2019.12.12. 08:44

Lássuk be, az autóvásárlás érzelmi kérdés (na jó, érzelmi kérdés is), az autóbirtokláshoz hasonlóan. Most azonban megpróbáljuk feltérképezni a másik oldalt: mikor ésszerű megválni az autótól és újat vagy másik használtautót keresni? Egy ideális világban mindenki az igényeinek legjobban megfelelő, praktikus gépjárművel járna, amit akkor cserélne, amikor a logika úgy diktálja. Senki nem ülne pénztemetőbe, hobbijárműbe, eltűnnének az utakról a kabriók és más úri huncutságok. Ez persze nem így van, és talán nem is baj - de azért adunk pár támpontot ahhoz, hogy jókor szállj ki egy kocsiból és ülj át egy másikba.

Tény, hogy nagyon meg lehet kívánni egy autót. Ez nyilván érthető, ráadásul az autógyártók mindent megtesznek, hogy azt érezzük, az ő termékük kell nekünk, mert szép, takarékos, biztonságos, tágas vagy gyors (esetleg mindezt tudja). És mindent megtesz ezért az autós közösség – köztük a TC szerzői is. Nekik köszönhetően az autó – legyen új vagy használt - több mint közlekedőedény, akár a vágy titokzatos tárgya is lehet, miközben igényeink alapján is választhatnánk.

A másik oldalról viszont sokszor nagyon nehéz elengedni egy autó kezét. Rengeteg a közös élmény, vele teltek a legjobb nyaraink, neki köszönhetően ismertük meg párunkat, az ülésből kiszedhetetlen foltokat a gyerekünk teremtette saját kezével – talán még a napra is emlékszünk, hogy mikor. Ismerjük autónk rigolyáit, tudjuk, mennyit kér enni, ha utazunk, és azt is, mennyi pénzünkbe és törődésünkbe került, hogy kitart és hűségesen cipel.

Az autó gyakran családtag, családtagoktól pedig nem szokás megszabadulni. Ezt a szemléletet viszont néha felül lehet – és kell – írnunk, és az eszünkre hallgatni.

shutterstock 1233617902

Háttérbe az érzelmekkel. Ha lehet.

Kölcsönből vásárolni ma megéri

Autót még annak is megéri banki kölcsönből venni, akinek lenne rá saját forrása. Például azért, mert addig a tőkéjét be tudja fektetni, vagy mert így megmarad a biztonsági tartaléka. A mai alacsony kamatok mellett könnyen kigazdálkodhatók a törlesztőrészletek, ahogy arról itt meggyőződhet.

Egy autócsere tehát duplán át van itatva érzelmekkel – az egyik járműnek el kell engednünk a kezét, egy másik mellett pedig le kell tennünk a voksot. Ugyanakkor persze a csere praktikus lépés is. Lehet, hogy kinőttük az előző kocsit, vagy épp a műszaki állapota nem kielégítő már. Az utóbbi szempontokat mérlegeljük, valamint profikat is megkérdeztünk tapasztalataikról.

Létezik olyan pont, amikor pusztán anyagi okokból kimondható: le kell tennünk autónkat, még ha szeretjük is. Jellemzően vizsga közeledtével, esetleg egy komolyabb baleset, műszaki probléma idején jön el ez a felismerés. Amikor kapunk egy árlistát a szerelőnktől arról, hogy mi mindent (és mennyiért) kéne megcsinálni ahhoz, hogy átmenjen a vizsgán az autó, illetve biztonságosan, megbízhatóan működjön tovább.

Amikor ez az összeg vetekszik a hasonló tudású, de hibamentes, vizsgás autók értékével, akkor itt az idő a cserére. A pénzügyi logika nem indokolja, hogy ráköltsük az autó értékét az autónkra, aminek aztán az idő múlásával úgyis csak csökken az értéke.

Az ilyen, komolyabb költségeket egy baleset, a rossz állapotú kasztni, vagy egy főelem meghibásodása is magával hozhatja. És persze sok esetben autófüggő az, hogy mennyibe kerül a javítás és érdemes-e egyáltalán belevágni. Egy húszéves, viseltes kocsi esetén talán már a hengerfejet sem érdemes javíttatni, míg egy néhány éves autónál a teljes motorfelújítás is beleférhet. Nyilván az utóbbi jóval zsebbe nyúlósabb menet, mégis milliókat menthetünk vele.

Nem csak a pénz beszél

Akkor is logikus lehet autót cserélni, amikor a mostanit még anyagilag megérné fenntartani. Például mert kicsi, ami most van, hisz gyarapodott a család, vagy vettünk egy balatoni telket és a csomagokkal már nem férünk be.

Kispolszki
Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar

Nemcsak a méret, a biztonság és a kényelem is értelmes indok lehet a váltásra. Sokan megélik első gyermekük születésénél, hogy a sok autós szempont közül feljebb sorolódik a biztonságé. Kevésbé lesz fontos, hogy mi érjünk elsőként a következő lámpához, és sokkal inkább az lesz, hogy a törésteszteken jobban szereplő modellel rendelkezzünk.

Akár egy munkahelyváltás, vagy egy új lakás miatt is változhatnak preferenciáink. Aki hétvégi autósból lesz ingázó, jogosan várhat el több kényelmet az autójától, arról nem is beszélve, hogy az üzemanyagköltség szerepe is előtérbe kerül. A több megtett kilométerrel megtérülhet egy drágább, de takarékosabb modellbe átülni – ez is könnyen forintosítható érv.

Egyre fontosabb szempont a vásárlók egy része számára a környezetvédelem is. Egy öreg, füstölő dízelből átülni egy hibridbe akkor is logikus lépés lehet, ha nem térül meg anyagilag. Hiszen ezzel teszünk azért, hogy tisztább legyen a környezetünk, hogy az utódainkra jobb helyet hagyjunk.

Mi a tapasztalata azoknak, akik sok autóval és tulajdonossal találkoznak? Szerelőt és mérnököt kérdeztünk a témáról!

RAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az UniCredit Bank megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.