Te, Feri, nem lesz ez egy kicsit...hmmm...sok?!?

2015.11.20. 16:22
8 hozzászólás

Műsorkészítésnél (és most teljesen mindegy, hogy mozi- vagy TV-műsorról van szó) a gyártásvezető az egyik kulcsfigura. Kicsit igazságtalan vele a sors a rendezőkhöz, producerekhez képest, akik leginkább a rivaldafényben sütkéreznek, ugyanakkor mákja is van, hiszen ha valami pocsék lesz, akkor nagyon ritkán veszik elő a gyártásvezetőt. Munkája nincs szigorúan körbeírva és nagymértékben függ attól, hogy mekkora apparátussal (kellékesek, asszisztensek, stb.) dolgozik, függ a produkció mértékétől (hány helyszínen forgatnak, hány napig, hány emberrel), de alapvetően ő az, aki a logisztikai és koordinációs dolgokért felel. A jó gyártásvezető aranyat ér, hiszen sokszor – ügyes szervezéssel – rengeteg időt és pénzt spórolhat meg.

A mi gyártásvezetőnk Feri volt.

Évek óta csinálja, nagyon benne van a bizniszben és egészen lehetetlen dolgokat tud megszervezni, pillanatok alatt. Kicsit furcsa figura volt eleinte, de most, hogy már harmadik éve együtt dolgozunk, azért el kellett ismernem, hogy alkalomadtán jól improvizált és szervezett. Több nagy rendezvénnyel a hátam mögött tudom értékelni a problémamegoldás hatékony formáit. Feri azonban nem igazán ért az autókhoz és a mozgó dolgokhoz, ez tény. Ő egy természetbúvár, ezért amikor azt olvasta a forgatókönyvben, hogy egy quadon ülve próbáljuk ki, milyen nehéz dolga volt egy középkori lovagnak, amikor egy-egy tornán a lándzsával kellett céloznia, akkor Feri a lehető legegyszerűbb módon oldotta meg a dolgot. Guglizott egyet.

Gyerekjáték? Csak a filmekben.

Nézzük csak a szigorú tényeket, már azok is sokat segítenek abban, hogy megértsük, miért kezdődött a lovagi karrier már 5 éves korban apródként. Rengeteg mindent kellett ugyanis tudnia egy tisztességes lovagnak. Kötelező jelleggel évekig tanulták a lovaglást, úszást, ökölvívást, sólyommal való vadászatot, sakkot és versírást. Hogy utóbbit minek? Azért, hogy egy-egy csata után képesek legyenek kellően kiszínezve előadni sztorijukat. Az elterjedt tévhittel ellentétben a lovagok meglehetősen ritkán végeztek egymással csatában, mivel pénzből éltek meglehetősen költséges életet így sokkal jobban jártak, ha foglyul ejtették a másikat és váltságdíjat fizettettek vele.

Na de vissza ahhoz a pillanathoz, amikor a könnyen törő tornalándzsa hegye az égnek mutat, a tömeg tombol, emberünk pedig ott ül a hatalmas, páncélba csomagolt csatamén hátán. Az, hogy mit kellett tudnia egy ilyen lónak, egy külön sztori lenne, hagyjuk is inkább. Szóval ott ül az alsó hangon 500 kilós lovon (plusz páncél), amely egy pillanat alatt nekiindul, mint egy gőzhenger.

Lovagunkon ott a páncélja, abból kiindulva, ami rajtam volt, ez legalább negyven kilónyi acél, mind a vállán lóg. Csaknem teljesen zárt sisakja takarja teljes arcát, egy vékony rostélyon lát csak ki. Egyik karján pajzs (általában a jobban), ez akkora, hogy íves tetejébe be tudja támasztani a négyméteres lándzsát, alul be van támasztva, felül fogja úgy, hogy közben a ló kantára is abban a kezében van. Így robog mondjuk negyvennel – sok filmben itt rontják el – a nyeregből kiállva (tehát nem ülve), por van, a ló mozgását kompenzálnia kell térdből-csípőből és el kéne találnia nagyjából egy A4-es lapnyi területet a másik lovagon. Gyerekjáték? Nagyon nem.

Amikor a quad szóba került, már akkor halkan csilingelni kezdett egy vészcsengő a fejemben, de annyi egyéb dolgom akadt, hogy végül hagytam az egészet. Gondoltam szereznek valami kis turista-gépet, gyerekquadot vagy valami munkagépet, pár ezer forintos Sayilun-vackot, röpsúlyos kuplunggal, aztán majd elleszünk. De nem. Ferink gugliozott egyet és a quad bérlés kulcsszóra valószínűleg előkelő helyen hozta neki azt, ami minden volt, csak nem megnyugtató hobbigép.

Úgy hívták, hogy Hangodzilla. Elég riasztó annak, aki életében másodszor ül quadon nem?

Hangodi Zoli nevét jól ismerik a terepralisok és a quadosok is, ki tudja hányszoros bajnok, EB második, aktívan versenyzik ma is, ralikrosszban és a tereprali OB-n is a Klement Mosquito buggyval. Nna, ő hozta el azt a verseny-quadot, amellyel rengeteget ment és nyert, ma a versenycsapata adja bérbe. A gép olyan szinten van rommá építve, hogy kategóriáját még az amúgy megengedő Dakar-ralin is megszüntették. A váz Yamaha YFM 700 Raptor, a motorja 900 köbcentis, borzalmas rugóutakkal, akkora nyomtávval, mint a Grand Canyon és versenygéphez illő gázreakcióval, borzalmas terepgumikkal.

- Feri B+, quadról volt szó, nem Dakar-versenygépről, szerinted ezen hogyan verjük agyon magunkat egy pillanat alatt?! - kérdeztem, hiszen életem második quadjaként nem éppen ezt a 250 kilós, 100+ lóerős, versenykész ekrazit-tartályt képzeltem el. Feri persze csak nevetett és az sem zavarta, hogy egy versenygép alapvetően egyszemélyes, nekünk pedig ketten kellett rajta ülnünk. Megoldod Pisti. - legyintett és otthagyott. Azt hittem, hogy tökönszúrom magam, de aztán Zoli megmutatott ezt-azt, a plusz hűtés ventilátor-kapcsolóját (menetszél híján elkél neki a segítség), szólt, hogy a szokottnál jobban használjam a testsúlyom kanyarodáskor és bánjak óvatosan a gázzal, mert aszfalton ezek a terepgumik nem úgy fognak fékezéskor, ahogy laza talajon.

Volt már szerencsém párszor versenytechnikához, de közvetlenebb gázreakcióval még eddig nem találkoztam. Úgy vette a lapot, hogy sokszor csak trollkodásból túráztattam szét egy-egy jelenetet, egy pár kör után pedig nem akartam leszállni róla. Pedig könnyű, elég, ha elnézünk egy komolyabb gödröt vagy bukkanót, Zoli tudna róla mesélni. Elmondása szerint túl sokszor törte már össze magát komolyabban, ezért átnyergelt a zárt buggyra. De ha azt hiszik, hogy ezek a brutális rugóutakkal rendelkező buggyk puhapöcsöknek valók, nos, Zoli ehhez csak annyit tett hozzá, hogy ebben ülve van olyan fal vagy gödör, amely előtt becsukja a szemét. Szerintem érdemes lesz kilátogatnunk hozzá és esetleg gurulni egyet ezekkel a gépekkel.

Ja, a Brutális történelem holnapi adásából (szombat 16.00, Spektrum TV) ez persze nem minden. Hogy miként kerültünk két 200 lóerős jetskire és egyáltalán hogyan lehet állva megmaradni rajta egy 20 kilós rudat egyensúlyozva egy kézben? Ki fog derülni, addig is tegyék meg tétjeiket, hogy vajon a Gyakorlott Lovag vagy a Furmányos Lovag nyerte-e végül a tornát. És hogy melyikük alkarja tört kis híján el. Tanulságos kis adás lesz és szerintem látványos is. Az idei szezon legveszélyesebb jelenetével együtt. Rá fognak jönni, melyik volt az.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.