Az új amerikai anyahajón 130 millió forintba kerülhet ha lehúzod a WC-t

2020.03.26. 10:20
59 hozzászólás

A Jalopnik írt egy rövid cikket egy majdnem hibátlanul sikerült repülőgép-hordozóról, a USS Gerald R. Ford-ról. Az atomhajtású hajó akár 25 éven keresztül is mozgásban tud maradni „tankolás” nélkül, és elektromágneses (vagyis nem a szokásos gőz-) katapultokkal  segíti a repülőgépek felszállását. Apró probléma viszont, hogy annyira rosszul tervezték meg a WC-ket, illetve a szennyvízelvezetési-rendszert, hogy rendszeresen kell tisztítani - ezt savas öblítéssel oldják meg. Mindez 400 ezer dollárba, azaz 130 millió forintba kerül alkalmanként.

A nem várt extra költségekért tehát az szennyvízelvezetési rendszer felelős, ami egyébként hasonló, mint amit az utasszállító repülőgépeknél szoktak használni, azzal a különbséggel, hogy itt 4000 fős személyzetre tervezték. A gond az, hogy a csöveket túl kis átmérőjűek, így amikor többen végzik egyszerre a nagy dolgukat - tekintve, hogy valójában közel 4500 tengerész, illetve tengerészgyalogos tartózkodik a fedélzeten, nem lehet ritka - a rendszer eldugul, és ki kell tisztítani.

A legegyszerűbb megoldás a teljes rendszer kicserélése lenne, amihez az egész hajót szét kéne szerelni. Ez természetesen rengeteg munkát és pénzt venne igénybe, pedig a hajó építési költsége már így is jóval meghaladta a tervezetet, a maga 13 milliárd dollárjával. Ami még durvább, az az élettartamra tervezett fenntartási költségek emelkedése: 77 milliárd dollárról 123 milliárdra nőtt. Mindez azért, mert túl vékony csöveket szereltek be. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen gyakran kell végrehajtani a (forintban) 130 milliós műveletet, de a költségek emelkedését látva igen gyakran.