A cikk a Mastercard
támogatásával jött létre

Közlekedjünk okosan – nyerjünk időt

2020.09.26. 06:38

Ma már nincs hatékony közlekedés applikációk nélkül: ezekkel navigálunk, parkolunk, keresünk benzinkutat, vagy töltőt ez elektromos autóhoz, veszünk vonatjegyet, vagy foglalunk helyet a telekocsin. Ahhoz, hogy a lehető leggyorsabban történjen mindez, a legfontosabb alkalmazások megléte és az egygombos fizetés is alap.

A közlekedés esetében a két legfontosabb tényező az idő és a biztonság – melyek mellett persze a kényelem sem elhanyagolható szempont - függetlenül attól, hogy hosszú vezetésről, vagy rövid bevásárlóútról van szó. Akár autózunk, akár valamilyen közösségi közlekedési módot veszünk igénybe, számos applikáció közül választhatunk, melyek könnyebbé teszik az életet, és felgyorsítják a parkolás, vagy épp a vásárlás sokszor idegesítően hosszú folyamatát.

Ma már sokan el sem tudjuk képzelni, hogy tudtak az előző generációs közlekedők - és hogy tudnak sokan közülük ma is – offline utazni: kihajtható térképpel navigálni, jegypénztárakban sorban állni, papírokat töltögetni, telefonos ügyfélszolgálatokat hívogatni, csekket feladni, hivatalokba járni. Szinte minden megoldható ma már egy okostelefon és egy olyan fizetési megoldás segítségével, amely „emlékszik” a bankkártya adatainkra, és megspórolja nekünk azt az időt, hogy újra és újra bepötyögjük azokat.

shutterstock 1013235163

Túlélőkészlet autósoknak

A dugókat sajnos nem lehet elkerülni, főleg a bizonyos városrészekből, vagy az agglomerációból ingázóknak kell erre plusz időt szánni az életükből. De a navigációs appok segítenek alternatív útvonalat találni, vagy legalább megmutatni, hogy mennyi ideig és hány km-en át kell még araszolni.

A Waze pl. az autósok által megosztott valós idejű közlekedési- és útinformációk alapján juttat el a legrövidebb időn belül A-ból B-be, magyarul kínálva az információkat.

Ha rendelkezünk fizetést lebonyolító appal, vagy mobiltárcával, néhány érintéssel megvan a pályamatrica és a parkolójegy is, nem kell aprópénzre vadászni és előre megbecsülni a parkolással töltött időt. A különféle mobilvásárlás alkalmazások ráadásul GPS alapon jelzik, melyik zónában vagyunk, és ott mennyibe kerül a parkolás. Így az a veszély sem fenyeget, hogy rossz helyre, másik automatánál vásárlunk jegyet.

Ha csak a szemünkre és a szerencsére hagyatkozunk, a parkolóhelykeresés alkalmanként akár 20 percig is tarthat a belvárosban – nem nehéz kiszámolni, hogy egy hónapban, vagy egy évben ez mennyi elvesztegetett időt jelent. Van már olyan applikáció (Parkl), ami megmutatja a hozzánk legközelebb található parkolóhelyet, és az iroda- és parkolóházak kihasználatlan placcait is ajánlja, és egyben a fizetést is lebonyolítja egy másik alkalmazás segítségével.

A hivatali ügyek intézéséhez csak egy ügyfélkapus regisztráció kell, és már foglalhatunk is időpontot a kormányablaknál. Nincs több sorban állás, várakozás, ha pl.

át akarjuk íratni a kocsit, a korábban több órás programból 20 perces ügyintézés lesz.

A regisztráció további előnye például, hogy értesítést kapunk, mikor jár le a forgalmink, és mikor érdemes újra időpontot kérni. A kötelező biztosítást, a súlyadót és az egyéb költségeket is rendezhetjük néhány kattintással a laptopról, vagy pár másodperc alatt a telefonunkról.

Aki szeretne képben lenni az autózási szokásaival, vagy azzal kapcsolatban, hogy melyik útvonalon mennyit fogyaszt a kocsi, egy autóba szerelhető okoskészülékkel monitorozhatja a vezetési stílusát is. Egy ilyen eszköz és a hozzá tartozó alkalmazás a műszerfalon megjelenő hibakódok azonosításában és ezek elhárításában is segít.

Elektromos és plug in hibrid autót vezetőknek a töltőkezelő appok (drivE.ON, NKM-Mobiliti, MOL Plugee, stb), gyakorlatilag nélkülözhetetlenek. A térképes keresők segítenek megtalálni a legközelebbi töltőt, de kell alkalmazás a töltés indításához, leállításához, a mentett bankkártya adatokkal pedig lehetséges a gyors fizetés is.

shutterstock 1557215732

A közlekedés esetében nem csak a torlódás, hanem a családtagok is emelhetik a stresszfaktort. Ha unatkozó gyerekekkel a hátsó ülésen kell araszolni a dugóban, sokat segít, ha felkészülünk mindenre. Azon kívül, hogy tartunk kekszet vagy más rágcsálni valót a kesztyűtartóban, nem árt, ha van kéznél egy tartalék tablet néhány mesealkalmazással, sorozattal, és csodákat tehet egy Spotify, vagy egy video streaming-app és előfizetés is.

Autó nélkül - közbringától telekocsiig

Az alkalmazások akkor is rengeteg időt spórolnak nekünk a közlekedés során, amikor otthon hagyjuk az autót. Hívhatunk taxit is appal, és a térképes alkalmazásban láthatjuk is, merre jár a kocsi, így nem kell kint fagyoskodni a hidegben – és a fizetést is intézhetjük a mobillal, elmentett kártyaadatainknak köszönhetően.

BKK-jegyet, bérletet is vehetünk és tárolhatunk a telefonon

(viszlát, elhagyott és a farzsebekben örökre eltűnő szelvények), és ma már a vasútállomásra történő metrózás közben is szert tehetünk vonatjegyre a MÁV alkalmazásának köszönhetően. Elég kiválasztani az induló állomást és az úti célt, rákattintani arra a vonatra, amit elérünk (pontosabban a kosár ikonra), leokézni az utas adatokat, és már fizethetünk is. Aki késett már le vonatot a jegypénztárnál kialakult sorok miatt, vagy vesztett el jegyet a nagy kapkodásban, az tudja, milyen előnyökkel jár ez.

shutterstock 1471615526

A közösségi közlekedés is alkalmazás alapú: közbringát, rollert másképp nem is, de néhány érintéssel kölcsönözhetünk, ha előtte regisztráltunk már. Foglalhatunk helyet telekocsikban, vagy bérelhetünk autót néhány órára vagy pár napra az autómegosztó cégeknél.

Az adatok biztonságban vannak

A gyorsaság mellett a fizetős applikációk (pl. a multifunkciós, magyar fejlesztésű Simple) további előnyei, hogy több autó fenntartása esetén is használhatók, valamint sokkal „zöldebbek”, mint a papírok nyomtatását, kitöltését igénylő megoldások. Alkalomadtán kezelik a kedvezménykártyákat, kifizethetjük velük a netes rendeléseket és a taxit is. Minden adat elérhető a mobilunkban, a szolgáltatások egy kattintásra vannak. Szó szerint,

hiszen kedvenc és gyakran használt webshopjainkban elmenthetjük a kártyaadatainkat és nem kell vesződni, hogy újra és újra beírjuk őket.

Egy 2020. májusában publikált kutatás szerint a magyar online vásárlók szívesebben hagyják a pénzüket azokban a webshopokban és szolgáltatóknál, amelyek beváltak, és amelyeknek már bizalmat szavaztak. Azt mindenki értékeli, hogy nem kell huszadszor is bepötyögni a kártyaadatokat, amikor ugyanott vesz autós kiegészítőket, vagy fizeti a parkolást.

Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy mennyire biztonságos mindez. Visszaélhet-e adatainkkal a bank, a kereskedő, vagy pl. az, aki megtalálja az elvesztett mobiltelefont?

Az elmentett adatok miatt egyáltalán nem kell aggódnunk, mert az adatokat a kereskedő bankja, de ha rendelkezik a szigorú tanúsítványokkal, akkor a kereskedő is tárolhatja. Ha nem a kereskedőnél, illetve a szolgáltatónál van bankkártyánk száma, hanem annál a banknál, akivel ő kapcsolatban van, akkor a bankok csak egyszer felhasználható engedélyt, vagyis „tokent” adnak a kereskedőnek a tranzakció elindításához, ezt pedig nem lehet máshol felhasználni és nem lehet kinyerni egy elvesztett mobilból. A szigorú tanúsítványok birtokában a kereskedőnél szintén teljesen biztonságos az adatok tárolása.

Plusz biztonsági funkciót jelent az ún.

erős ügyfélhitelesítés,

ami azt jelenti, hogy a vásárlás során az elektronikus fizetési tranzakciót vagy egyszer használatos kóddal, vagy ujjlenyomattal és a mobilbanki alkalmazás segítségével kell jóváhagyni. Nincs két egyforma mobilkészülék és ujjlenyomat, az így létrehozott egyedi kódot csak az adott banki ügyfél képes használni.

Természetesen lehet létezni az említett megoldások nélkül, és a legtöbb ügyet és fizetést is elintézhetjük a „hagyományos” módokon is, de csak akkor, ha az időmilliomosok szűk rétegéhez tartozunk. Egyébként pedig érdemes legalább egyszer kipróbálni ezeket.

Mennyi időt takarítunk meg?

   Hagyományos ügyintézéssel és vásárlással Egygombos fizetéssel és online ügyintézéssel
Autópálya-matrica vásárlás (egész éves) 1 perc, plusz az út a benzinkútra és a sorban állás 30 mp
Biztosítás megkötése és befizetése 10 perc, plusz a csekk befizetés, sorban állás (30 perc) 5 perc
Súlyadó befizetése 10 perc, plusz a sorban állás 30 mp
Hivatali ügyintézés 2-3 óra előre egyeztetett időpontban 20 perc
Parkolóhely-keresés és fizetés 10-25 perc 5 perc + 10 mp
Fizetés tankolásnál 1 perc 10 mp
Bubi-kölcsönzés 5 perc (egy összeget elkülönítenek a számlán) 30 mp
Vonatjegy-vásárlás 2-15 perc, extrém esetben ennél is több 1 perc

RAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette a MasterCard támogatásával. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.