Csalnak a kútnál a pálinkával?

2011.03.10. 23:03
199 hozzászólás

Tavaly év vége óta kapható Németországban az E10 jelű üzemanyag, ami a szuperbenzin mellett legfeljebb 10 százalékban bioetanolt is tartalmaz. Az elmúlt hetekben világot látott felmérések szerint a gyakorlatban a hangsúly a „legfeljebb” szóra tevődik: a vizsgált kutak nagy részénél nem volt lényegi különbség a szuperbenzin és az E10-kutakból nyert mintáknál.

Végülis 3-4% körüli etanoltartalom mind a két előírásnak megfelel, de a legmagasabb mért etanoltartalom sem haladta meg a hét százalékot. A fogyasztó biztonsága érdekében alacsonyabb a keverési arány érvelnek az olajtársaságok, bár ennél valószínűbbnek tűnik, hogy a literenként pár eurócentes adókedvezménnyel támogatott „zöld” üzemanyagként árulva mégiscsak jövedelmezőbb forgalmazni ugyanazt a keveréket.

A bioüzemanyagok megítélése a szén-dioxid-kibocsátást csökkentő, „zöld” hajtóanyagtól a globális zöldhullámot ügyesen meglovagoló gátlástalan lehúzásig széles skálán mozog: ez az egyik ok, amiért rendszeresen a figyelem középpontjába kerülnek A másik az etanol közismerten korrozív, és bizonyos gumialkatrészeket károsító tulajdonsága. Bár az elmúlt tíz évben nem nagyon került olyan autó az európai piacra, ami a körültekintő anyagválasztás miatt ne viselne el minden további nélkül tíz százalék biokomponenst, a bizonytalanság azért ott bujkál az emberekben. Lehet-e valami baja az autómnak az etanoltól? Spórolok-e, ha olcsóbban veszem a naftát, de többet fogyaszt az autó? Jó, vagy inkább rossz-e a világnak, ha szuperbenzin helyett E10-et tankolok?

 

Az átlagembernek nem könnyű a kérdések tengerében tisztán látni. A schleswig-holsteini rendőröket ezért rendeletileg szabadították meg a döntés nyomasztó súlyától: mostantól ugyanis a pálinkával kevert benzin tabunak számít a testületnél. Az indoklás szerint nem kockáztatnak, amíg minden kétséget kizáróan be nem bizonyosodik, hogy az etanol használata nem károsítja a szolgálati autókat.
Annak, aki mégis inkább gondolkodik, és saját maga szereti meghozni a döntéseket, segítséget nyújthat ez a német nyelvű összeállítás, ami a gyártóktól kapott információkat összegyűjtve tételesen felsorolja, mely típusoknál garantáltan problémamentes az E10 használata.