Ebben a Facebook-csoportban nem elég 800 kp-val indulni

2020.07.02. 16:41
7 hozzászólás

A facebookos autós adok-veszek csoportok színvonala itthon olyan alacsony, hogy a béka segge ahhoz képest toronyház. Tényleg, az ember szinte szociológiai kutatásokat végezhet a kommentelők és a posztolók elrugaszkodott vitáiból. Ugyanakkor néha kifejezetten szórakoztató is tud lenni:

Fólságen paszáty fulesztra 19 tdi 2002 1500000

Eladó 2002-es Volkswagen Passat, 1,9 TDI, fullextrás, 1,5 millió forint

Első komment:

800 kp indulok

Ha 800 ezer forint készpénzt elfogadsz, most azonnal érte megyek!

Amolyan freak show ez, ingyenes valóságshow, igazából nem kéne, hogy bárki is szórakozzon az ilyeneken, de mégis, nem lehet nem odanézni. Pont ezért volt felüdülés, amikor megtaláltam a Unique Cars For Sale in Europe csoportot.

Ebben tényleg különleges autókat hirdetnek, és bár időről-időre beesik valami egzotikus sportautó, ami csak simán drága, többnyire lelkes otthoni építők kreténségei kerülnek fel, esetleg versenyautók, ritka veteránok és youngtimerek. A két kedvencem a Porsche 911 turbó hajtáslánccal megépített Volkswagen T5 Multivan, és a 600 ezer kilométert futott, AMG-nek felműanyagozott taxi Mercedes E osztály volt, utóbbi 400 lóerősre tuningolt OM606-os dízellel. Ezt a kettőt már nem találom, vélhetően megvették őket, de összeszedtem párat az elmúlt hetek hirdetéseiből.

Itt van például egy Lancia Delta HF Integrale EVO II, ami már önmagában is éppen elég ritka, különleges, ráadásul pokolian megy, viszont ezt most 800 lóerősre tuningolták. A megbízhatósággal gyári állapotban is voltak problémák, nem akarom tudni, mennyire hagy ott bárhol ennyire bereszelt állapotban. Vélhetően ritkán működik, de akkor nagyon, a 340-es végsebesség legalábbis erre enged következtetni, bár erősen kétlem, hogy ezt valaha kipróbálták volna. Elnézve egy tuningmentes, jó állapotú EVO II árát, akár még meg is érheti 86 ezerért.

Csikóssal jókat szoktunk vitázni az R129 SL-ről. Én általában látok egyet, felkiáltok, hogy mennyire pengén néz ki még mindig, Csikós pedig lecsesz, hogy ne lelkesedjek érte, mert alapvetően egy rossz autó. És vélhetően tényleg az, nehézkes, szemernyi sportosságot nem ismerő krúzer ez, ami akkor érzi jól magát, ha a Sunset Boulevardon gurul harminccal. Ehhez persze nem kell egy 7300 köbcentis V12-es, de milyen jó, hogy van. És mivel Csík pont nem látja, kimondhatom: kéne. Nagyon.

Leáldozott a turbós összkerekes raliszökevényeknek, Evo évek óta nincs, és az Impreza WRX is kerüli a köztudatot. Ellenben itt egy remek, 1995-ös Ford Escort RS Cosworth. Általános iskolában a legjobb barátom kapott egy ilyen Tamiya RC modellt, azóta nagyon komolyan becsípődött. Rendes halálmadár lehet, hiszen hiába csak 225 lóerős, ez a kaszni még összkerékkel együtt is 1,3 tonna alatt marad, így 5,7 alatt futja a százat. Hajtani kéne, hiszen azért csinálták, de amilyen állapotban ez a konkrét darab van, félnék megkeresni a határait.

Nem vezettem régi Alpine-t, csak az újat, de a forma miatt végtelenül tudok lelkesedni érte. Ez az A110 1600 S Olaszországban várja a gazdáját. Négy tüte cső mered a géptérbe, az utastérben pedig ott vannak a fix támlás, de jól párnázott kagylók. Nem tudom, mit csinálnék vele, talán csak nézegetném a részleteit, de erősen hazahoznám ezt is.

A Mantát eleinte érdektelennek tartottam, de ahogy kikaptak a tákolatok, egyre inkább látom benne a szépet. Ez a Lexmaul-féle pickup pont nem az, ellenben roppant érdekes. Kéne egy lila-türkiz színkombós melegítő, pornóbajusz, Bundeszliga-séró, a platóra a bringák, aztán meg sem állnék az Alpokig. A sárga fényezés és a szolid első kötény csak hozzátesz az összhatáshoz, arról nem beszélve, hogy egy ennyire lekönnyített hátsó résszel vélhetően elég könnyen megy keresztbe.

Az E34 orrába sosem lógatott a gyár nyolncál több hengert. Lehetne vitatkozni, hogy melyik volt a keményebb kiadás, az 540i V8-asa, esetleg az M5 remek sorhatosa, de az biztos, hogy a hengerszám-versenyt az AC Schnitzer 550i-je nyeri, amibe a kortárs 7-es (és 8-as BMW) ötliteres V12-ese van. Ekkora motorral valószínűleg nem számoltak a tervezésnél, emiatt nem biztos, hogy ez a legjobban forduló 5-ös, de a végtelen egyenest valószínűleg elég jól megtalálja.

A replika építés freestyle műfaj, mindenki azt építi, amit szeretne, és abból indul ki, ami éppen van. A Pontiac Fiero alvázas Ferrarikra, Lamborghinikre ferde szemmel nézek, de ennél a Porsche 962 C-nél ott a mentség, hogy akkor sem lehetne megvenni, ha a világ összes pénze a vevő rendelkezésére állna. 3,6-os Porsche bokszer, és egy ötsebességes kézi váltó van benne, a kasznin pedig minden idők talán legmenőbb versenydekorja.

A 8-as BMW bár a maga korában anyagi szempontból bukás volt, a jövő igazolta Claus Luthe zseniális formatervét. Mostanra gyűjtői darab, rohamosan elszaladó árakkal, épp ezért nehéz értelmezni, hogy miért tett rá valaki egy otromba Koenig kasznit. Valószínűleg, amikor megjelent illeszkedett az akkor éppen népszerű tuning-irányzatok közé, mára viszont inkább tekinthetünk rá mint egy időtlen klasszikus meggyalázása, vagy mint kordokumentumra. Ez az konkrét darab ráadásul az egyik az összesen három jobbkormányos példányból, és a 60 ezer fontos árral a ceruza is elég vastagon fogott.

A dízeltuning egy olyan dolog, hogy versenypályán rendben van, de közúton inkább ne erőltessük. Ellenben erre a Ford A modellből épített hotrodra nem tudok haragudni, hiába van benne egy vélhetően rendesen felhúzott Cummins dízel, hiszen inkább szoborról, mint autóról van szó, amit többnyire csak azért indítanak be, hogy fel vagy leálljon a trélerről, amin a kiállításra viszik. A turbó csövezése elég vészjósló, nem lenne meglepő, ha negyedmérföldön is komoly időre lenne képes.

És a végére egy Rover Metro, de a trendekkel ellentétben nem nyújtva, hanem rövidítve. Nem tudom, mi lehet vele a cél, valószínűleg inkább poén, bár egy szlalom versenyen akár ütőképes is lehet, hiszen ezzel a tengelytávval egy kólás kupakon is megfordul. Erre azért nem mondanám, hogy kéne, de a kreativitás és a humorfaktor erős.