A gyerekek gyalogost gázolnak
Rosszul állunk a fiatalkori közlekedésbiztonsági oktatás terén. Az első komolyabb információt akkor kapja a gyerek, ha segédmotor-kerékpáros jogosítványra vágyik. Előtte viszont lelkesen kerékpározhat és természetesen közlekedhet kedvére. Az ovisok már gyalog járnak haza, sokan tizenévesen már az utcán töltik idejük nagy részét.
A legnagyobb felelősség természetesen a szülőé, de ki az a szülő, aki séróból vágja a szabályokat és kellő tapasztalattal rendelkezik az oktatáshoz. Azt hiszem, ha a gyerekeimnek matematikát kell tanulniuk, nem én leszek a legmegfelelőbb tanár, és ilyesmi a közlekedésbiztonsági oktatás is. A Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági programja segíthet, vagy legalábbis maradandó élményt nyújt a gyereknek.
Áron elrendezi a gyerekeket
Egerben voltam az országos road show első állomásán. A Tesco parkolójában állt egy kamion, mellette lezárt pályák az oktatáshoz. Nagy szerencsémre az egyik oktató régi ismerősöm, így nem aludtam el a sajtótájékoztatón. Áron - az Aron's Garage motorkerékpár szerviz mestere - haknizik a csapattal. A kirendelt gyerekek hősiesen tűrték, míg a város elöljárói és a helyi rendőrség előadta, miért is jó a biztonság.
Időpontok
Eger 2008. 03. 26 – 03. 30.
Miskolc 2008. 04. 01 – 04. 13.
Nyíregyháza 2008. 04. 15 –04. 27.
Szolnok 2008. 04. 29 – 05. 11.
Szeged 2008. 05. 13 – 05. 25.
Hódmezővásárhely 2008. 05. 27 – 06. 01.
Orosháza 2008. 06. 03 - 06. 08.
Kecskemét 2008. 06. 10 - 06. 15.
Jászberény 2008. 06. 17– 06.22.
Balassagyarmat 2008. 06. 24 – 06. 29.
Tatabánya 2008. 07. 01 – 07. 13.
Győr 2008. 07. 15 – 07. 27.
Pápa 2008. 07. 29 – 08. 03.
Sopron 2008. 08. 05 – 08. 17.
Zalaegerszeg 2008. 08. 19 – 08. 31.
Szombathely 2008. 09. 02 – 09. 14.
Körmend 2008. 09. 16 – 09. 21.
Nagykanizsa 2008. 09. 23 – 09. 28.
Veszprém 2008. 09. 30 – 10. 11.
Székesfehérvár 2008. 10. 13 – 10. 26.
Pécs 2008. 10. 28 – 11. 09.
Sokkal érdekesebb volt, amikor első körben bringával egy pályán kellett végigmenni az útvonalat tartva, kicsit ügyeskedni egy teniszlabdával. A 13-14 éves gyerekek nézik a feladatot, de vállalkozó szellemű nem akadt. Áron szigorúan kiemeli a hozzá legközelebbit és útjára ereszti. Kis szerencsétlenkedés, de a másodiknak már jobban megy a pálya. Van, aki kénytelen levenni a szöges övet és a láncokat, nehogy bekapja a kerék. Más a zselézett haj miatt adódik, nehogy lenyomja a sisak. Áron elmondása szerint rettenetes, mennyire ügyetlenek a gyerekek, van egy-két kiemelkedő, de sokan közülük képtelenek a függetlenítésre: kanyarodás közben elengedni a kormányt és közbe kivenni egy teniszlabdát a pohárból, majd egy kör után visszarakni.
Na. ezt egy kicsit eltrafáltuk
Kicsit arrébb sokkal jobb móka kezdődik. Egy preparált Swiftbe ültetik a gyereket, a jobb oldalra, ahol van egy plusz fékpedál is. A feladat: a haladó autót dudaszóra le kell fékezni egy bábu előtt. Persze senkinek sem sikerül, minden esetben óriásit csattan a bábu az autó elején. Nem is az a cél, hogy sikerüljön, inkább hogy a gyerekek érezzék, mit jelent a reakcióidő, érezzék az autó tehetetlenségét.
Ehhez kapcsolódik egy másik feladat, amikor meg kell becsülni, hogy egy adott vonalhoz képest hol fog megállni az 50 km/ó sebességgel haladó autó. Áron mesélte, hogy nincs olyan gyerek, aki jó közelítéssel felmérné a valós fékutat. Legtöbben szemrebbenés nélkül egy-két méteren belülre helyezik el a bójáikat. Amikor az autó mindent elsöpörve 8-10 métert fékezve áll meg, Áron csak mutat a gyerekekre, te meghaltál, te is, te is, te is.
Vajon ki a szponzora az eseménynek?
Az is érdekes feladat, hogy ugyanezt úgy játsszák, hogy a gyereknek futásból kell megállnia egy vonalnál, miután megbecsülte, szerinte hol fog megállni. Persze nem szabad látszani a jelölésnek, mert a gyerek akkor előbb lassít, hogy pont a jelre érkezzen. Ha nem látja, akkor viszont a futásból való megállás fékútját is sokkal rövidebbre gondolják, mint amennyi.
Ha egy ilyen programon részt vesz a gyerek, minden mesénél többet ér. A gyerekek megismerik a valós vészhelyzeteket, amikor ő maga üt el egy gyalogos-szerű izét, arra emlékezni fog.
Mi van még
1. A várandósság és a közlekedés A kismama autózásáról adnak tájékoztatást javaslatokkal és ellenjavaslatokkal, legyen utas, vezető, vagy válassza a tömegközlekedést. A témát mi is kiveséztük már a Vigyázat! Terhes nő vezet cikkben, még ha ez a program nem is ért cikkünkkel mindenben egyet.
2. A gyermekek bölcsődébe, óvodába, iskolába kísérésének tudnivalói Itt a kisebb gyerekek védelméről és közlekedéséről van szól az oktatás, gyalogosan, kerékpárral és utasként az autóban.
3. Az általános iskola felső tagozatos diákjainak tanórán kívüli oktatása Ők azok, akik már valóban közlekednek, sokszor önállóan, és a cikkben említett kerékpározás vezetéstechnikája, fékezd magad és távolságbecslés mellett multimédiás elméleti oktatásban is részesülnek.