Milyen hibridet vehetünk ma Magyarországon?

2020.07.07. 09:04

Az alacsony fogyasztásra és környezetkímélő működésre vágyók már az elérhető árkategóriákban is megtalálhatják számításaikat. Egyre több autógyártó kínál teljesen vagy részben alternatív hajtású modelleket: elektromos vagy hibrid típusokat. Bár ezekből arányaiban még mindig viszonylag kevés fut a hazai utakon, a növekedés mindenki számára érzékelhető. Lássuk, milyen hibridet mennyiért vihetünk haza 2020-ban!

Az alternatív hajtású autók száma részben annak köszönhetően nő látványosan, hogy az elérhetőbb árú modellekből is sorra érkeznek a zöldebb változatok.

A többség már tudja, hogy nem kell félni tőle

A legutóbbi teljes esztendő adatai alapján Magyarországon továbbra is a benzines autók vezetik az eladási listákat. Azonban mindenképpen említést érdemel a tény, hogy a teljesen vagy részben elektromos modellekből közel hét százalékkal több talált gazdára, mint egy évvel korábban. Ráadásul épp a hibridek eladási számai mutattak nagyobb növekedést – talán széleskörűbb használhatóságuk miatt. Sokan ugyanakkor valamilyen okból tartanak ezektől a járművektől, noha az ódzkodás jellemzően tévhitekből táplálkozik.

Vannak, akiknek még mindig túlságosan új technológiának tűnik a hibridhajtás. Valójában igen hosszú múltra tekint vissza a részben elektromos megoldás, sőt már sorozatgyártásban is több mint húsz éve készülnek ilyen típusok - elég, ha csak a Toyota Priusra gondolunk. Egyre kiforrottabb tehát a technika, ráadásul a szervizhálózat folyamatosan bővül, ma már Magyarországon is vannak kifejezetten ezekre a járművekre szakosodott műhelyek.

Mások ezzel szemben nem a meghibásodástól félnek, hanem a mindennapi használat során jelentkező komplikációktól. Pedig egy modern hibridet sem kell másképpen használni, mint egy benzinest vagy dízelt: automatikusan lép működésbe a belső égésű és a villanymotor, és természetesen a töltéssel sem kell vesződnünk. Konnektorba csak a plug-in hibrideket kell dugni -azokat is csak igény szerint. A teljes hibrid rendszerek mellett léteznek olyan lágy, vagy mild hibrid rendszerek is, amelyek kisebb elektromos teljesítménnyel, ám minimális többletsúllyal, észrevétlenül teszik rugalmasabban használhatóvá, takarékosabbá a kocsit. Ilyet kínál például a Suzuki is, valamennyi modellje esetén. Ilyet kínál például a Suzuki is, valamennyi modellje esetén.

Hogyan néz ki a slágerlista?

A 2019-es év adatai alapján a JATO által készített statisztika azt mutatja, hogy a tíz legnépszerűbb zöld autóból hét hibrid, mindössze három teljesen elektromos. Az első négy helyet a Toyota viszi, ami nem is meglepő, hiszen a már említett Priusszal éppen ők vezették be a köztudatba a hibridhajtást. Érdekes azonban, hogy a toplistára, pontosabban a hetedik helyre odafért a Suzuki Swift viszonylag új hibridváltozata is. Az idehaza hagyományosan népszerű japán márka tehát folyamatosan igyekszik újítani- nem is sikertelenül.

TOP 10 zöld új autó Magyarországon 2019-ben
   Típus  Eladott  darabszám                                                                   
1. Toyota Corolla Hybrid 1672
2. Toyota RAV4 Hybrid 1440
3. Toyota C-HR Hybrid 1342
4. Toyota Yaris Hybrid 691
5. Nissan Leaf 544
6. Volkswagen e-Golf 405
7. Suzuki Swift Hybrid 12 V 375
8. Volkswagen e-Up 287
9. Lexus NX 300h 278
10. Honda CR-V Hybrid 269
Forrás: JATO (A listán szerepel elektromos, hibrid, mild hibrid és plug-in rendszerű autó egyaránt.)

Mivel egyre több márka kínál hibridet, növekednek a darabszámok, így egyre kevésbé igaz, hogy ilyen autót csak jelentős felárral lehet megvenni. Már szélesebb rétegek számára is elérhető a zöldebb autózás, különösen akkor, ha valakinek nem feltétlenül van szüksége teljes vagy konnektoros hibridre – a mindennapokra akár egy lágy hibrid is jó alternatívát jelenthet.

Most nézzük, kategóriánként, hogy milyen lehetőségeket kínál a hazai újautópiac a hibridre vadászóknak.

Kisautók

Nagyon sokan csak városon belül autóznak, jellemzően egyedül, esetleg afféle ovi-, sulijáratban furikázzák a gyerekeket. Nekik nincs szükségük nagy autóra, egy kisebb is kielégíti az igényeiket. Nem véletlen, hogy a Datahouse májusi forgalomba helyezési adatai alapján ez volt a negyedik legnépszerűbb kategória. Ennek ellenére sokáig hiába kerestük volna a hibrideket a szegmensben.

swift

Ma viszont már kezdenek terjedni, ráadásul több változatban is. Aki klasszikus, teljes hibridet akar, megtalálja a Toyota Yaris képében, de lágy hibridből nagyobb a választék. A Fiat a stílusos 500-ast és a Pandát, a Mazda a 2-est kínálja ilyen megoldással, a Suzukinak pedig ott van a Swift és az Ignis.

E két modell ár-érték arányban igen vonzó, hiszen alapárukkal jóval alálőnek a versenytársaknak, a még mindig jó árú GLX felszereltséghez pedig olyan vezetéstámogató extrák járnak, mint a vészfékasszisztens, a sávtartásra és -elhagyásra figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat vagy a hegymeneti elindulás-segítő.

310

De mit jelent a gyakorlatban, hogy nem teljes, hanem úgynevezett lágy hibridet vezetünk? A sofőr szempontjából szinte semmit, hiszen nem kell másképp kezelnie az autót. Megálláskor a benzinmotor leáll, majd elinduláskor az integrált indítógenerátor, vagyis ISG halkan és simán újraindítja azt. Gyorsításkor az ISG besegít, ezzel csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, valamint a károsanyag-kibocsátást. Lassításkor az autó mozgási energiáját árammá alakítja, ezzel töltve az akkumulátort. A teljes rendszer mindössze 6,2 kilogrammos többletet jelent, cserébe néhány deciliteres fogyasztáscsökkenést és  szerényebb szén-dioxid-kibocsátást várhatunk.

Annak, aki attól tartana, hogy a hibridek bonyolult felépítése csak a bajt hozza a fejére, ha szervizlátogatásra van szükség, jó hír, hogy a garancia kérdését is komolyan veszik a gyártók. A Suzuki például meglépte azt, amit korábban a turbómotoroknál: 3+7 éves kiterjesztett garanciát vállal a hibrid rendszerre is.

   Suzuki Ignis GL Suzuki Swift GL Mazda 2 Challenge Toyota Yaris Classic Active
Hibrid rendszer típusa lágy lágy lágy teljes
Fogyasztás (l/100 km, kombinált, a WLTP-ciklus szerint) 5,12 5 5,3 5,1
CO2-kibocsátás (g/km, kombinált, a WLTP-ciklus szerint) 116 112 120 114,3
Garancia időtartama (év) 3+7 3+7 3 3
Vételár (millió Ft) 3,945 3,990 5,43 6
  * az adatok a legalacsonyabb felszereltségre vonatkoznak

Kompaktok

Ha egy mérettel feljebb merészkedünk, egy másik közkedvelt kategóriában találjuk magunkat. A kompakt autók a legtöbbek számára éppen ideálisak, helykínálatuk akár egy család számára is jól használhatóvá teszi őket. Itt látjuk a tavalyi zöld autós toplista abszolút első helyezettjét, a Toyota Corolla Hybridet – ennél pont a 2019-es volt a modellfrissítés éve. Van belőle 1,8-as és kétliteres is, előbbit 7,5, utóbbit 8,7 millió forint körül vihetjük haza.

A szegmens másik nagyon népszerű modellje kétségkívül a Volkswagen Golf. Jelenleg a nyolcadik generációnál tart, amelyből 8,7 millió forint körül kapható a 48 voltos mild hibrid. A Toyotával ellentétben azonban a németek nem a nagy köbcentis szívó benzinmotorokat segítik ki villannyal, hanem az 1,5-ös TSI turbó mellett döntöttek.

Kevésbé hangsúlyos az eladási listán, de lágy hibridként jelen van a Mazda 3 is, teljes és konnektorosként is kapható a Hyundai Ioniq Hybrid, plug-in készül a Kia Ceed kombiból és a Mercedes-Benz A osztályból. És persze ebbe a kategóriába sorolhatjuk be a Toyota Priust is.

   Toyota Corolla VW Golf Hyundai Ioniq Kia Ceed
Hibrid rendszer típusa teljes lágy teljes plug-in
Kombinált fogyasztás alapkivitel esetén (l/100 km, a WLTP-ciklus szerint) 5,1 5,7 4,4 5,0
CO2-kibocsátás kombinált használatban  (g/km) 
 
105,5 130 100 113
Garancia időtartama (év) 3 4 5 (akku 8) 7
Vételár (millió Ft) 7,53 8,75 8 10,3

Szabadidőautók, hobbiterepjárók

Kétségkívül ez jelenleg a legdinamikusabban fejlődő kategória, a különféle márkák egymás után mutatják be újabb és újabb modelljeiket. A vásárlók szeretik a crossovereket és SUV-okat, mert robusztus megjelenésűek, biztonságérzetet nyújtanak, általában jó belőlük a kilátás, és akár idősebbeknek, nehezebben mozgó sofőröknek is könnyebb a be- és kiszállás a magas építés miatt.

Pont emiatt a világ összes karaktere is kevés lenne, ha teljesen átfogó képet akarnánk mutatni, minden létező modell jellemzésével. Ezért most szelektálunk, és a legnépszerűbbekre, valamint az újdonságokra koncentrálunk.

308-jpg

A JATO-féle toplistán tízből négy autó SUV vagy crossover. A legkedveltebb ebből a szegmensből a Toyota RAV4 Hybrid volt. Ahogy a kisebb autóknál, úgy itt is a nagy szívómotorra esküsznek a japánok, hiszen 2,5 literes benzinest egészítenek ki villannyal. Mindezt 10,6 millió körül kaphatjuk meg. Jóval olcsóbb, noha kisebb is házon belül a C-HR, amely eladásokban közvetlenül a nagy testvért követi. Ezt 8,8 milliós alapáron kínálják. Top tízes a Lexus NX 300h is, viszont ez már 15 millió körüli összeget húz ki a pénztárcából. A Honda CR-V Hybrid a méretben passzoló RAV4-hez mérhető, tízmillió körüli árcédulát kapott. Kétféle hibrid létezik a Kia Niróból: teljes hibridet 7,8, konnektorosat 10 millió forintért lehet hazavinni.

Annak sem kell azonban teljesen lemondania elhatározásáról, aki ezeknél jóval olcsóbban szeretne hibrid szabadidőautót venni. Igaz, neki be kell érnie mild hibriddel a teljes helyett.

Ha fokozatosan lépkedünk lefelé árban, akkor a következő lépcsőn a Mazda CX-30-at találjuk, amely a Mazda M Hybrid technológiáját használja, indítómotor-generátorral, fékenergia-visszanyeréssel, 24 voltos akkumulátorral. Ezért 7,7 millió forintot kell fizetni. Ezzel szemben a Ford 48 voltos rendszert alkalmaz az új Pumában. Az alapot a már jól ismert egyliteres Ecoboost turbómotor adja, ezt teszi takarékosabbá és zöldebbé a mild hibrid rendszer. A kategória legnagyobb csomagterét ígérő modell 6,9 millióról indul.

Még ennél is olcsóbbat kedvezőbb árcédulát tud mutatni a Suzuki, ráadásul mindjárt kettőt. A májusi forgalomba helyezési adatok szerint a SUV szegmens legnépszerűbb modellje a Vitara, amelyet 5,1 millió körüli kedvezményes alapáron kínálnak. A jól ismert, és az Erőmérőben is szépen vizsgázó 1,4-es Boosterjet turbómotor mellé társult be a 48 voltos mild hibrid rendszer, vagyis itt már nem ugyanazt a konfigurációt használják a japánok, mint a Swift és az Ignis esetében.

A rendszer az integrált indítógenerátor (ISG) mellett egy 48 voltos lítium-ion-akkumulátorból, valamint egy 48-12 voltos DC/DC konverterből áll. Az ISG lassításkor áramot fejleszt, amely az akkumulátorban tárolódik. A hatékony töltési folyamat gyakori motorrásegítést tesz lehetővé, az utazósebesség elérése után pedig a hibrid rendszer minimalizálja az áramfelhasználás benzinmotorra háruló terhelését. Gyorsításkor az ISG nyomatéknövelő és nyomatékkiegyenlítő funkciót tölt be. Ezáltal dinamikusabban, rugalmasabban viselkedik a kocsi.

Aki egy picivel nagyobb autót szeretne, annak a Suzuki palettájáról az SX4 S-Cross lehet a megoldás, amely mind teljes hosszában, mind tengelytávjában, mind pedig csomagterét tekintve többet kínál.

A műszaki tartalom, legalábbis ami a hibridhajtást illeti, megegyezik a Vitaráéval, ugyanúgy, ahogy az 5,1 millió forint környéki alapár. A felszereltség mindkét modell esetében bőséges még alapkivitelben is, hogy csak a fontosabb extrákat említsük: radaros vészfékasszisztens, hegymeneti elindulássegítő, adaptív tempomat, és automata start/stop is része már a GL szintnek. Több vetélytárssal ellentétben ráadásul mindkét Suzuki megvehető összkerékhajtással.

   Suzuki Vitara GL Suzuki SX4 S-Cross GL Mazda CX-30 Core Ford Puma Titanium
Hibrid rendszer típusa lágy lágy lágy lágy
Fogyasztás (l/100 km, kombinált, a WLTP-ciklus szerint) 5,9 5,86 6,2 5,7
CO2-kibocsátás (g/km, kombinált, a WLTP-ciklus szerint) 133,31 132,3 141 132
Garancia időtartama (év) 3+7 3+7 3 2+3
Vételár (millió Ft) 5,14 5,14 7,67 6,9
 * az adatok a legalacsonyabb felszereltségre vonatkoznak

Középkategória

Ez a kategória nemcsak a magánvásárlók, hanem a céges vevők körében is kedvelt - persze itt már árban is magasabb a szint. A legnépszerűbb modell a szegmensben a Datahouse friss adatai szerint a Volkswagen Passat. Ebből is létezik hibrid, méghozzá 218 lóerős rendszerteljesítménnyel, amire 15,7 milliós árcédula került. Nem véletlenül szeretik sokan a Škoda Superbet sem, ugyanis a konkurenseinél jóval tágasabb, és csomagtere is nagyobb. Ezzel együtt olcsóbban vehető meg, mint a hasonló hibrid hajtáslánccal rendelkező Passat: 13,4 millióért. A flottások nagy kedvence még a Ford Mondeo. A 187 lóerős hibridben kétliteres benzinmotorhoz párosul az elektromos egység, 12,2 milliós indulóárral. Nem maradhat ki a Toyota sem ebből a szegmensből: a Camryből nincs is hagyományos hajtású változat, csak a 2,5-ös Hybrid, ami 11,6 milliótól vihető haza.

A prémiumgyártók közül a legolcsóbb megoldást az Audi nyújtja: 12 millió forint körül kell fizetni a lágy hibrid A4-esért, ez a megoldás nemcsak benzines, hanem dízelmotorral is elérhető. A BMW és a Mercedes-Benz 15 millió táján plug-in hibridben utazik, utóbbi különlegessége, hogy dízelmotoros kivitel is létezik. A Volvo S60 esetében 18 millió forint a beugró a konnektoros hibridek világába.

   VW Passat Škoda Superb Ford Mondeo Toyota Camry
Hibrid rendszer típusa plug-in plug-in teljes teljes
Fogyasztás (l/100 km) 6,0 6,0 6,1 5,6
CO2-kibocsátás (g/km) 137 137 140 126,8
Garancia időtartama (év) 4 4 2+3 3
Vételár (millió Ft) 15,67 13,36 12,2 11,6

Álmodozzunk egy kicsit

Az imént említett típusokkal vélhetően elértük azt a szintet, amit már kevesen engedhetnek meg maguknak. Pedig van még feljebb. Ezeket már csak az említés szintjén boncolgatjuk. A felső-középkategóriában az Audi A6-osból, a BMW 5-ös sorozatból, a Mercedes-Benz E osztályból és a Volvo S90-ből van hibrid, ezek már húszmillió fölötti tételek. A felső kategóriában már csak három legény van a gáton. Az Audi mild hibridként kínálja az A8-ast, a BMW 745e konnektoros, csakúgy, mint a Mercedes-Benz S 560 e. De ezek már tényleg az elérhetetlen szintet jelentik legtöbbünk számára.

Összegzés

Ebből a körképből jól látszik, hogy a hibridhajtású autók világa egyre színesebb, és már nemcsak a csúcskategóriás gépekbe kerül villanymotor a hagyományos hajtás mellé. A növekvő kínálat és a bővülő szervizhálózat szélesebb rétegek számára teszi elérhetővé a technológiát. Hogy kinek milyen hibridet érdemes választani, nagyban függ a felhasználási módtól, de az egyszerű mild hibrid rendszerek jó belépőt jelenthetnek ebbe a világba. Annak, aki tart még egy kicsit az újításoktól, biztonságot adhat a hosszú, esetenként kibővített garancia.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az Suzuki megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.