Használt autót kevés pénzből – merre induljak?

2021.10.11. 14:06 Módosítva: 2021.10.26. 14:29

A használtautó-vásárlás nem véletlenül nehéz feladat. Általában elég összetett szempontrendszer áll össze akkor is, ha nincsenek nagy igényeink, ráadásul az utóbbi években az autóipar jelentősen tolódik az alternatív megoldások, a környezetkímélőbb hajtásmódok felé.

Amikor használt autó vásárlására szánjuk el magunkat, van egy tényező, amely minden mást megelőz: a rendelkezésre álló keret. Lehetnek ugyanis bármilyenek az igényeink, az fogja a legjobban megkötni a kezünket, hogy mennyi pénzt fordíthatunk rá. Mindenki igyekszik lehetőségeihez mérten a legjobbat választani, megtalálni azt az autót, amely a legkevesebb kompromisszumot jelenti mind méretét, mind minőségét, mind fenntartási költségeit tekintve.

A vásárlásra szánt keretet érdemes úgy meghatározni, hogy a vételt követően ne csak az átírással kapcsolatos kiadásokra maradjon tartalék, hanem rögtön egy átfogó szervizelésre is.

Vannak olyan időszakos karbantartások, amelyeket erősen ajánlott megejteni, de adódhatnak nem várt hibák is, amelyek javítása nem tűr halasztást. Vannak, akik csak a megtakarításukból hajlandóak elkülöníteni az autóvételre fordítandó összeget, mások pedig nem zárkóznak el a különböző finanszírozási konstrukcióktól sem . Ennek egyik legismertebb és legkézenfekvőbb formája a pénzügyi lízing, de a finanszírozás használt kocsinál a személyi kölcsön is lehet, hiszen így egészen gyorsan és kedvező feltételekkel juthat az ügyfél a kívánt összeghez. 

 

Az UniCreditnél például kedvezményes kamatozással is elérhető a Stabil Kamat személyi kölcsön, amely akár online is igényelhető és szabad felhasználású, tehát fordíthatjuk autóvásárlásra, a fix törlesztőrészlettel pedig könnyen tervezhetőek a havi kiadásaink. THM: 7,28–19,86%. Fontos, hogy a kölcsön futamideje alatt rendelkezni kell UniCredit-bankszámlával. A tájékoztatás nem teljes körű, részletekért forduljon az UniCredit Bankhoz.

Hogyan kezdjem a keresést?

Ha így vagy úgy, de meghatároztuk a ráfordítható összeget, jöhetnek azok a szempontok, amelyek már a konkrét keresést szűkítik. Mérlegelnünk kell a felhasználás módját: főleg városban autózunk vagy gyakran megyünk hosszú utakra? Egyedül, esetleg kettesben utazunk, vagy nagy a család? És a csomagok? Aztán persze az sem mindegy, mennyire drága fenntartani a kiválasztott modellt: alkatrészárak, biztosítás, gépjárműadó, fogyasztás – ezekkel mind-mind fontos tisztában lenni, ne akkor érjen meglepetés, amikor jönnek a fizetnivalók.

A környezetet is óvnám

Örök kérdés az is, hogy benzines vagy dízel legyen, de az utóbbi években az autóipar egyértelműen az alternatív hajtások irányába tolódik el, ez már a Müncheni Autószalonon is megfigyelhető volt, és az Év Autója-díjra esélyes típusok között is döntő többségben vannak az akkumulátoros járművek. A használtpiac természetesen lassabban követi le ezt a folyamatot, de intő jelek már vannak. Budapesten is belengették már például, hogy több lépcsőben kitiltanák a dízelautókat, Európa számos nagyvárosában pedig már most is vannak különféle korlátozások.

Ennek tükrében érdemes tehát átgondolni a döntést. Mondjuk, ha a dízelekhez nem is merünk nyúlni, akkor is vannak alternatívák: a benzineseket egyelőre a legtöbb helyen nem fogják bántani, kivéve a leginkább elavultakat.

Ott vannak továbbá a hibridek és az elektromos autók, valamint a gyakran méltatlanul elfeledett, de a benzineseknél és dízeleknél egyértelműen kevésbé szennyező autógáz: az LPG és a CNG, igaz, ezeknek megvannak a maguk kompromisszumai, mint a ritkább töltőhálózat, vagy hogy a legtöbb mélygarázsba nem hajthatnak be.

Hibridek a belépőszinten

Az autóvásárlás szinte mindenkinek jelentős kiadás, hiszen saját lehetőségeinktől függ, mit engedhetünk meg magunknak. Van, akinek a 300-500 ezres használt autó is igen drága, másnak a 2-3 millió jelenti ugyanezt az ingerküszöböt. Az viszont biztos, hogy ha szeretnénk az alternatív hajtások felé mozdulni, nagyjából másfél millió forint környékén kell meghúznunk a határt, innen felfelé nézelődhetünk. Cikkünkben a képzeletbeli keret legyen mondjuk 1,5-3,5 millió forint.

austin-park-RjytgsSjpck-unsplash
Fotó: Austin Park/Unsplash

Ennek az alsó határán bukkannak fel ugyanis például a találati listánkban a Toyota Priusok. Ezt a nevet bizonyára azok is hallották már, akik kevésbé érdeklődnek az autózás iránt, nem véletlenül. 1997-ben kezdték a gyártást, ezzel a világ első sorozatgyártásban készülő hibridautója lett. Az első generáció marginálisan van jelen a hazai használtautó-piacon, esetünkben is a második széria példányait nézegethetjük. Ezek az autók úgynevezett teljes vagy köznyelvi szóhasználattal élve öntöltő hibridek. Konnektorból tehát nem tölthetjük, cserébe nem nagyon kell vacakolnunk különböző beállításokkal, megoldja magának a benzines és villanymotor összehangolását. Nagyon megbízható technikát kapunk a pénzünkért.

Ha a Priustól szeretnénk egy kicsit feljebb lépdelni, akkor a keretösszeget is meg kell toldani.

Egyébként erre az is megoldás lehet, ha nem az autó teljes vételárát fedezzük például személyi kölcsönből, hanem csak kipótoljuk, hogy fiatalabb, gazdagabban felszerelt vagy magasabb kategóriás kocsiba ülhessünk. Például egy harmadik generációs Priusba, amely már továbbfejlesztett hibridhajtást kínál, az 1,5 literes benzinmotor helyett 1,8-assal, és meggyőzőbb rendszerteljesítménnyel. Vagy ott a Prius+, a hétszemélyes kivitel.

jessica-furtney-sc7n5Xo-w1o-unsplash
Fotó: Jessica Furtney/Unsplash

A Priusszal szemben gyakori kifogás, hogy nem mondható túl szépnek. Ízlésről nyilván kár lenne vitatkozni, így akinek a gyomra nem veszi be ezt a formát, ránézhet a Toyota Aurisra, amely a Prius III kortársa, így annak hibrid rendszerén osztozik. Igaz, árban itt már 2,5 millió forint fölött járunk, és mehetünk akár 3 millión túlra is. 2012-ben volt a modellváltás, a frissebb generációból akár kombit is találunk, ha sokat cuccolnánk. Még egy gondolat erejéig a Toyotánál maradva: a 3,5 millió forintos fölső határunk közelében már pár éves hibrid Yarisokra is vadászhatunk. Ezek a kompakt Priusszal és Aurisszal ellentétben kisautók, főleg városi használatra kiválóak. Utazóautónak ott a Camry, elöl-hátul tágas, jó a futóműve, 2,4-es benzinmotorjában van vitamin, mégsem fogyaszt sokat.

Most egy lépésnyit távolodjunk el a Toyotától, és nézzük a Lexust. Ez tényleg csak egy lépés, hiszen lényegében a Toyota prémiummárkájáról van szó. Egész pofás kompakt, és szintén a Prius III közeli rokona műszaki szempontból a CT 200h, de ebből azért szűkebb a választék a megjelölt keretből. Más kategóriában játszik az RX 400h: ezt annak érdemes néznie, akinek bejönnek a mostanság irtó divatos SUV-ok, és biztos abban is, hogy fenn tudja tartani. Ebben a modellben alkalmaztak a világon először nagy teljesítményű hibrid rendszert összkerékhajtással. A hibridségből adódó gondokkal mérsékelten kell csak számolni, de a futómű- és fékalkatrészek kifejezetten drágák, és egy ilyen luxusautónál bármikor belefuthatunk zsebbenyúlós javításba.

Az Opel annak idején hatótávnövelős villanyautóként mutatta be az Amperát, valójában azonban használat közben sokkal inkább mondhatjuk konnektorból tölthető hibridnek. Annak viszont nem rossz, nyáron 60-80, télen 30-40 kilométert tudunk megtenni tisztán elektromos üzemben, így ingázásra kiváló, de mivel közben ott a benzinmotor, ami további 400-500 kilométert kínál egy tankkal, hosszabb utaktól sem kell félni.

Elektromosat ennyiért?

Tisztán elektromos autóból jóval kisebb a választék ennyi pénzért, ráadásul erősen kompromisszumosak is még. Valamivel kétmillió fölött léphetünk be ebbe a világba, méghozzá a műszakilag szinte teljesen azonos, különbséget leginkább csak az elektronika programozásában mutató törpeautó-hármassal: a Citroën C-Zeróval, a Peugeot Ionnal és a Mitsubishi i-MIEV-vel. 64 lóerőnek megfelelő teljesítményt tud a villanymotorjuk, ami viszonylag átlagos kiskocsis érték volt nem is olyan rég. Száz kilométer körül mennek egy töltéssel, de ha olyan fogyasztókat is bekapcsolunk, mint a klíma vagy a fűtés, akkor ez csökkenhet. Inkább csak városba valók, de a gyorstöltés lehetővé teszi, hogy messzebb is eljussunk velük némi tervezés után.

Ezeknél jóval autószerűbbnek hat a Smart Fortwo Electric Drive, valamivel hatótávja is több, 120 kilométer környéki. De ha egy kis stílusra vágyunk, akkor a Fiat 500e lehet a jó irány, igaz, ezek nem tudják az egyenáramú gyorstöltést, így hosszabb utakra kevésbé alkalmasak.

charlotte-stowe-WkqHU1G2 sg-unsplash
Fotó: Charlotte Stowe/Unsplash

Méreteit tekintve sokkal inkább mondható teljes értékű autónak a Nissan Leaf, amelynek technikája is csábító lehet. A 109 lóerős villanymotor elég jól mozgatja, akkucsomagból pedig 24 vagy 30 kilowattórás is került a modellbe – a 3,5 millió alatti példányokban nagy eséllyel a kisebb lesz. Ez a WLTP-szabvány szerint 136 kilométerre elegendő, de valós használat mellett ez inkább 110 lesz. Elég jól felszerelt darabokhoz juthatunk: akár ülés- és kormányfűtés, tolatókamera, tempomat – de minél többet használunk, annál jobban odavágunk a hatótávnak.

Mennyire gáz a gáz?

A bevezetőben említettük, hogy akár az autógáz is megoldást jelenthet a környezetkímélőbb közlekedésre, legyen szó akár LPG-ről vagy CNG-ről. Míg előbbit sok helyen tankolhatjuk, addig utóbbiból elég szegényes a hazai kúthálózat, így ezt is mérlegelni kell. Valamint azt, hogy a gáztartályoknak is van érvényességi idejük. Ha ilyen autóban gondolkodunk, az is számít, hogy gyári megoldás vagy utólagos beépítés – nem feltétlenül baj, ha később került be, csak legyen szakszerű a beszerelés és a beállítás. Gyárilag benzin-gázos, kettős üzemű autók közül ezért a pénzért a teljesség igénye nélkül találhatunk például Opel Zafirát, Opel Astrát, Fiat Qubót, Dacia Dustert, de akár egy-egy Škoda Octaviához is lehet szerencsénk.

Összegzés

Használt autóból is választhatunk tehát olyat – akár viszonylag szűkebb keretből is –, amely kevésbé szennyezi a környezetet, vagy akár képes emissziómentesen is közlekedni. A legfontosabb azonban az, hogy a vásárlást ne kapkodjuk el. Próbáljunk informálódni a kiszemelt példány előéletéről, és ha tehetjük, vigyük el átnézetni egy szakszervizbe. Természetesen fontos, hogy finanszírozási szempontból is körültekintően járjunk el. Ahogy cikkünk elején is említettük, az autófinanszírozásban jól ismert pénzügyi lízing vagy személyi kölcsön segítségével például gyorsan és kényelmesen juthatunk az autóvásárláshoz és a kísérő költségekhez szükséges összeghez, a fix törlesztőnek köszönhetően pedig havi kiadásainkat is könnyebben tervezhetjük. Ha ezeket figyelembe vesszük, nagyon sok idegeskedéstől és csalódástól menekülhetünk meg.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az UniCredit Bank megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.