Mindenki másképp csinálja – mi így. LPG beépítés a gyakorlatban – egyedi esetek! Gyere kukkants be műhelytitkainkba.

Hirdetés
2016.05.05. 18:20 Módosítva: 2016.05.13. 13:15
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Úgy éreztük, eljött az alkalom, hogy képek és szavak formájában számot adjunk az LPG Doktor műhelyében zajló beépítési folyamatokról, betekintést engedve a hétköznapokba, és a megismételhetetlen pillanatokba. Kicsit olyan rock & roll élet ez az autós szakma: azzal foglalkozunk, amihez a legjobban értünk, és ez a munkánk, a hobbink, imádjuk az autókat. Beleülünk, és elcsábulunk, amikor halljuk a motor hangját, érezzük a gyorsulását, vagy amikor felnyitjuk a motorháztetőt, és belépünk az autó aurájába. Azonban, vannak nehéz pillanatok is, amelyek fejtörést okoznak, és ezeket meg kell oldani. Íme, néhány eset a beépítésekről (a különös esetekről), és az élményekről, amik megváltoztatták a mindennapjainkat.

Toyota Prius – A dodzsem

Tény, hogy szinte kötelező jelleggel minden második amerikai filmben van egy Prius, ami vagy a szomszédé, vagy a főszereplő baráti köréből kerül elő. Ebből azt a következtetést kényszerültünk levonni, hogy az autó – mivel hybrid – a környezetvédelem, a természet tiszteletének és az egészségesebb földért tenni akarásnak a szimbóluma az USA-ban. Kívülről szemlélve, tényleg nem a formatervező munkássága viszi a prímet, azt azonban elmondhatjuk, hogy egy megbízható, jól teljesítő technika lapul benne, és a kulturált, jó megjelenés is adott. Erről a darabról, amelynek sorsáról szól a rövid történet, tudni kell, hogy egy saját berkekben működő 2006-os évjáratú modell. Egy kis ideig magányosan álldogált a műhely udvarán, a gazdáját szétégetve, hogy még mindig semmi köze az LPG rendszerekhez. Aztán az egyik reggeli napon elöntötte a hazafias szakmai elkötelezettség a teljes LPG Doktor csapat agyát, és szétborították a szerencsétlen Hybrid járgányt. A Prius motortere nem igazán úgy lett tervezve, hogy a gyári beltenyészeten kívül még bármit is be lehessen oda építeni. Éppen ezért, miután felnyitották a srácok a motorháztetőt, elröppent pár olyan szó, amit ebben a cikkben most nem írnánk le, mindenkinek a fantáziájára bízzuk.

Miután milliméteres méricskélésekkel végül lehetséges volt mindent szépen elhelyezni a motortérben, megnyugodtunk, hogy sikerült beültetni a kis Alien-t teljes pereputtyával a motortérbe. Most jön a programozás. A mérések szerint minden a helyén volt, de egyszer csak, benzinre kapcsolva iszonyatos szegényítési szándék jelei mutatkoztak a korrekciós értékekben. Sok gázt kap, de hogy, ha minden a helyén van? A Toyota szervizt felhívva megtudtuk, hogy lehet alapjáratra bírni a kocsit (akkusaru le, gyári vezérlő nulláz), és már meg is volt az alapjárat. Ezúttal jó értékeket mutatott a műszer. Menet közben ember nincs, aki meg tudná különböztetni, melyik üzemanyaggal halad az autó. Nyomaték rugalmasság vagy autópálya tempó, ennek mindegy. Gázzal használva sincs érezhető teljesítmény veszteség a benzinhez képest. A Toyota Hybrid azóta több, mint 100.000km-t ment, hibátlanul a beszerelt alkatrészek minőségének következtében. Hála az Agis gázrendszer stabilitásának, meghibásodás nem történt.

Néhány adat az LPG fogyasztásról. A számok magukért beszélnek:

Városi forgalom 5,8-6,2 liter / 100 km között. Autópálya 130 km/h 6,6 liter.

Ha kb. 6 literes átlaggal számolunk, akkor az egyenlet a következő:

6 x 203 Ft = 1218 Ft / 100 km

1218 Ft : 338 Ft = 3,60 L / 100 km. Vagyis ennyi benzinnek megfelelő összegből tudunk autózni.

Jaguar XJ 8-R – A vadmacska

Felnyitva a motorháztetőt, és elnézve a korántsem bőséges helykínálatot, felmerült bennünk a kétségbeesés, hogyha igaz, hogy a történelem ismétli önmagát, lehet, hogy nem a hétfő lesz a kedvenc napunk, és a vasárnapok is erős rákészüléssel fognak telni.

A csomagtartóba pillantva jött a hab a tortára: az olasz tulajdonos által megadott méretek hiába stimmeltek, a kiszámolt méretű hengeres tartály nem volt beépíthető, mert nem lehetett tőle kiemelni a pótkereket. Akkor szereljük mégis pótkeréktartállyal!! Már örültünk, hogy megvan a megoldás, de ez az eufória kb. 2 percig tartott. A pótkerék közepén egy gigantikus méretű, elektronikával agyon tömött kompresszor tanyázott, amely a szintszabályzós futóművet lélegeztette. A tulajdonos képviselőjével folytatott egyeztetés után aztán bekerült a végleges, aprócska tartály, amellyel mindössze 230 km hatótáv érhető el.

Mivel nagyon szorított minket a határidő, iszonyatosan bele kellett húzni, de hála a kreatív csapatnak, az alkatrészek elhelyezésére megtaláltuk a megoldást. Este 9 óra. Menjünk programozni! Gyors kalibráció után kihúztunk az M0-ra. Egy kis kezdeti bemelegítés után megkezdődött a programozás: közben egy őszinte és boldog fellángolás a volán mögül: “ ez naggggyyyon jó!! “ A csaknem 270 ló nagyon kellemesen mozgatta a nagy macskát, ez kétségtelen. Mivel a magasabb terhelési tartományokban is el kell végezni a mérést, ezért néha rendesen meg kellett hajtani a lovakat. Ennek következtében egy-egy kövérebb gázadásnál éreztünk olyan gyorsulást, hogy a kollégák szerint 1-2 másodpercet előrementünk az időben.

Végül következett a szokásos vak teszt. Gázkapcsoló kézzel letakar, kolléga vezet. A feladat, hogy laptopról üzemmódot váltva meg kell tippelnie, melyik üzemanyaggal megyünk éppen. 5-6 próba, de szerencsére a végeredmény ismét a szokásos.

A csodaszépen doromboló V8-as cica érzékszervileg meg nem különböztethető módon haladt benzinnel és LPG-vel egyaránt.

Este 11 óra: Az olasz tulajdonos elégedetten távozott a vadmacskával, mi pedig örültünk, hogy az LPG Doktor híre olaszországba is eljut majd.

Lexus RX 400 – A szelíd dominátor

Egy Lexus nem luxus – ahogy mondta a közvetlen ismeretségi körünkből származó, vicces szóforgató tulajdonos, akihez nemrég került az autó. Úgy tűnik, hogy ezt a vasat a sors rendelte neki, hogy elfelejtve jól bejáratott mondását, fogadja el a tényt, hogy az utastérben olyan szofisztikált pompa várja, hogy ezt a szintet azért komolyan meg kell ugrani, és még nem beszéltünk az anyagok minőségéről és a műszaki tartalomról.

Szintén egy hybrid modell. Magas öv vonal, hatalmas kerekek, és annak ellenére áramvonalas forma, hogy egy SUV -ról beszélünk. A csomagtartó hatalmasnak tűnik, jól pakolható annak ellenére, hogy a hivatalos mérések szerint csak 440 literes.

Vezetés közben meglepően simulékony, könnyen kezelhető, engedelmes. Kis gázt adva, óvatos pedálkezeléssel, egészen 65 km/h sebességig némán tudjuk tartani a benzinmotort. Ekkor aztán halk, de nagyon szép tónusú V6-os morajlást lehet felfedezni a háttérben, innen tudható, hogy immár a 211 lóerős benzinmotor is bekapcsolódott a hajtásba. Ha nem akarunk a nyolc órás hírekben szerepelni, helikopterről követve, érdemes észben tartani, hogy mennyi veszélyes ló van alattunk. A 272 lóerős rendszer teljesítmény olyan elemi erővel taszítja előre a testes karosszériát, hogy komolyan meglepődtünk az első néhány próba alkalmával. Ekkora teljesítményt ilyen csendben és nyugalomban leadni már súrolja a pofátlanság határát.

Összehasonlításképpen, pár nappal ezelőtt történt egy Porsche Cayenne S modell átalakítása. Persze, őt is szerettük, de a 340 lóerős SUV jó néhány tartományban érződött kevésbé meggyőzőnek, mint a japán hybrid. Mindeközben az összeszerelési minőség kérdésében is a Lexus bizonyult finomabb munkának, ami pedig a fogyasztást illeti, ott jobban teszi a német vetélytárs, ha nagyon csendben marad.

Benzinnel használva városban 7,3-9 literig terjed a fogyasztása, ami ilyen teljesítmény és ekkora tömeg több, mint kiváló érték. Autópályán 130-km/h-val haladva 9,3 liter fogy száz kilométerenként.

A beépítést meglepően jól tűrte. Nem volt gondunk a helykínálattal, az alkatrészek és a tartály elhelyezésével, így most már egy jókora, 72 literes LPG tankot hordoz a farában pótkerék helyett.

Tapasztalatból elmondható, hogy az autó arcátlanul alacsony költséggel üzemeltethető. A gázfogyasztás beállt, a városi körülmények 8,5-9 liter gázból úszhatóak meg az autót üzemeltető fiatalúr elmondása szerint. Egyébként, közvetlenül a beépítés után az autóval teljesítettek egy Budapest-Amsterdam-Budapest útvonalat. Szinte végig 150-160 km/h sebességgel haladtak, a fogyasztás 11,7-12,5 liter / 100 km volt LPG-ből!

A mért adatok szerint 7 liter benzin árának megfelelő összegből tudunk 150-160-as tempót diktálni ezzel a hybrid vassal az autópályán! Ezt diesel motorral szerelt hasonló méretű autó sem tudja megközelíteni, nem hogy benzines társai... A mai 300 Ft feletti üzemanyag árak egyértelmű választ adnak a kérdésre: spóroljunk-e vagy sem? Persze, hogy spóroljunk!

Konklúzió

A fenti példákból, amelyek nem csak méréseken, hanem konkrét tapasztalatokon alapulnak, szabad szemmel jól látható a különbség a fogyasztási adatok között. Ezt az óriási eltérést illethetjük a horrorisztikus, drámai, vagy a fényévnyi különbség jelzőkkel. Mindegyik érték jól kommunikál, főleg a megtakarítás területén, ami végül is a rendszer létezésének értelmét adja. További információ a beépítésről az LPG Doktor weboldalán.

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.