kétezret a parkolásra.

Talán banálisnak tűnik, de számolni kell néha egy-egy autómosással, vagy épp ablakmosó folyadékkal, fagyállóval, elsősegély dobozzal és egyéb apróságokkal, amelyek szintén elengedhetetlenek a biztonságos autózáshoz.

A lenti kalkulátorba minden ilyesmit fel lehet vésni, ha kedvünk van, még a benzinkutasnak adott borravalót is beírhatjuk. Nagyobb tétel lehet még az autópálya-használat, ami persze rendkívül személyfüggő. A példánkban szereplő konkrét autós éves megyei matricát váltott, de vidéki munkái miatt legalább kéthavonta kell vennie országosat is – ezeket szintén gondosan számolja nekünk a kalkulátor.

shutterstock 241453678

A 14 éves autó a benne lévő majdnem 250 ezer kilométerrel ma nagyjából 800 ezer forintot ér, ez szintén fontos a számoláshoz. A tulajdonos egyébként pontosan tudja, hogyha megtartja az autót, illene rákölteni most már egy nagyobb összeget – az egyik ajtó alsó részén felütötte a fejét minimális mértékű rozsda, de egyéb tételeket is előrevetített a következő évre a szerelő.

Érdekes elem a kalkulátorban az elérhető banki kamat mező, ami azt mutatja, mennyi kamattól esünk el, ha autóban áll a pénzünk és nem bankban. Ez elég csalóka, hiszen nem biztos, hogy autó helyett állampapírt vettünk volna, ha pedig hitelből vásároltunk, akkor nem is lett volna befektetni való pénzünk. Ettől függetlenül persze megnézhetjük, mi történt volna, ha az autónk árát babakötvénybe rakjuk, de valószínűleg ez nem életszerű példa.

Száz szónak is egy a vége: a tulajdonos egyébként kedvezően fenntartható autója nagyjából havi 83 ezer forintjába kerül.

Ez az összeg nagyjából fele-fele arányban oszlik meg az alap fenntartási költségek és a benzin, illetve az adott kilométerre jutó olajköltség között.

REGISZTRÁCIÓSADÓ-KALKULÁTOR 2019

MOTOR TÍPUSA:

KÖRNYEZETVÉDELMI BESOROLÁS:

LÖKETTÉRFOGAT:

ELSŐ ÜZEMBEHELYEZÉS IDŐPONTJA:

REGISZTRÁCIÓS ADÓ:

Menjen vagy maradjon? Újat vagy használtat?

A kalkulátor arra is jó, hogy gyorsan lefuttassuk a lehetőségeinket: ha például a tulaj egy 4-5 éves használt autó vásárlásában gondolkodik, egyszerűen átírhatja a költségeket: ennél az autónál talán még nem kellene nagyobb egyszeri kiadással számolnia, elegendő lenne négyévente műszakiztatni vinni az autót és az értékcsökkenése is kevesebb lesz.

Autóköltség-kalkulátor. Forrás: kiszámoló.hu
éve
Ft
Ft
%
Ft
év
Ft
Ft
Ft
Ft
év
Ft
km
Ft
év
Ft
év
Ft
év
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
km
%
l/km
%
l/km
%
l/km
Ft
Havi állandó költsége az autódnak, a futott kilométertől függetlenül, benzin és olaj nélkül : {{eredmeny_allandokoltseg()}} Ft
Havi benzinköltség az adott kilométerre jutó olajköltséggel együtt: {{eredmeny_benzinkoltseg()}} Ft
Teljes havi költségek az autódon: {{eredmeny_havikoltseg()}} Ft
Egy megtett kilométer teljes költsége: {{eredmeny_koltsegperkm()}} Ft
Ebből az autó értékvesztéséből eredő költség havonta: {{eredmeny_ertekvesztes()}} Ft
Elmaradt kamat havonta, amiért autóban áll a pénzed és nem bankban (része a havi költségnek): {{eredmeny_alternativkoltseg()}} Ft

Lehet, hogy még ennél is jobb ötlet azonban neki egy új autó vásárlása, amire nem csak garancia van, de vélhetően az első 5 évben a lehető legkevesebb idő, energia megy majd el a karbantartására – ennek értékét sajnos semmiféle kalkulátor nem tudja kiszámolni nekünk.

A példában szereplő autó új modellje alapfelszereltséggel, regisztrációs adóval együtt, listaáron nagyjából 4,7 millió forint most, amiből jó esetben kedvezményt is kapunk – ha pedig lízingeli, a költségek legalább nem egyetlen összegben merülnek fel.

Régi autónkat megtartani vagy épp lecserélni általában hosszabb döntési folyamat eredménye, azonban az alapos kalkuláció, a költségeink és igényeink végiggondolása mindenképp az első lépés.

 

Egy friss kutatás* szerint a magyarok 70 százalékénak gondot okozna, ha 300 ezer forintot két napon belül autószerelésre kellene költeni. Váratlan helyzetekben nyújthat kiszámítható megoldást a szabad felhasználású személyi kölcsön, amelyhez ma már fiókba sem feltétlen kell mennünk. Az OTP Bank fix kamatozású személyi kölcsöne átlagosan 1 óra alatt igényelhető online, vagy személyesen a bankfiókban, akár 8 millió forintig.

THM mértéke: 7,3 – 24,1%
(*Forrás: OTP Öngondoskodási Index kutatás, 2019)

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az OTP Bank megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.