A cikket a Carnext támogatta.

Mit tudhatunk meg egy autó karbantartási előzményeiből?

2021.04.12. 07:51

A használtautó-vásárlás rengeteg kockázattal jár, s ebben csak részint játszik közre a szerkezetek amortizációja és a használt-piacon nyerészkedő óratekerés réme. A mögöttes problémát valójában az jelenti, hogy a hétköznapi vásárló nem látja, nem is láthatja azokat a rejtett hibákat, amelyeket a szakembereknek is csak a műszeres mérések mutatnak meg. Ezen a problémán segíthet, és jelentősen csökkentheti a vállalt kockázat mértékét, ha a kiszemelt járműnek ismert az előélete, tehát vannak hiteles karbantartási előzményei, szerviztörténete.

A flottaautók és lízingcégek járműparkja esetében ez adott, hiszen az autóknak egyetlen tulajdonosa van. A CarNext által kínált autóknál ez a tulajdonos a LeasePlan, ami minden releváns információt meg is oszt a vásárlóival. Ez viszont a tágabb értelemben vett használtautó-piacon sajnos a szabályozás miatt nem evidencia, hiszen a forgalmazók és a szakszervizek csak a tulajdonosnak kötelesek kiszolgáltatni az előzményeket, így a vásárló az ő jóindulatukra van utalva.

Az ismert szerviztörténetben természetesen a benne foglalt javítások, alkatrész-, folyadék- és szűrő cserék is fontosak, de már maga a szervizeltetés ténye is árulkodó: ha az autó előző tulajdonosa vette a fáradságot, és rendszeresen, a gyártó által előírt időközönként vagy adott kilométerenként elvitte az autót szervizre - amelynek jó esetben nyoma is maradt -, szinte biztosak lehetünk abban is, hogy az autójára odafigyelő, gondoskodó tulajjal van dolgunk. Ez az odafigyelés és karbantartás a hosszú életű, megbízható autó kulcsa, hiszen az így olyan állapotban és olyan körülmények között működhet, amelyet a tervezésekor a mérnökök alapul vettek.

A következő előny a szervizeltetésekkor rögzített kilométer állás, amellyel könnyen ki lehet védeni a kozmetikázott futásteljesítményt, utóbbi néhány ezer kilométertől a több tízezerig is terjedhet a csaló bátorságától függően. Az adat rendszám, illetve alvázszám alapján ma már könnyedén, néhány kattintással lekérhető a Jármű Szolgáltatási Platformon (JSzP), de a rendszer nem csalhatatlan (pl. külföldről behozott autók adatainak eredetvizsga előtti manipulálása, vizsgák előtti rendszeres óratekerés), így jó, ha lehet támaszkodni egy plusz információ-forrásra. A szerviztörténet természetesen nem csupán időpontokból, kilométerekből és pecsétekből áll, tartalmazza az adott szerviz során elvégzett munkákat, a közben használt alkatrészeket, és ami szintén nagyon fontos, a munka helyét, amiből rengeteg következtetést le lehet vonni: kideríthető, hogy márkaszervizről van-e szó, ha nem, akkor a szervizre rákeresve az elvégzett munkák minősége is kiderül. Ez azért fontos, mert a márkaszervizeknél nagy eséllyel naprakész tudással, célszerszámokkal és a gyártó által javasolt folyadékokkal, kenőanyagokkal, illetve licenszelt software-ekkel dolgozik a képzett munkaerő, ami szintén az autó élettartamát növelő faktor - a faluvégi sufnik többségével ellentétben.

carnext4.png

A karbantartási előzményben szereplő javítások és alkatrész-cserék az autóval kapcsolatos, jövőben várható kiadásokhoz is kapaszkodót nyújtanak. Ha a futott kilométereket és a jegyzett tételeket összevetjük a jármű ismert típushibáival, kiderülhet, hogy a nagy valószínűséggel előkerülő hibát orvosolták-e már az adott autónál, vagy a közeljövőben számíthatunk-e a meghibásodásra. Emellett a szerviztörténet ismeretében azt is meg lehet állapítani, hogy a típust érintő visszahívások megtörténtek-e már. Ez különösen fontos, hiszen egy foghíjasan vezetett, több, adott esetben feledékeny tulajdonos kezén átforgott autó esetében ezt nehezebb kideríteni, pedig a visszahívási akciók figyelmen kívül hagyása akár életveszélyes is lehet.

A különböző használtautós oldalak zavarosában nagy betűvel kiemelt fegyvertény, ha az autóhoz tartozik szervizkönyv, ami egészen a közelmúltig golyóstollal és pecsétekkel telenyomott papírköteg volt. Ezekkel - hamisíthatóságuk okán - eddig is érdemes volt vigyázni, de a CarNexthez hasonló profi kereskedések emiatt is álltak át a digitális jegyzékre, ami átláthatóbb, ráadásul szinte lehetetlen meghamisítani. Az ebben található tételek mind visszakövethetők és leellenőrizhetők, de konkrét árakat és az elvégzett munkáról kiállított számlákat ne várjunk, mivel a legtöbb esetben egyedi megállapodás van a kereskedő és a partner-szervizek között.

carnext2.png

Most pedig konkrét, a CarNext kínálatából választott járművek példáin keresztül, szakértők segítségével mutatjuk be, hogy mit is jelent mindez a gyakorlatban, és hogy mikre érdemes külön figyelmet fordítani. Segítségünkre Bartha Roland és Wessely András, a LeasePlan munkatársai lesznek.

Arra, hogy milyen az ideális szervizmúlt, mindkét szakértő a rendszeresen dokumentált meglétet említette elsőként, amelynél a szervizelés ideje és helye mellett alapvetően fontos a rögzített kilométer is. Az autó élettartama szempontjából a legfontosabb javítások az olaj, az olajszűrő és a légszűrő (egyes helyeken az olajleeresztő csavar) cseréje - a képen szereplő Honda esetében is ezek voltak elvégezve -, de ha a pollenszűrő helyére csak ritkábban, mondjuk 60 ezer kilométerenként kerül új, az is teljesen normális, nem kell tőle kétségbe esni. Mindenképpen előnyös, ha rögzítésre kerülnek a terven felüli javítások és különösen a nagyszervizek- vezérlés cserék -, mivel utóbbi az autó életében fontos és ritka esemény, ami jelentősen befolyásolja a motor tartósságát.

De akkor mi az, ami óvatosságra inthet, esetleg alku tárgyát képezheti? Mennyire kell komolyan venni, ha a szokásos 30 ezer kilométeres/éves szervizek között hiányt látunk? Az alku kérdéséhez András és Roland is határozottan állt: szerintük intő jel, ha komolyabb alkut sikerül kicsikarni, ami az esetek többségében azt jelenti, hogy a kereskedő mindenáron túl akar adni az autón - bár ez a CarNextnél nem fordul elő, mivel a cég fix árakkal dolgozik. Nem a világ vége, ha egy-egy kötelező szerviz elmaradt vagy később történt meg, de mindenképpen érdemes utánajárni, miért, a tisztességes kereskedésekben pedig ki is lehet deríteni az okokat.

carnext3.png

Ha a kínálatot és az autókhoz rendelt karbantartási előzményeket böngésszük, rengeteg bejegyzést láthatunk az egészen kicsiktől (pl. Izzócsere) az egészen nagyokig, mint amilyen a fenti, Škoda Octaviához tartozó motorcsere. A komolyabb beavatkozások elsőre riasztólag hathatnak, de a szakértők szerint épp az ellenkező eset áll fenn: a javításokat, legyen szó kisebb vagy nagyobb jelentőségűről, szakszerviz végzi gyári alkatrészekkel, így nincs ok az aggodalomra, a cserélt motortömb pedig gyakorlatilag egy nullkilométeres, friss blokkot jelent, aminek inkább örülni kell. Ugyanez vonatkozik a karosszéria sérüléseire, amikről a LeasePlan belső rendszerében még az okok is fel van tüntetve (pl. nem megadott elsőbbség). A rendszerbe az adminisztráció miatt természetesen kerülhetnek hibák (pl. egy javítás többször van feltüntetve), de ezek okát a CarNext munkatársai néhány perc alatt ki tudják deríteni.

Leaseplan 20201009 CarNext csoportkepek-1

Az élesebb szemű érdeklődők esetenként találhatnak a szerviztörténetben “Autómentés/szállítás” vagy “Extra segélyszolgálati díj” tételt is, itt nem feltétlen az autó meghibásodására és az ennek következtében történt trélereztetésre kell gondolni: a szerződött partnerek sok esetben sofőrszolgálatot vesznek igénybe, amely a szervizbe viszi, majd annak végeztével hozza vissza az ügyfélhez az autót, illetve a lízingszerződés lejártával is nagyon gyakran előfordul, hogy ugyanezen szolgáltatás megrendelésével történik a kocsi végleges leadásakor annak eljuttatása a CarNext telephelyre.

Mivel igen kellemetlen, ha a vásárlást követően nem sokkal már műszakira kell vinni az autót, (ami ráadásul költségvonzattal is jár), azt is fontos tudni, hogy amennyiben vásárláskor az adott autó szervize rövid időn (3 hónap vagy 3000km) belül esedékes, azt a CarNextnél, átadás előtt mindenképpen megcsináltatják.

carnext1.png

Összegezve tehát, ha a kötelező szervizek katonásan, minden releváns részlettel együtt rögzítésre kerültek, ahogy például a Honda Civicnél is látszik, szinte biztosak lehetünk abban, hogy nem egy lappangó pénzügyi katasztrófát készülünk megvásárolni, így az autó független műhellyel való átvizsgáltatása mellett a szerviztörténet a legnagyobb fegyver, ami egyszerre szolgálja az eladót és a vásárlót.

A cikk a CarNext megbízásából készült.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.