Fogyasztáscsökkentés kicsit máshogy

2008.06.24. 12:13

Péter kedves olvasónktól kaptuk ezeket a zseniális ötleteket fogyasztáscsökkentés céljára. Ezeknek talán tényleg van valami értelmük:

Feladó: Péter
Küldve: 2008. június 18. 15:59
Címzett: Gulyás Gusztáv
Tárgy: magyarcsoda

Tisztelt Gulyás Gusztáv!

Örömmel olvastam "felvilágosító" cikkét a fogyasztáscsökkentő és teljesítménynövelő csodaszerekről, jó dolog, hogy egy ilyen nagy látogatottságú portálon felhívják az emberek figyelmét az átverésekre.Én magam soha nem próbáltam még semmi hasonlót, nem is fogok, tiltja a vallásom. :)

Azonban a Magyar Csoda valóban létezik. Úgy hívják, súlycsökkentés. Sokan bele sem gondolnak, mennyi fölösleges cuccot hurcolásznak magukkal a kocsiban. Nekem 875 kg-os autóm van (nem, nem japán :)), ilyen kis tömegnél már 50-60 kg súlykülönbség is érződik. Ugyebár kisebb tömeget ugyanakkora erő nagyobb intenzitással tud mozgatni, kevesebb energiafelhasználással, és ezzel együtt kisebb károsanyag kibocsátással. Nem mellékesen egy könnyű autó sokkal kezesebben viselkedik kanyarban is, úgyhogy csupa-csupa előny. Nyilván egy 1500 kilós autónál már nem tűnik fel ennyire a különbség, de ott is számít valamennyit biztosan.

Leírnék pár tippet a súlycsökkentésre, ha gondolja, ossza meg a többi autós kollégával is, hátha még nem gondolkodtak el ezen a dolgon:
- Csomagtartóban felejtett cuccok: nagy családi túra után még nem volt idő kipakolni a sátrat, hűtőtáskát, kempingszéket, gumizás után a régi gumikat, stb, úgyis elfér ott, munkába járáshoz meg nem kell a csomagtartó, addig hétvégén elvannak ott a dolgok. 3 perc őket kipakolni, ezzel 10-50 kilót nyerhetünk.
 

- Mélyláda: ha nem csajozásra/városban jaszkarizásra/rajoskodásra készülünk, hosszabb út előtt nyugodtan ki lehet pakolni a mélyládát, főleg ha mondjuk még gyerekek is vannak az autóban. Nyugodtan lehet hallgatni a zenét mélyláda nélkül is, feltéve ha valakinek nem fétise a dübörgő basszus minden kilométeren. Nyertünk 5-25 kilót.
 

- Szerszámok, pótalkatrészek: régebbi autókban szokás inkább ilyeneket hurcolni, de csak az ésszerűség határain belül. Egy ékszíj bőven elfér, egy gyújtásrotor, pár méter kábel, gyorskötöző, maximum 2-3 kulcs, és egy csavarhúzó. Ha ennél többre lenne szükség út közben, akkor már nagyobb a baj, nem fogunk nekiállni motort cserélni az út szélén. Szerszámosláda, több kiló pótalkatrész tök fölösleges. Ezzel is nyerhetünk 5-10 kilót.
 

- Gyermekülés: Sok autót látok akár több gyermeküléssel rohangálni, miközben csak a sofőr ül benne. Nem hiszem, hogy mindenki épp az óvodába rohan a kölkökért. Nyerhető súly: 5-15 kg.
 

- Felnik: Ez talán a legfontosabb. Alufelni vásárlásakor ne csak a dizájnra törekedjünk, hanem emelgessük is meg a kiválasztott kerekeket. A kis tömeg nem feltétlenül egyenlő a rossz minőséggel (ld. versenyfelnik). Persze nem kell rögtön magnézium kerekekért rohanni a boltba, de amellett, hogy csökken az autó saját tömege, a forgatott tömeget is csökkentjük, és még a futóművünket is kíméljük vele. Nem mellékesen minél kisebb a rugózatlan tömeg, annál jobb az autó úttartása. Egyszóval megéri jobban szétnézni felnivásárlás előtt. Nyerhető súly: 10-20 kg
 

- Ülések, kárpitok, és úgy általában a belső tér: Ki-ki eldöntheti, mire van szüksége az autójában. Persze ez ízlés dolga is, de mint tudjuk, a szépség nem feltétlenül áll rokonságban a praktikussággal. Aki évente 360 napot egyedül él le az autójában, annak totál fölösleges hátsó üléseket cipelnie. Ugyanez igaz az egyterűek harmadik üléssorára is (már ha van). Egy ülés a sofőrnek, egy az utasnak, ha valakit SOS-ben el kéne dobni valahová, és ennyi. És ha már nem utazik hátul senki, akkor le lehet venni az ajtókárpitokat is (régiautósok előnyben), a kapaszkodókat, egyéb fölösleges macerákat. Nyilván nagyobb lesz a zaj az autóban, nyilván nem esztétikus látvány az ülés nélküliség hátul, de valamit valamiért. Elvetemültebbek kidobálhatják az összes kárpitot is, én nem tettem, de ez megint csak ízlés kérdése, kompromisszumok mindig kellenek. Akár 50-100 kilót is nyerhetünk ezzel az akcióval.
 

Még lehetne folytatni a sort apróságokkal, ajtózsebben hagyott, soha nem használt többszáz oldalas térképekkel, rengeteg dologgal, de ezeket már mindenkinek a saját fantáziájára bízom. Remélem adtam pár jó tippet az olvasóknak, és Önnek is.


Tisztelettel: Péter