Nagy gyártók legnépszerűbb modelljei 1: Alfától a Lotusig

2023.03.29. 06:04
9 hozzászólás

Legújabb kétrészes cikkünkben sorra vesszük a világ meghatározó autógyártóinak legnagyobb példányszámban elkelt modelljeit. ABC sorrendben haladunk, az első felvonásban pedig az Alfa Romeótól egészen a Lotusig jutunk el. Némely modell eladásairól pontos számaink vannak, viszont akad sok olyan is, ahol csak régebbi, hozzávetőleges, vagy akár egymásnak ellentmondó adatokból tudtunk dolgozni. Érdemes hát a darabszámokat ilyen szemmel nézni.

Alfa Romeo: Alfasud - 1 017 387 darab

Az Alfasud egy C szegmensbe tartozó elsőkerekes kisautó volt, melyet 1971 és 1989 között gyártott az Alfa Romeo. Létezett belőle ferde hátú, kupé és kombi kivitel is, a motorkínálat pedig kizárólag négyhengeres boxereket tartalmazott 1,2; 1,3; 1,4; és 1,5 literes kivitelben. A leggyengébb változat 63, míg a legerősebb 105 lóerős teljesítményt tudott.

Aston Martin: DB7 - 7 000 darab

Az Aston Martin DB7 egy kétajtós grand tourer, mely 1994 és 2003 között készült. Kétféle választható motorja közül a gyengébbik egy 335 lóerős, 3,2 literes kompresszoros sorhatos, az erősebbik pedig egy 420 lóerős, 5,9 literes szívó V12-es volt. Létezett belőle kupé és lenyitható tetős verzió is. A leglassabb, automata váltós sorhatos Volante verzió 6,6 másodperc alatt gyorsult százra, míg a végsebessége 249 km/h, míg a leggyorsabb V12-es Vantage GT kivitel hatsebességes kézi váltóval 5 másodperc alatt futotta a százas sprintet, és egészen 296 km/h-ig gyorsult.

Audi: A4 - több, mint 7,5 millió

Az Audi A4 egy kompakt ügyvezetői autó, mely 1994-óta fontos része a gyártó felhozatalának, ám elődje, az Audi 80 gyökerei egészen 1966-ig nyúlnak vissza. Az A4 jelenleg ötödik generációjánál tart, és jó ideje négyajtós sedan és ötajtós Avant, azaz kombi változatban érhető el, míg a második és harmadik kiadásból kétajtós kabrió verzió is létezett. Két sportos variánsa az S4 és az RS4. 2023 márciusában bejelentették, hogy a jövőben a belső égésű motoros A4-eket A5-re keresztelik át, míg a jövő A4 nevű modelljei mind elektromosak lesznek.

BMW: 3-as sorozat - több, mint 14 millió

A BMW legsikeresebb, D szegmensbe tartozó sorozata 1975-ben indult, és jelenleg a hetedik generációnál tart. Egészen 2004-ig a sportos sedanok, 2005-től kezdve azonban a kompakt ügyvezetői autók kategóriájában fut. Legelső verziója, az E21 még kizárólag kétajtós lépcsőshátúként volt elérhető, ám a későbbi kivitelekből létezik négyajtós sedan és ötajtós kombi kivitel is. A típus legsikeresebb éve 2002-volt, melyben több, mint 350 ezer hármas BMW fogyott Európában.

Chevrolet: Impala - több, mint 13 millió

Az Impala a Chevrolet zászlóshajójaként mutatkozott be még 1958-ban. Az extravagáns, izgalmas külső azonban tíz generáció alatt unalmassá, hétköznapivá silányult. A legelső Impala egy 5,3 méter hosszú kétajtós bálna, melynek legerősebb motorja, egy 5,7 literes V8-as 280 lóerővel forgatta a hátsó kerekeket, és kétsebességes automata váltóval is rendelhető volt. A későbbi generációk során az Impala eredeti örökségéből lényegében semmi sem maradt. A legutolsó, tizedik generáció már egy unalmas, elsőkerekes négyajtós sedan, mely motorkínálatát többségében sornégyesek alkotják.

Chrysler: Newport - kb. 1 920 000 darab

A Chrysler legsikeresebb modellje, a Newport 1940 és 1981 között összesen hét generációt élt meg. A modell külseje drasztikus változásokon esett át az évek során, akár egyik generációról a másikra is. Az első még egy egészen különleges, négyajtós, két szélvédős kabrió volt, melynek első és hátsó üléssorát teljesen elkülönítették egymástól. Bár a Newport név tovább élt, a későbbi modellek már sokkal tradicionálisabb felépítésűek voltak, idővel pedig az Impalához hasonlóan beleszürkültek a hétköznapi autók mezőnyébe.

Citroën: 2CV - 3 872 583 darab

A 2CV minden idők legikonikusabb francia autója, melyet mindenki ismer. A 600 kilós csöppség 1948-tól egészen 1990-ig készült, és létezett belőle ferde hátú, kisteherautó, pickup és kupé kivitel is. Kizárólag léghűtéses kéthengeres motorokkal árulták, melyek 375, 425, 435 és 602 köbcentis kivitelben készültek, 9, 12, 24 és 29 lóerős teljesítménnyel. A maga idejében a 2CV egészen forradalminak számított: az Autocar magazin 1953-ban "rendkívül találékonynak" nevezte az autó formatervét, mely szerintük "kétségtelenül a legeredetibb a Ford T-modell óta."

Dacia: Sandero - több, mint 2,7 millió

A Dacia legjobban fogyó modellje évek óta a Sandero. A megfizethető kisautó első generációja még 2008-ban érkezett, azóta pedig már harmadik inkarnációjánál tart. Az irány azonban nem változott: a Sandero költséghatékony minimalizmus mellett egy a mindennapokban jól használható, praktikus autót. Minden bizonnyal ez sikerének titka.

Dodge: Coronet - kb. 2 060 000 darab

A Coronet hét generáción keresztül az adott kor trendjeinek megfelelő, de összességében népszerű modell volt. Első változata még 1949-ben került a kereskedésekbe, az utolsó verzió pedig 1976-ig maradt gyártásban. A legjellegzetesebb kiadásnak talán a negyediket nevezhetjük, melyet 1957 és 1959 között lehetett megvásárolni, de szintén említhetjük az ötödik generáció teljesítményorientált R/T változatát, és annak egyedi, dupla légbeömlőjét a motorházon.

Ferrari: F360 - több mint 17 ezer

A legendás olasz gyártó mára talán elfeledett, de összességében legnépszerűbb modellje az F360. A belépőszíntű Ferrari az F355-öt váltotta, és egy teljesen új, jóval merevebb és könnyebb csővázas karosszériára épült. A középmotoros sportautó ülései mögött egy 3,6 literes V8-as duruzsolt 395 lóerővel, mely 4,98 másodperc alatt gyorsította 100-ra az 1350 kilós autót. Létezett belőle nyitható tetős spider, illetve teljesítményorientált Challenge Stradale verzió is.

Fiat: Uno - kb. 8,8 millió

Hogy pontosan mennyi Uno ment el az évek során, senki sem tudja. Bár a Fiat olcsó kisautóját Európában 1995-ben a Punto váltotta, a világ egyes részein egészen 2014-ig gyártásban maradt a többször ráncfelvarrott típus. Bér az Uno sosem a kiemelkedő teljesítményéről volt híres, létezett belőle egy Turbo i.e. jelölésű sportváltozat is menő digitális műszerfallal, melynek végsebessége a 200 km/h-t is meghaladta.

Ford: F-széria - több, mint 40 millió

A Ford nagy pickupjának népszerűsége egészen döbbenetes: Amerikában 40 éven keresztül vezette az összetett eladási listákat. Az első, F3 megjelölésű modellek még 1948-ban gördültek le a gyártósorról, a típus mára pedig a tizennegyedik generációjánál tart. Számos különleges változat is készült belőle, például az SVT Lightning és SVT Raptor nevű teljesítmény orientált kiadások, melyek közül az elsőt aszfaltra, míg a másodikat kifejezetten terepre fejlesztették ki.

Honda: Civic - több, mint 27 millió

Az első Civic - még kétajtós kupé formájában - 1972 nyarán gördült le a Honda gyártósoráról, azóta pedig már tizenegyedik geberációjánál tart. A modell egészen a hatodik kiadásig a B szegmensbe tartozott, ám a 2000-ban startoló hetedik generáció egyel feljebb lépett a méreteket illetően, így a Civic azóta a C szegmenst erősíti. A Honda legsikeresebb modellje kedvező fogyasztásáról, megbízhatóságáról, és remek vezetési élményéről híres. Utóbbi különösen igaz az olyan sportos kiadásokra, mint a Civic Type R, vagy a Civic SiR/Si.

Hyundai-Kia: Elantra - 14,4 millió

Az Elantra  23 éve megszakítás nélkül készül a  Hyundai gyáraiban. Ez idő alatt a C szegmensbe tartozó, elsőkerekes modell hét generációt élt meg, és túlnyomó többségben sedan kivitelben készült, bár némely kiadásból létezett kupé és liftback változat is. Az Elantra legnagyobb sikereit főleg Dél-Koreában és a tengerentúlon, valamint Kínában érte el. Európában nem igazán kapni.

Jaguar: XJ - Kb. 1 millió

Az XJ 1968-óta egy F szegmensbe tartozó sportos luxusautó, mely többségében négyajtós sedan kivitelben készült, ám létezett belőle kétajtós kupé is. Már a legelső kiadásnál választható volt a gyártó legendás 5,3 literes V12-ese, mely a harmadik generáció után azonban kikerült a kínálatból. Az utolsó XJ 2019-ben gördült ki a gyárból, és bár a Jaguar belengetett egy teljesen elektromos változatot, 2021 februárjában bejelentették, hogy a tervezett autó összeférhetetlen az iránnyal, melybe a márkát vinni szeretnék.

Jeep: Cherokee - Kb. 3 millió

A Jeep legsikeresebb modellje egy korai SUV-ként látta meg a napvilágot még 1983-ban, bár ekkor még "sportwagons" (kb. "sportkombi" vagy "szabadidőkombi") jelzővel reklámozták. A modell sok tekintetben abszolút újítónak számított, és a modern SUV egyik legfontosabb előfutáraként tartják számon. Ez volt az első amerikai terepjáró, mely alváz helyett önhordó karosszériával épült, így kisebb méretei és könnyebb súlya ellenére beltere ugyan olyan tágas maradt, mint a nagyobb típusoknak. Bár gyártását 2001-ben Amerikában leállították, keleten egészen 2014-ig készült. 

Lada: a "klasszikus" széria - 13,5 millió

A Lada klasszikus szériájának a Fiat 124 alapjaira épült hátsókerekes modelleket hívjuk, melyekből két "generációt" különíthetünk el. Az első kereklámpás verziót 1970-ben mutatták be, míg a második, nálunk csak "kockaladaként" ismert kiadást 1979-ben dobták piacra. Leggyakoribb változata a négyajtós sedan, de létezett belőle kombi, sőt, pickup kivitel is. A klasszikus széria összesen 41 évig készült, mielőtt 2012-ben leállították a gyártást. Ennek ellenére egyes hírek szerint Egyiptomban még 2014-ben is gyártották a 2107-es verziót.

Land Rover: Series/Defender - több, mint 2 millió

A széria gyökerei egészen az első, 1948-as Land Roverig nyúlnak vissza, melyet a Rover kezdett gyártani a Második Világháború után. A modell nagy újításának a szögletes acélcsövekből hegesztett létravázas alváz, valamint az alumínium panelek számítottak. Az eredeti Land Roverből három kiadás készült: a Series I, Series II és Series III, mielőtt bemutatták a következő generációs 90 és 110 modelleket. A városiasabb használatra kitalált Land Rover Discovery piacra dobásával azonban a korábbi modellcsaládnak is nevet kellett találni, mely végül a Defender lett. A széria remek terepezési képességeiről, megbízhatóságáról és strapapíróságáról híres. A gyártó szerint az összes valaha készült Series/Defender 70 százaléka jelenleg is használatban van.

Lamborghini: Urus - több, mint 20 ezer

Az Urus első koncepcióját még a 2012-es Beijing Auto Shown mutatták be, ám a végleges verzió gyártása csak 2018-ban kezdődött. A közepes méretű luxus SUV-k kategóriájába tartozó modell 5,1 méter hosszú, 2,2 tonna, a motorháztető alatt pedig egy 641 lóerős, 4 literes, duplaturbós V8-as rejtőzik, melyhez egy nyolcsebességes ZF automata váltó kapcsolódik. A 100-as sprint 3,6 másodpercig tart, míg a végsebesség 306 km/h. Az Urus összkerékhajtással rendelkezik, mely dinamikusan képes változtatni az első és hátsó kerekekre jutó nyomaték mértékét az adott szituációnak megfelelően. A modellből többféle verzió is készült, melyek közül a legfurcsább egy kizárólag versenypályákon használható ST-X változat.

Lancia: Ypsilon - Kb. 1,9 millió

A Lancia Ypsilon egy apró, csúnyácska városi autóként látta meg a napvilágot még 1995-ben, azóta pedig harmadik generációjánál tart. Bár a formaterv az első kiadás után jelentős átalakuláson ment keresztül, jellegzetes vonalai miatt a későbbieket is könnyű felismerni. Bár az Ypsilon sosem termelt kiemelkedően jó eladási számokat, bemutatása óta kisebb kilengésekkel hoz egy erős szintet. Mivel a Lancia a következő években egy teljes újrapozicionáláson megy keresztül, az Ypsilon sorsa is kérdéses lehet.

Lotus: Elise - 35 124 darab

Az Elise egy kis méretű középmotoros, nyitható tetős sportautó, mely főleg könnyű súlya és remek irányíthatósága miatt ismert. Az első generáció 1996-ban került a piacra, és mindössze 725 kilót nyomott, így mindössze 118 lóerejének ellenére 5,8 másodperc alatt gyorsult 100-ra. A második generációs Elise 2001-ben érkezett, melyet 2011-ben a harmadik kiadás követett. Az Elise gyártását végül 2021-ben állították le, utódja, a Lotus Emira 2022-óta kapható.