Ez nem a nagymama kompótja

2021.05.26. 13:24
7 hozzászólás

Számítógépes grafikák, kutatási elemzések és temérdek táblázat mellett már könnyű megmondani, hogy érdemes-e belefogni egy modell fejlesztésébe, de még ma is megkerülhetetlen az agyagmodell a véglegesítéshez. Innen nézve azért a prototípus építéséig eljutni felér egy masszívabb gátfutással. Tipikus mérnöki szabadidős projektnek indult az E36 M3 Compact is, de bőven volt mögötte magyarázat. Ennek ellenére nem lett belőle soha több egy prototípusnál.

1996-ban 150 lóerő bőven elég volt egy olyan átlagos hot hatch-be, mint a Volkswagen Golf GTI. A BMW-nél ennél jóval messzebbre mentek, amikor kitalálták, hogy a fiatalabb réteget egy sokkal izgalmasabban vezethető, olcsó és erős autóval szeretnék behúzni, ezért egyszerűen bedobták az M3 blokkját a Compactba.

Úgy látták, hogy amennyiben zöld lámpát kap a sorozatgyártás, akkor az S50B32-es sorhatos 321 lovas teljesítményéből biztosan faragni kellett volna, hogy a vásárlókat ne szalagkorláton vagy útszéli fán lássák az újságok címlapján. A tesztek során kiderült, hogy az alcantarával behúzott csúf, négyküllős buszkormány mögé nem bátor sofőr, hanem ügyes pilóta kell.

Nem volt szempont a kényelem, ezért kerültek be a kevlár Recaro kagylóülések és súlyban is jelentős előnye volt a kupé változathoz képest 23 centivel rövidebb háromajtósnak. 150 kilóval lett könnyebb, így megállt 1,3 tonnánál. Hátsó futóműve az E30-as továbbfejlesztett változata és persze, a legtöbb súly is épp az autó végéből pakolták ki, ezért intenzívebb lett a vezetési élmény.

"150 kilogrammal könnyebb, mozgékonyabb, feszesebb, kompromisszummentes" - ezt írta az a BMW M3 Compactról az 1996-os Auto Motor und Sport. Ezt olvasta 13 évesen a luxemburgi Frank Kohn, aki baromi csalódott volt, amikor kiderült, hogy az egészből nem lesz semmi. Annyira, hogy még akkor írt egy levelet a BMW-nek, hátha ez löketet ad az igazgatótanácsnak. Nem adott.

2001-ben letette a jogsit, öt évvel később pedig 700 kilométert húzott le egy M-csomagos, Techno violet színű 323ti Compact-ért. Majd jött a második és ez egyben remek alap volt ahhoz, hogy megcsinálja magának az álomautóját. Mert az M3 Compact tényleg nem született meg, de nem volt nehéz rájönni, hogy a kis autó nagy motorral olyan mókaforrás, amit össze lehet legózni, ha van hozzá recept.