Három éve az új Mazda 6-tal fekszik

2012.08.29. 13:15

Az évi 35 ezres eladások miatt a Mazdának annyira fontos a Moszkvai Autószalon, hogy a fél vezérosztályt elküldte ide. Nagy mázlival sikerült elcsípnem Tamatani Akirát, a kocsi vezető tervezőjét, hogy pár szót szóljon róla.

TC: Tamatani úr, véletlen-e hogy észreveszek némi hasonlóságot a Xedos-6-os és a Mazda 6 között, látunk-e egyfajta reneszánszt a formák használatában?

TA: Ha lát ilyet, ebben nem volt szándékosság, a 6-os igazi Kodo autó, akárcsak a CX-5-ös. De a cél, ha jól tudom, a Xedos-6-nál ugyanaz volt, mint most a Mazda 6-nál – a kocsi idomainak egyfajta feszültséget kell sugároznia álló helyzetben is, mint valami ugrásra készülő állatnak. Mellesleg pedig a Xedos-9-es tervezéséből annak idején én is kivettem a részemet, tehát lehet, hogy tudat alatt onnan is merítettem.

TC: Az új autó övvonala alacsonyabb, mint amit manapság megszoktunk, ahogy az
utasterébe pillantottam, úgy vettem észre, hogy az üléspozíciója is elég alacsony. A mai
gyalogosvédelmi előírások miatt az efféle lapos építést nagyon nehéz megvalósítani, gyakran
felpattanó zsanérokra, külső légzsákra van szükség, amint ezt a Volvo V50 esetében is láttuk.
Van-e ilyen trükk a 6-osnál?

TA: Jól látja, hogy sokat küzdöttünk azzal, hogy az autó övvonala minél alacsonyabb legyen, de nem alkalmaztunk ilyen költséges megoldásokat. Sikerült a gépészetet annyira alacsonyra helyeznünk a motortérben, hogy így is megvan a kötelező távolság a blokk teteje és a fedél között. De azért a zsanérokkal dolgoztunk egy adagot: ezek furkáltak, hogy gázolásnál az elmozduló motorházfedél is felfogjon valamennyit az ütésből.

TC: Az autónak nagyon erősen kiugrik a maszkja az első síkból, úgy látom, hogy minden parkolási koccanást ez vesz majd fel, mert a klasszikus ütközőrész beljebb esik. Tettek-e valamit annak érdekében, hogy a kis sebességű koccanások ne okozzanak túlságosan nagy érvágást a tulajdonosoknak?

TA: Elsőre nem látszik, de az az orr-rész két darabból áll, egy alsóból és egy felsőből, melyek külön-külön is cserélhetők. Ezen túlmenően a maszk mögött egy igen erős, ugyanakkor olcsón és gyorsan cserélhető merevítő húzódik a valamivel nagyobb ütközések utáni javítások olcsósága érdekében. Ráadásul maga a maszkot körülvevő orr-rész anyaga sem egyszerű műanyag – ez rendkívül rugalmas, a parkolási koccanások java része meg sem látszik rajta.

TC: Térjünk át a belső térre: a kiállított példány belseje világos, ami nagy felüdülés. Azt jelenti-e ez, hogy egy teljesen új belső színpalettával jelenik meg a kocsi, vagy csak a show kedvéért ilyen?

TA: Nem, ez egy végleges szín, a bőrbelsős autók fehér és fekete belső árnyalatokkal is rendelhetők lesznek. A szövethuzatos kocsik színvilágát még most találjuk ki, arról nem tudok konkrét információkkal szolgálni.

TC: Írják, hogy a korábbiaknál sokkal jobb minőségű műanyagokat használnak, a formák is átgondoltabbak a belső térben. Mi az, ami nem tetszett önnek a régi kocsiban, s mi az, amire formatervezőként az új utasterében a legbüszkébb?

TA: Mindent, ami csípő fölött a Mazda 6-ban van, kicseréltünk. Sokkal vastagabb és puhább, új anyagokat használtunk, száműztük a fényes felületeket – és ez nemcsak az első, de a hátsó utasok környezetére is igaz, ami korántsem a szabvány az autóipar eme szegmensében. Személy szerint a kedven beltéri elemem a műszerfal tetején induló, hosszú ív, amely végigfut az első ajtók felső élétől lefelé. Ha benéz a kocsi első oldalsó ablakán, észreveszi, hogy a kocsi külső lemezein van szintén látni két, lejtős törésvonalat, amelyet ha összenéz a túloldali ajtó belső törésvonalával, egy nagyon szép, háromdimenziós ábrát adnak ki. Meg kell találni a szöget, de nagyon szeretem, ez egy olyan titkos kis részlet, amit csak hozzáértők vesznek majd észre a kocsin, de értékelni fogják.

TC: A Mazda 6 a márka prémium modellje. Nem gondoltak-e arra, hogy a műszerfalat jócskán fel lehetne dobni konfigurálható, LCD-s műszeregységgel is. Hiszen ez a megoldás egyre inkább elterjed az iparban, ráadásul – ahogy a számítógépeken, mobiltelefonokon látjuk – nem is drága. Viszont egy műszer, a maga pici villanymotorjával, rugóival, mutatójával, csapágyaival komplikált eszköz, és van belőle több is a műszerfalban.

TA: Felvetődött az LCD kijelző ötlete, de ennek költség okok miatt még nem jött el az ideje. Tudja, maga az folyadékkristályos kijelző valóban olcsó, de a számítógép és a programozás, ami mögé kell, hogy valóban érdekessé váljon, még megdrágítja az alkalmazását.

TC: Mikor kezdte el tervezni a mostani Mazda 6-ot?

TA: 2009-ben, akkor készítettem az első vázlatokat. Három éve ezzel az autóval kelek és fekszem.