Búcsú a Zastava autóktól

2008.11.22. 23:10
91 hozzászólás


A kragujevaci autógyárban legyártották az utolsó "szerb autót". Egy piros Zastava 101-es gördült le utolsóként a futószalagról 1 273 532 sorszámmal. A virággal, dallal, verssel - és bizony könnyekkel is - búcsúztatott Yugo után a dolgozók nagy részének munkája itt örökre befejeződött. A jövő héten már a régi gépsorokat kezdi leszereltetni az új tulajdonos, melyet a torinói FIAT és a szerb állam alapított egy teljesen új modell gyártására.

A kragujevaci gyárnak valamikor 53 ezer alkalmazottja volt, most alig 2700. Ebből 1200-an döntöttek úgy, hogy végkielégítéssel elhagyják a gyárat vagy nyugdíjba mennek. A többi dolgozó maradna az új modell gyártására, ha szükség volna a munkájukra.

Maga a gyár siralmas állapotban van. Az igazgatósági épületet most kezdték tatarozni, hogy ne így várja az olaszokat. A pincékben víz, mindenfelé a lepusztulás jelei. A régi dicsőségnek már nyoma sincsen. A szerb autógyártás több mint fél évszázados történetében egy korszak véget ért. 1953-tól több mint négymillió autót gyártottak itt, ebből 650 ezret külföldön adtak el, 76 ország piacán. Legtöbbet - 147 ezret - Amerikában. Ez a volt a hírhedt Yugo kisautó.

A Szerbiában oly népszerű Zastava kocsik - kezdve a kicsi Fityótól a Yugo Floridán át a Kecnek becézett Zastava 101-esig - egyenesen az országutakról vonulnak be a múzeumba.

Hírforrás: FH-Újvidék/Sebestyén

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.