Magyarországon a félisten

2012.04.19. 18:00
47 hozzászólás

Múltkori beharangozó posztunkban említettük már, hogy a nyeremény Mini mellett tartogat még meglepetéseket az idei OT Expo. Egyrészt itt lesz minden gyerek kedvence, Doki a Verdák c. animációs filmből. A csodásan restaurált Hudson Hornet Győrből érkezik. És ez még mindig nem a nagy durranás.

Hudson Hornet Club Coupe 1952 5


Az, hogy sokan életükben először láthatnak egy valódi Marcos Mantulát, szintén nem elhanyagolható dolog, de jó eséllyel ilyen 312-es Wartburgból sem futkározik már sok. És hogy milyen lehet egy MG B Sebring? Tudják, az a versenygép, amelyikkel Rob Huff is szívesen csapat szabadidejében? Lesz itt olyan is. Ahogyan Amphicar és vicces Messerschmitt Kabinroller.

Wartburg 312  1965 Oldtimer Trezor, Kemény Attila

De a főlényeg!

A hetvenes-nyolcvanas években innen, a keleti blokkból nem kicsit irigykedve figyeltük azt, ami a szocialista-kommunista rendszeren kívül történt. Odaát, a Vasfüggönyön túl volt a Minden. Irigykedtünk és próbáltuk a magunk módján elviselhetővé tenni a saját kis vackunkat, apáink-anyáink és mi is élni akartunk, teljesen függetlenül attól, melyik szocialista országban vagyunk éppen.

Szervizelés a hőskorban

A nép szórakoztatására pedig – az idióta esztrádműsorokon kívül – mi más lett volna alkalmasabb az autóversenynél? És mivel itt is megvolt az aktív résztvevői és felvevő réteg, így mindennemű technikai sport hihetetlen népszerűségnek örvendett. Volt is minden: Formula Easter, Béke és Barátság Kupa, Formula Junior és a Túraautó EB-ből is kivettük a részünket, a hetvenes évek végétől pedig jött az autókrossz.

De a hőskor igazi királya a rali volt.

Az a rali, melyen Moszkvicsok, Wartburgok és Skodák-Ladák kergették egymást az utcai gumikon. A rali, amelyik nem csak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is kitermelte a maga hőseit és legendáit. Gerencsér Titi, Tagaiék, Ferjáncz, Ranga, Érdi Tibi (de azért okvetlen említsük meg a gyorsasági-ikont, Cserkuti Öcsit is).

84 FIN Brundza Lada VFTS

A keleti blokkban azonban volt valaki, egy szemüveges-kackiás bajszú (akkor még) fiatalember, aki egyben volt mindenki Markku Allénje és Walter Röhrl-je, egymagában ő volt a hörgő dupla Weber-pár, a lapjával forduló rettenet, a zengő hangú Nyugat-verő csodaember. Az ikon, akit mindenki tisztelt és egyként rajongott érte a Szovjetuniótól-Csehországig: Stasys Brundza.

Brundza - az 1947-ben született Litvánia Hőse-érdemérem tulajdonosa – neve egybeforrt és egyet jelentett a Ladával. Tízszeres szovjet ralibajnok, a Tour d' Europe 1974-es bajnoka (Moszkvics 412), 73, 80, 81 és 82 kategóriabajnoka, az 1976-os Akropolisz rali abszolút hatodik helyezettje, ezeken kívül még számtalan nemzetközi rali győztese.

lada1600acropolisrally1ms7

És mindezt egy olyan autóval, melynek nem adtak sok esélyt a nemzetközi mezőnyben, a saját gyerekének tekintett Lada VFTS-sel. Talán ebben a pillanatban akadnak olyan olvasók, akik nem értik, mi ez és egyáltalán, miért nagy dolog, hiszen vagy olyan fiatalok vagy valahonnan az Index-címlapról kattintottak ide. Nekik álljon itt Csikós rövid kis magyarázója egyik legkedvesebb cikkünkből.

VFTS és egyéb Lada-legendák
A VFTS fogalom ladás körökben. Maga a rövidítés a „Velnyujszkaja Fabrika Transzportnyih Szredsztv” szavakból (azaz Vilniuszi Közlekedési Jármű Üzem) áll össze. Vilnius Litvánia fővárosa, tehát a csúcs-Lada nem is orosz (bár 1982-ben, amikor az első VFTS homologizációs lapja elkészült, Litvánia még szovjet SzSzK volt). Korábban is készültek igen ütőképes Zsigulik, például a gyári gépek, de a VFTS előtt a legjobbnak a cseh Metalex 1500-öseit tartották, azok borzasztó erősek voltak. A csehek még DOHC 16V-motorokkal is próbálkoztak a 2103-ban.

Az MTX-es Zsigákban kétvezértengelyes, tizenhat szelepes motort is kipróbáltak. Erőben tudtak annyit, mint a későbbi VFTS-ek

A VFTS a VAZ-2105-ös, tehát a kocka 1300-as alapjaira épül, eleve B csoportban való versenyzésre szánták. Ennek megfelelően alaposan kikönnyítették mindenütt. A kocsi ötlete az 1974-es Tour d'Europe-ot Moszkvics 412-essel megnyerő, az 1976-os Akropolisz Ralin pedig 1600-os Ladával hatodik helyezést elérő Sztaszisz Brundza nevű, híres versenyzőtől jött. 1982 októberében homologizálták, s már az első változat is csak 920 kilós volt. Ebben még kötelező volt a négygangos széria váltó, a teljes műszerfal, az üveg oldalablakok.

DSC 0727

Később sokat módosítottak a homologizáción, Árpi kocsija is ezekhez az 1986-os szabályokhoz igazodik, az Evo2-nél már csupaszabb belső teret, ötgangos, tolókerekes váltót, alumínium motorházfedelet, ajtóborítást, csomagtartó-fedelet, plexi oldalablakokat engedtek. A fék azonban ugyanaz a pilinszka kis tárcsa elöl, acélbetétes aludob hátul. Versenybetétekkel azért sokkal jobbak, mint a széria rendszer, de ralis szemmel gyengék. Az ilyen gyári, vilniuszi autók csupán 820 kilósak. Ezerhatszázas a motor, először 40, aztán 45 DCOE karbikat engedtek, a csúcsteljesítmény valahol 160 lóerő körül alakult a 11,5:1-es kompressziót adó, kúpos dugattyúkkal. Később létezett még ezernyolcas, kétvezértengelyes, tizenhat szelepes, turbós motorral is VFTS, az 240 lóerőt tudott. A hátsó keréken...

DSC 0488

Aztán születtek még hajmeresztő Ladák, igaz, már nem a Fiat 124-alapúakból, hanem a Szamara-félékből. Az egyik legérdekesebbnek, mondjuk, nem sok köze volt már a VAZ-2108-ashoz, bár az is Vilnius-ban készült. Ez a tervezett S csoporthoz készült szörnyeteg hátsókerék-hajtású volt, a motorja 300 lóerőt adott le, készült is belőle pár példány. Eredetileg akartak belőle még kétszáz darabot homologizációs céllal, de az egész projektet lefújták, amikor 1986 végén megszűnt a B csoport a raliban.

2108 VFTS open

Még valami: lehet erősebb, jobban fékező, gyorsabban kanyarodó Zsigulit építeni a VFTS-nél, az elmúlt pár évtizedben azért születtek új anyagok, ötletek. De azok nem homológ autók, a VFTS viszont egy adott szabályrendszeren belül a maximum, ami elérhető. Így élvezzük, így sportszerű, így az igazi. Íze van.

4275 93291587736 76431687736 1938918 910561 n

Stasys, ez az idén 65 éves legenda pedig idelátogat Magyarországra. Abba az országba, melyben talán legnagyobb kultusza volt az általa teremtett versenyautónak. Ráadásul nem egyedül jön, hanem hozza magával azt a Gruppe II-es 21011/2106-ost, mellyel hatodik lett a 76-ban Görögországban és a saját, eredeti B-csoportos VFTS-ét.

brundza

És ezek a 10 éve be nem indított dögök ott fognak körözni a Millenáris Velodrom betonján, volánjuk mögött pedig Brundza, a keleti blokk egyik legnagyobb csibésze. És elhihetik, 65 évesen is megtalálja még a kormányt és a gázpedált. Mert az igazság az, hogy a világnak nem volt igazán szüksége a VFTS-re, de sokkal szegényebb lett volna nélküle, mert a ladás mindig egy kicsit a közönségnek autózik. Ja, hogy versenyautónak nem szép? Lehet, de szép fiúk nem játszanak rock'n'rollt.



Ne hagyja ki, mi sem fogjuk, ilyen több nem lesz.


A Hungexpót itt, az Albertirsai úton találja:

Nagyobb térképre váltás

OT Expo (április 27-30.)
Gyermekeknek 6 éves kor alatt
ingyenes a belépés.
Gyermekek 6-16 éves kor között diákigazolvány felmutatásával: 1400 Ft
Teljes árú jegy (16-65 éves kor között): 2800 Ft
65 éves kor felett: 1400 Ft
Csoportos kedvezmény csak a pénteki napon (04.27.):
10 főnél nagyobb csoport tagjainak 2000 Ft/fő, és 10 főnként + 1 fő számára ingyenes

Millenáris Velodrom (május 1.)
Beléptidíj korhű öltözetben: 1200 Ft (65 év felett és diákigazolvánnyal 12-16 év között 500 Ft),
Hétköznapi viseletben: 2500 Ft
12 év alatt mindenképpen ingyenes a belépés.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.